איגודי היוצרים פנו למבקר המדינה בדרישה לחקור את הרשות השנייה

טוענים כי הרשות השנייה טרם פרסמה את הדו"ח לבדיקת עמידתם של ערוצים 2 ו-10 במחוייבויות לשנת 2007 ; הרשות בתגובה: "נפרסם את הדו"ח לשנת 2007 בעוד מספר ימים"

איגודי היוצרים לא מרימים ידיים, 20 יום בלבד לפני תחילת שנת 2009, ודו"ח הרשות השנייה לבדיקת עמידתם של ערוצים 2 ו-10 במחוייבויות לשנת 2007 טרם פורסם. האיגודים פנו למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בפנייה דחופה כי יפעיל את הסמכויות המוקנות לו בחוק לערוך חקירת ביקורת על התנהלות המערכות השונות ברשות השנייה על כל רבדיה בכל הנוגע לדו"ח השנתי.

במכתב ששלחו 6 איגודי היוצרים באמצעות בא כוחם, עו"ד אמיר רוזנברג, הם כתבו כי אי פרסום הדו"ח השנתי מהווה פגם חמור ביותר במעשיה ופעולותיה של הרשות. "הרשות במו ידיה, פוגעת פגיעה אנושה ביכולתה לפעול, גורמת לבזבוז אדיר של משאבים - ומעל לכול - פוגעת באיגודי היוצרים אשר בסופו של דבר הם אלה המשלמים את המחיר האמיתי של מחדלים אלה", נכתב בפנייה ללינדנשטראוס.

היוצרים מגוללים בפני מבקר המדינה את סמכויותיה וחובתה של הרשות בעניין פרסום הדוח המתפרסם על ידה מידי שנה בגין פעולות הרשות ופעולות בעלי הזיכיון, דו"ח המפרט את החובות המוטלים על בעלי הזיכיון על פי חוק וכללי הרשות השניה. "דו"ח זה הינו בעל חשיבות עליונה למילוי תפקידה המרכזי של הרשות השניה ובכלל זה - הפיקוח על פעולות הזכיינים ועמידתן במחויבויות ההוצאה לתוכן והתוכן של השידורים", נכתב.

עוד מציינים היוצרים כי הדו"ח נותן בידי הרשות את הכלי לפקח לא רק על פעולות הזכיין בעבר, אלא גם על פעולות הזכיין בשנה שלאחר פרסום הדו"ח וכי על פי הכללים חייב המנהל לקבוע את שיעור "ההכנסות החזויות" של בעל הזיכיון (מהן נגזרת ההוצאה להפקות בה מחויב הזכיין), לשנה הבאה, פעולה המאפשרת לרשות השנייה, לעקוב אחר מילוי חובות הזכיין בזמן אמת וביצוע תיקונים כבר במהלך השנה. כמו כן הדו"ח אף מאפשר לרשות לחייבת את בעל הזיכיון לבצע את ההתאמות בהן הוא חייב".

דו"ח הרשות אמור לבוא לאישור מועצת הרשות בתחילת השבוע ורק לאחר מכן להתפרסם בציבור. יחד עם זה יש לזכור כי השנה, קיימת דחייה משמעותית של מספר חודשים בפרסום הדו"ח, דבר שמקבל משנה תוקף לאור השינויים בכללים ובמחויבויות אותם מתעתדת הרשות השנייה לבצע עבור זכייני הערוצים, דבר שמצוי בימים אלה בשימוע תחת שם קוד: מתווה אלכסנדר".

מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "הרשות עתידה לפרסם את הדו"ח לשנת 2007 בעוד מספר ימים (בדומה למועד הפרסום בשנים קודמות). דו"ח זה נסמך, בין היתר, על דו"חות כספיים של הזכייניות שהומצאו לרשות רק בחודשים יוני-יולי 2008".