משבר? חב' החשמל מבקשת לאשר ליו"ר פרידמן בונוס של 10% משכרו מתחילת כהונתו - 100-150 אלף ש'

הכוונה להנהיג תגמול מיוחד לפרידמן מאיימת לעורר התנגדות בקרב ועד העובדים, על רקע התוכנית של חברת החשמל לקצץ 2,000-2,500 משרות ב-3 השנים הקרובות ; בכירים בוועד העובדים: "היינו מצפים לראות דוגמה אישית בצמרת החברה, במיוחד מצד היו"ר והמנכ"ל"

חברת החשמל הודיעה היום (ד') על זימון אסיפה כללית של בעלי המניות לתחילת ינואר 2009, שמטרתה בין היתר לאשר "תגמול מיוחד" ליו"ר דירקטוריון החברה, רו"ח מוטי פרידמן. התגמול אושר כבר בדירקטוריון. בנוסף תתבקש האסיפה להאריך את מינוי של משרד ברייטמן-אלמגור כרואה החשבון המבקר של החברה לשנה נוספת ואת רכישת ביטוח אחריות לדירקטורים ונושאי משרה מהראל.

למרות המשבר במשק ומצבה הפיננסי הקשה, מבקשת חברת החשמל לאשר לפרידמן תגמול בסך של 10% משכרו התקופתי מאז נכנס לתפקיד יו"ר הדירקטוריון במארס 2007 ועד 1 בדצמבר 2008.

לצורך חישוב התגמול מבקשת חברת החשמל לכלול את שכרו הפנסיוני המצטבר (כלומר עלות השכר הכוללת למעביד) של פרידמן ממועד כניסתו לתפקיד ועד לתאריך התשלום בפועל של התגמול האישי.

חברת החשמל לא מסרה פרטים על גובה התגמול, אך מהדו"חות השנתיים של החברה לשנת 2007 עולה כי עלות שכרו השנתית של יו"ר הדירקטוריון הסתכמה בכ-753 אלף שקל - שמתוכם 228 אלף שקל עלות המעביד.

בהנחה שעלות שכרו של פרידמן ב-2008 דומה, ניתן להניח שגובה התגמול יעמוד על כ-100-150 אלף שקל.

הכוונה להנהיג תגמול מיוחד לפרידמן מאיימת לעורר התנגדות בקרב ועד העובדים, על רקע התוכנית של חברת החשמל לקצץ 2,000-2,500 משרות בשלוש השנים הקרובות במסגרת תוכנית "מצפן" לשינוי ארגוני ולהתייעלות בחברה. "בתקופה כה קשה, ובשעה שאלפי עובדים בחברת החשמל נמצאים בסכנת פיטורים, היינו מצפים לראות דוגמה אישית בצמרת החברה, במיוחד מצד היו"ר והמנכ"ל", אמרו בכירים בוועד העובדים.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "לא מדובר בבונוס, אלא בתגמול שנתי שהוא חלק מחוזה ההעסקה שבין יו"ר הדירקטוריון לרשות החברות. התגמול מקביל למשכורת 13 של עובדי החברה. הנושא אושר במליאת הדירקטוריון ובוועדת הביקורת. התשלום הוא בהתאם לחוזר שנקבע ע"י רשות החברות".

הוועד מופתע

יו"ר ארגון עובדי חברת החשמל, דוד (מיקו) צרפתי, מסר בתגובה כי הוועד לא עודכן בנושא, "אני מופתע. לא עדכנו אותנו שהתקבלה החלטה כזו. אנחנו מתכוונים ללמוד את העניין ואז נגיב".

עובדי חברת החשמל המאוגדים בהסכם קיבוצי לא זכו לבונוסים בשנים האחרונות על רקע הירידה החדה ברווחיות החברה, אך הם עדיין מבעלי השכר הממוצע הגבוה במשק, ומקבלים גם משכורת 13.

לבן-נון לא אישרו

פרידמן מונה ליו"ר חברת החשמל במארס 2007, זאת מתוך כוונה להוביל את יישום השינוי המבני בחברה. בשבוע שעבר רמז פרידמן בכנס פנימי של עובדי החברה באילת כי חברת החשמל עשויה להקטין את מספר הפורשים במסגרת תוכנית "מצפן" לקיצוץ של 15% בכוח האדם הקבוע בחברת החשמל על רקע המשבר הכלכלי במשק.

לאחר שפרידמן נכנס לתפקידו, הדירקטוריון הערים קשיים על חלוקת תגמול דומה למנכ"ל דאז אורי בן-נון, על רקע ההרעה במצבה הכספי של החברה. בשנה האחרונה לא חילקה חברת החשמל מענקים למעט מספר עובדים המועסקים בחוזה אישי.

חברת החשמל מציגה בחודשים האחרונים שיפור ברווחיותה, ואת הרבעון השלישי של השנה סיימה ברווח נקי של כ-337 מיליון שקל - פי 2.6 מהרבעון המקביל. מתחילת השנה הסתכמו רווחי החברה בכ-700 מיליון שקל, בעיקר כתוצאה מירידה בהוצאות המימון.

פרידמן מוביל בתקופה האחרונה קו אגרסיבי נגד התנהלות הרשות לחשמל בנושא תעריפי החשמל.