למען הקשישים: התקציב של קופת חולים כללית עשוי לגדול על חשבון מכבי

בכללית מבקשים מהאוצר להתחשב בעובדה שרבים ממבוטחיה הם קשישים ומקבלי קצבת נכות, הצורכים יותר שירותים רפואיים ; הכוונה אינה שהתקציב הממשלתי יוגדל, אלא שיתחלק כך שהכללית, בניהול אלי דפס, תקבל יותר ואילו קופות אחרות פחות

בתוך חודש עד חודשיים עשויה ועדה בראשות משרדי הבריאות והאוצר לשנות את שיטת התקצוב של קופות החולים לטובת שירותי בריאות כללית, ולרעת מכבי שירותי בריאות. כך נודע ל"גלובס". הכוונה אינה שהתקציב הממשלתי יוגדל, אלא שיתחלק כך שהכללית, בניהול אלי דפס, תקבל יותר ואילו קופות אחרות פחות.

בחודשים האחרונים נפגשים נציגי הכללית עם אנשי אגף התקציבים באוצר ומציגים מספרים שעל פיהם שיטת התקצוב כיום לא מתחשבת מספיק בעובדה כי 70% מאוכלוסיית הקשישים במדינה מבוטחים בכללית. קשישים צורכים כידוע הרבה יותר שירותים רפואיים מאשר צעירים. בעקבות בג"ץ שהגישה לפני מספר שנים הכללית אמנם שונתה כבר השיטה כך שבגין קשישים הקופה מקבלת יותר כסף, אולם בכללית טוענים כי הקשישים עדיין מתוקצבים בחסר, ואילו צעירים בני 0-14 מתוקצבים בעודף של 1.15 מיליארד שקל.

פונים לצעירים

לראיה, טוענים בכללית, כל קופות החולים פונות לצעירים בפרסומות שלהן, בעוד שבעולם נהוג לפנות דווקא למבוגרים. "אנחנו בכללית מציגים את 'חמודי' התינוק, במכבי יש הילד הקטן שרוצה את אמא, במאוחדת יש הילד והילדה שמשחקים וללאומית יש חסידות", מסביר בכיר בכללית. במכבי, בניהול אהוד קוקיה, שצפויה להינזק אם הכללית תקבל את מבוקשה, טוענים כי הבחינו בעודף תקצוב רק עבור הגילאים 0-1.

בכללית דורשים כי שיטת התקצוב תכלול מרכיב נוסף מלבד גיל המבוטחים, והוא מספרם של המבוטחים המקבלים קצבת נכות. על-פי הכללית, 68% ממקבלי קצבת הנכות בארץ הם מבוטחים של הכללית, ואילו שיעור מבוטחיה מקרב כלל האוכלוסייה עומד על 53.2%. בנוסף, 62% ממקבלי הבטחת הכנסה בארץ מבוטחים בכללית. הנהלת הקופה טוענת בשיחותיה עם האוצר כי יוצא איפה שמבוטחי הכללית הם עניים יותר, חולים יותר, ואף במצוקה נפשית גדולה יותר. אם מביאים בחשבון את הזדקנות האוכלוסייה בשל הגידול בתוחלת החיים בעולם כולו, הרי שלכללית זה עוד יעלה ביוקר.

במכבי טוענים כי מחקרים מראים שמבוטחים מרקע סוציו-אקונומי קשה דווקא נוטים לצרוך פחות שירותי בריאות. במכבי דורשים דווקא תיקון שייטיב עימם ושכבר הוסכם עליו בעבר, שלפיו הקופות יתוקצבו יותר על פי מספרן של נשים בגיל הפוריות המבוטחות בקופה.

ממכבי נמסר בתגובה: "מכבי מנתחת את כל מרכיבי עלויות הטיפול ומהם ברור כי נוסחת הקפיטציה כפי שהיא כיום עפ"י גיל משקפת בצורה טובה את המציאות בפועל".

באוצר מודים אמנם כי ככל הנראה יידרש תיקון בשיטת התקצוב שאולי לא תמצא חן לפחות בעיני חלק מקופות החולים, אולם אין זה אומר שכל דרישות הכללית ייענו. עוד מדגישים גורמים באוצר, כי בכללית יש עוד הרבה מקום להתייעלות, וכי האוצר לא צריך לשלם על כך שבכללית ישנם למשל הסכמי עבודה קיבוציים.