אירלנד מתכננת סיוע לסקטור הפיננסי; פורטוגל תשפץ מוסדות לימוד ותשקיע בחברות קטנות

משרד האוצר האירי עשוי לרכוש מניות בכורה ולהשתתף בחיתומים של הנפקות פורטוגל תקבל תמיכה של 880 מיליון אירו מהאיחוד האירופי לצורך התוכנית שלה

שתי מדינות נוספות באירופה, אירלנד ופורטוגל, הודיעו אתמול (א') על תוכניות סיוע למערכת הבנקאות ולכלכלות שלהן, על רקע ההאטה העולמית והמשבר הפיננסי.

ממשלת אירלנד מתכננת השקעה של 13.5 מיליארד דולר בבנקים האירים, במשותף עם משקיעים פרטיים. תוכנית חידוש ההון של הבנקים, שפורסמה בהודעה שפרסם משרד האוצר בדבלין אמש (א'), מיועדת לחזק את מאזני הבנקים ולשקם את אמון המשקיעים במניותיהם, שצנחו בתלילות בשבוע שעבר.

"כל מקרה לגופו"

בהודעה נאמר שההשקעה "עשויה לקבל צורה של רכישת מניות בכורה או של מניות רגילות, והמדינה עשויה גם להשתתף בחיתומים של הנפקות, אם תראה זאת לנכון". שר האוצר בריאן לניהאן צפוי להיוועד עם ראשי הבנקים בימים הקרובים כדי להשלים את פרטי התוכנית. ההודעה אמרה שהממשלה מצפה שהבנקים יוכלו להגיש את הצעותיהם בתחילת ינואר.

ממשלת אירלנד מתכננת להשתמש בכספים של "קרן יתרות הפנסיה הלאומית", קרן ריבונית עם 18 מיליארד אירו, שהוקמה כדי לממן חלק מהפנסיות של המגזר הציבורי.

"כל התערבות של המדינה תינקט בהתאמה לנוהגים הטובים ביותר באיחוד האירופי ובמקומות אחרים, ותוך ציות לחוקי האיחוד, ובמיוחד להוראות החדשות של הנציבות האירופית בנושא חידוש ההון של בנקים", נאמר בהודעת האוצר האירי. ההשקעות יבוצעו על בסיס "כל מקרה לגופו, תוך שקלול החשיבות המערכתית של כל מוסד".

ריצ'רד ברטון, הדובר הכלכלי של מפלגת האופוזיציה, אמר שההכרזה היתה מעורפלת וקימצה בפרטים. לדבריו, ההודעה היתה ניסיון של הממשלה להרוויח זמן, ולא באמת לחדש את הנזילות לבנקים.

בהודעתה אמרה ממשלת אירלנד שהיא מאמינה שבתנאי השוק הנוכחיים, גם בנקים איתנים בבסיסם יכולים להזדקק להון נוסף "כדי להגיב לתפיסה הנפוצה בשוק שיחסי הון גבוהים יותר יועילו למגזר הבנקאי בכל העולם". ככל הנראה, המוסדות שיקבלו סיוע במסגרת התוכנית יחויבו לציית לכללים נוקשים יותר של שקיפות, שייקבעו על-ידי שר האוצר לניהאן.

פורטוגל: גירעון כפול מהתמ"ג

ממשלת פורטוגל הכריזה אתמול על תוכנית המרצה כלכלית בהיקף 2.18 מיליארד אירו שתתמקד בשיפוץ בתי ספר, השקעות באנרגיה נקייה ומימון חברות קטנות. התוכנית תעביר את המדינה לגירעון תקציבי בגודל כפול מן התמ"ג מכפי שתוכנן במור לשנת 2009.

האמצעים של פורטוגל הם התשובה הקונקרטית הראשונה לחבילת התמריצים בסך 200 מיליארד אירו של האיחוד האירופי, שאומצה על-ידי מנהיגי האיחוד בפסגתם ביום ו' שעבר. חוזה סוקרטס, ראש ממשלתה הסוציאליסט של פורטוגל, מסר ש"יוזמת ההשקעה והתעסוקה" שלו מיועדת לעבוד בהרמוניה עם מדינות אחרות באיחוד האירופי. פורטוגל תקבל 880 מיליון אירו מתקציב ההוצאה הזה מהאיחוד האירופי.

לדברי סוקרטס, התוכנית תעלה את הגירעון הציבורי ל3% בלבד מן התמ"ג, התקרה של מדינות מרחב האירו. לפני כן הסכימה פורטוגל עם הנציבות האירופית על יעד גירעון של 1.5% מהתמ"ג בשנה הבאה, ואחר-כך העלתה את היעד ל-2.2% באוקטובר. שר הכלכלה הפורטוגזי, מנואל פינהיו, העריך שההוצאה הממשלתית תעודד השקעות של עוד 5 מיליארד אירו מהמגזר הפרטי.