מושל אילינוי ניסה למכור בכסף את המושב שאובמה פינה בסנאט - ונעצר

רוד בלגוביץ' מואשם גם בסחיטה ואיומים כלפי עורכי ה"שיקגו טריביון" שמתח עליו ביקורת ; התובע: "אייב לינקולן, המדינאי הגדול של אילינוי, היה מתהפך בקברו"

מושל אילינוי, הדמוקרט רוד בלגוביץ', נעצר באשמות שחיתות, לפיהן ניסה למכור את מושב הסנאט שפינה הנשיא המיועד, ברק אובמה. כמו כן, נטען כי הוא ניסה לסחוט את העיתון "שיקגו טריביון", כדי שיפטר את הכותבים של מאמרי המערכת שמתחו עליו ביקורת, לפי התביעה הפדרלית.

אובמה הרחיק עצמו מזמן ממושל מדינת הבית שלו, שהסתבר ונחקר בחשדות אחרים בעבר, אך המעצר מסב לו מבוכה רבה. אובמה מסר שהוא "עצוב ומפוכח" בעקבות החדשות, וכי לא היה מודע לניסיונות לכאורה למכירת המושב שפינה.

"לא בחינם"

המקרה שופך אור על הסגנון הישן של השחיתות הפוליטית באילינוי. אובמה, שיושבע כנשיא ארה"ב ב-20 בינואר, התפטר מהסנאט אחרי זכייתו בבחירות ב-4 בנובמבר. לפי החוקה האמריקנית, מושל המדינה הוא האמור לבחור את מחליפו בסנאט.

מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, הארי ריד מנבאדה, קרא להפקיע מידי בלגוביץ' את ההחלטה על מינוי יורש לאובמה בסנאט. מחוקקים במדינת אילינוי יתכנסו וינסו לשנות את חוק המדינה, כדי שהמחליף ייבחר בבחירות מיוחדות - מה שאומר שיורשו של אובמה בסנאט עשוי להיות רפובליקני.

בלגוביץ' הוקלט כשהוא אומר שמושב בסנאט הוא כה רב ערך, ש"לא מוסרים אותו חינם". לפי התלונה הפלילית שהוגשה נגדו, הוא אמר שהוא עשוי למנות אפילו את עצמו, אם לא יצליח לקבל שום תמורה בעד המשרה.

"עומק השחיתות שנחשפה בגיליון האישום הזה מדהים", אמר התובע הפדרלי פטריק פיצג'רלד. "די בו כדי לגרום למדינאי הגדול של אילינוי, אברהם לינקולן, להתהפך בקברו", אמר, בהוסיפו שמעצר בלגוביץ' בוצע כדי "למנוע התפרצות של פשיעה".

בלי ערבות, על מילת כבוד

המושל וראש צוות לשכתו, ג'ון האריס, נעצרו בבתיהם בשיקגו. בלגוביץ' נלקח לאחר מכן לבית משפט ושוחרר על סמך מילת כבוד, ללא ערבות.

דמוקרטים ורפובליקנים באילינוי קראו לו להתפטר באופן מיידי. לשכת המושל פרסמה הודעה בה נאמר שההאשמות נגדו לא ישפיעו על תפקודה של מערכת השלטון באילינוי.

התובע פיצג'רלד הדגיש שאין כל האשמות נגד הנשיא המיועד. אובמה אמר לעיתונאים: "לא היה לי קשר עם המושל או עם לשכתו, ולכן לא הייתי מודע למה שקרה".