התיקון הגדול של השוק הגיע

שוק המט"ח מאותת, שוקי המניות בהמתנה דרוכה וכל זה רק שלב בדרך לנפילה הגדולה

רו"ח אילן דנציגר הוא אנליסט מט"ח בכיר בחברת כלל פורקס

באחרונה גוברים הקולות הטוענים שהמהפך בשווקים הפיננסיים הגיע ושוק המט"ח מאותת שהפעם יש לשמועה בסיס. אני סבור שמשבר תעשיות הרכב ידחוף לעוד מהלך התחזקות קטן של הדולר, לפני שהמהלך העיקרי יתפוס תאוצה.


מהלך התיקון מתחזק והולך

מהלך התיקון הגדול של הדולר, שגמגם בשבועיים שחלפו, עושה בימים האחרונים סימנים שהוא עומד להתבסס. האירו, שמוביל את המהלך, זינק לקראת סוף השבוע ב-400 נקודות והשלים בתוך כשבוע עליה ב-800 נקודות. חצייה ברורה וחדה של שער 1.30 מסמנת את תחילת התיקון הגדול.

הליש"ט התחזקה גם היא כנגד הדולר אך בקצב מתון יותר. הין מתנהג הפוך מהתנהגותו במשך המשבר וממשיך לשמור על עוצמתו, למורת רוחם של היפנים.

וול סטריט מהססת

כמו בתכנית החילוץ למגזר הפיננסי, שנדרש זמן עד שאושרה בשל הפגנת השרירים של פוליטיקאים, כך קורה גם בתכנית הסיוע למגזר הרכב.

בתחילת אוקטובר, כאשר נדחתה תכנית הסיוע למגזר הפיננסי בארה"ב, איבדו המדדים העיקריים בוולסטריט כמעט 10% מערכם ביום אחד. אישור התכנית על ידי הסנאט כמה ימים מאוחר יותר, דחף את השווקים לעליות, אך משנקבעת תחתית היא הופכת ליעד חדש לבדיקה חוזרת, מה שאכן קרה בנובמבר.

יום חמישי: שידור חוזר בוול סטריט

התסריט חזר על עצמו השבוע ביחס לתוכנית החילוץ של תעשיית הרכב: עקב התנגדות הרפובליקנים, דחה ביום חמישי הסנאט את תכנית הסיוע לענקיות הרכב בסך 14 מיליארד דולר. בית הנבחרים אמנם אישר בתחילת השבוע את התכנית, אך המאבקים בסנאט עקב חילופי השלטון בינואר הקרוב, מנעו את האישור שם.

ביום ו' כבר הודיע הבית הלבן שהוא שוקל להעביר את 14 מיליארד הדולרים החסרים ליצרניות בענף הרכב מתוך כספי תכנית הסיוע למגזר הפיננסי בסך 700 מיליארד דולר. ויכוח על סכום פעוט בגובה 14 מיליארד דולר נראה מגוחך במקצת, על רקע הכספים המועברים חדשות לבקרים למגזר הפיננסי, אך זה בדיוק כוחם של הפוליטיקאים.

מכיוון שענקיות הרכב "גדולות מכדי ליפול" ברור שכאשר יסתיים המאבק הפוליטי, תאושר התכנית בשינויים הקוסמטיים המתחייבים על מנת לרצות את הפוליטיקאים משני הצדדים.

הבורסה בניו יורק הגיבה בשלילה למאבקים הפוליטיים על גבן של "שלוש הענקיות" והמדדים נפלו ביום ה' בכ- 3%. צפירת ההרגעה שהגיע מכיוון הבית הלבן ביום שישי החזירו את וול סטריט למסלול של עליות.

היפני עוקב

הין היפני, המתנהג בדרך כלל בקורולציה לשוקי המניות בארה"ב, הושפע מהחשש להתחדשות הנפילות בשוקי המניות. ביום ו' לפנות בוקר התחזק לרמה נמוכה מ-90 ין לדולר וכבר היה קרוב ל-88 ין לדולר, שיא של 13 שנה.

התחזקות הין פוגעת ביצוא היפני ועלולה להחריף עוד את המיתון השורר שם ממילא. מפתיע שהנגיד היפני טרם התערב במסחר בניסיון להחליש את הין.


התיקון הגדול כבר פה

שוק המטבעות מאותת, שוקי המניות רק מחכים לדחיפה האחרונה מעלה ואולי גם הנפט מחפש תחתית באיזור 40-50 דולר לחבית.

כל מהלך עליות שיהיה, ילווה בתנודתיות כמו זו שראינו עקב משבר הרכב.

חשוב מאד: העליות בטווח הבינוני הן כאותה עליה זמנית שהיא למעשה לצורך ירידה עתידית. האחרונה תתחיל כאשר ינתן האות לשלב השני של המשבר, שיכלול פשיטות רגל של חברות ואבטלה גואה בארה"ב.