פוזנאן: חברות ומשקיעים קוראים לפעולה מיידית למלחמה בהתחממות הגלובלית

"בזמנים בהם משבר האטה כלכלית גלובלית עשויה להוביל אנשים לתהות האם זהו הזמן לפעול, אנו מאמינים כי פעולה החלטית תמריץ את הפעילות הכלכלית הגלובלית", אמרו מנהיגים מ-140 חברות

חברות גדולות, משקיעים וחברות ביטוח פנו לבאי שיחות האקלים בפוזנאן בבקשה לנקיטת פעולה החלטית כדי להלחם בהתחממות הגלובלית.

נזכיר כי השיחות בפוזנאן, אשר במערב פולין, נועדו להגיע להסכמה לגבי אמנה סביבתית חדשה עד דצמבר הבא, עת תתקיים ועידה נוספת, בקופנהגן. זאת, על מנת להחליף, או להרחיב, את פרוטוקול קיוטו, שיפוג ב-2012.

"בזמנים בהם משבר האטה כלכלית גלובלית עשויה להוביל אנשים לתהות האם זהו הזמן לפעול, אנו מאמינים כי פעולה החלטית תמריץ את הפעילות הכלכלית הגלובלית", אמרו מנהיגים מ-140 חברות. ההצהרה מייצגת חברות כולל eBay, סאן מיקרוסיסטמס ו-BP.

"אם אנשי עסקים אינם יכולים לראות מה יהיה עוד 10, 15 ו-20 שנים, הם אינם יכולים להעריך את הרווחיות של השקעותיהם", אמר גאי סבן, המזכיר הכללי של לשכת המסחר הבינלאומית - התאחדות גלובלית של מעסיקים ואנשי עסקים.

גורמים מסויימים בשיחות האו"ם בפוזנאן העריכו כי המשבר הכלכלי, בשילוב עם הזמן הקצר העומד לרשות אובמה, עשויים להביא להנמכת ציפיות לקראת שיחות קופנהגן בשנה הבאה. התוצאה עלולה להיות הסכמה על עקרונות בלבד ולא על אמנה מלאה, מה שיכול להוביל לכך שלא יוצבו יעדי פליטת גזי חממה בזמן, לפני פקיעת תוקפו של פרוטוקול קיוטו.

לראשונה, משלחת של משקיעים קראה בפוזנאן לנקיטת פעולה. ההצהרה, עליה חתומים 152 משקיעים מרחבי העולם, השווים במצטבר כ-9 טריליון דולר, מאיצה במנהיגי העולם לנהל מו"מ על יורשת חזקה ומחייבת לפרוטוקול קיוטו. זאת, בכדי להבטיח שהשוק יאותת למשקיעים להשקיע כסף בכלכלה מוטת שימוש מצומצם יותר בפחמן.

גם המבטחים אמרו שעליהם למלא תפקיד בכל עסקה עתידית. זאת, במטרה לקזז את העלויות של הסתגלות להשלכות של שינויי האקלים, כגון עליית פני הים, בצורות ושטפונות. לדבריהם, חברות הביטוח שילמו ב-2005 סכום שיא של 83 מיליארד דולר בתשלומים הקשורים לאסונות טבע. היתה זו השנה בה הוריקן קטרינה הכה בארה"ב.