חשד לאי סדרים בסניף הישראלי של ענקית התוכנה CA: המנכ"ל אריה אופנר וחברי ההנהלה הורחקו מפעילות

ההנהלה הבינלאומית פתחה בחקירה ; על פי ההערכות, רבים הסיכויים כי הפרשה תסתיים בפרישת ההנהלה המקומית

פרשה נוספת של חקירת אי סדרים על-ידי חברה בינלאומית מתפוצצת בישראל. הפעם המדובר ב-CA, אחת מחברות התוכנה המובילות בעולם. ביומיים האחרונים מנהלת החברה ביקורת (Audit) בישראל ובמקביל הורחקו חברי ההנהלה המקומית מהפעילות השוטפת - אריה אופנר המנכ"ל, דני שמש המשנה למנכ"ל וחיים גיטלר, סמנכ"ל הכספים - ממשרדי החברה בהרצליה. כרגע עדיין לא ברור כיצד תתגלגל הפרשה, אולם על פי הערכות, מירב הסיכויים כי זו תסתיים בפרישה של ההנהלה המקומית.

הפרשה התחילה בסוף השבוע אז יצא דואר אלקטרוני פנימי ב-CA בו הודיעה החברה לעובדים בישראל כי המנכ"ל אופנר והמשנה למנכ"ל אינם בתפקיד והתקשורת העסקית צריכה להתבצע מול ההנהלה האזורית באירופה. ביום שני בבוקר נחתה בארץ משלחת שכללה גם את המנהל האזורי של הפעילות באזור אירופה, אפריקה והמזרח התיכון אליו כפופה ישראל. CA, שנסחרת בנאסד"ק לפי 8.7 מיליארד דולר, מפתחת ומספקת תוכנות לניהול מערכות המידע הארגוניות.

אופנר מנהל את הסניף המקומי כ-9 שנים. הוא נמצא בחברה משנת 1992 ונחשב למנהל מוערך. בתקופתו, הפכה CA למובילת השוק הישראלי באופן מובהק מול BMC, HP ויבמ, עם מחזור של כמה עשרות מיליוני דולרים בשנה, ו-50-60 עובדי מכירות ותמיכה.

כמו הרבה חברות בוול סטריט גם ב-CA העולמית ישנה רגישות גבוהה לאי סדרים, בפרט לאחר שהחברה הצטרפה בתחילת העשור למועדון הלא מכובד של החברות שהתמודדו עם שערורייה פיננסית. במסגרת זו הואשמו מנהליה בעבר - סנג'אי קומר והמייסד צ'ארלס וואנג - בחשבונאות אגרסיבית בהיקפים של כמה מאות מיליוני דולרים, שאפשרה לחברה לדווח על הכנסותיה ורווחיה פעמיים ולנפח את הרווחים בין 1998-1995. קומר הורשע ונידון ל-12 שנים בבית הכלא החל מ-2007.

ביקורת לא שגרתית

ביקורת של חברה בינלאומית בפעילות הסניפים המקומיים היא עניין שבשגרה, דבר שנערך אחת לתקופה ובדרך כלל נשאר בדלת אמותיה של החברה. אלא שנחיתה - כמעט בלי הודעה מראש - של ההנהלה האזורית והוצאת ההנהלה המקומית מחוץ למעגל מקבלי ההחלטות, אפילו לתקופה קצרה, מעידות על משהו אחר לגמרי, שיתכן ויסתיים בזעזוע רציני בפעילות ובשינויים ארגוניים.

בישראל נרשמו בארבע השנים האחרונות מספר מקרים של ביקורות כאלה שהסתיימו באופן מצער עבור ההנהלה בישראל. לפני כחצי שנה זה קרה במק'אפי ומנהל המכירות המקומי, יניב אלפי, פרש מהחברה. בתחילת 2006 זה קרה ב-HP והסתיים בפרישה של המנכ"ל גיל רוזנפלד. לפני כן זה ארע בפעילות המקומית של מיקרוסופט וסיסקו.

בכל המקרים היה מדובר בחקירת אי סדרים בפעילות - החל מפעילות שוק אפור דרך אי התאמות במספרים וכלה בהלשנות או באי שביעות-רצון מהתפקוד. אופנר ו-CA לא היו מעוניינים להגיב לדברים.