NBC ו-YouTube ביחד ולחוד

איך יצאה NBC יצאה מהדלת של YouTube וחזרה דרך החלון - ומה אפשר ללמוד מכך?

באוקטובר 2007 הסירה רשת NBC את הערוץ שהיה לה באתר תכני הווידיאו youtube בלי שום הודעה מוקדמת, ומאותו רגע הפסיקה להעלות קטעים שלה לאתר. הסיבה: ההשקה המתוכננת של אתר הווידיאו החדש שלה ושל ניוז קורפ באינטרנט - "Hulu" (שרבים כינו אותו youtube killer).

פחות מחמישה חודשים לאחר מכן הושק אתר Hulu, ויחד איתו, או בעצם כמה ימים לפני כן, עלה גם ערוץ Hulu ב-Youtube ובתוכו גם תכנים רבים של... NBC. הדוברת של Hulu, אחת שמבינה כנראה גם אינטרנט ולא רק טלוויזיה, הסבירה: "המהלך הזה תוכנן מלכתחילה על ידי Hulu. אנחנו יודעים שיש הזדמנויות למצוא גולשים בכל הרשת. אלו קטעים קצרים לצורך קידום התוכניות".

עד היום הועלו לערוץ hulu ב-YouTube למעלה מ-2,000 סרטונים, הוא אחד מהערוצים הכי נצפים באתר והוא מעביר מדי יום עשרות או מאות אלפי גולשים מ-Youtube הוותיק והפופולרי לאתר hulu הצעיר והמבטיח.

התכנים של NBC באינטרנט לא נמצאים רק שם. הם נמצאים גם באתר myspace, בקבוצה רשמית באתר פייסבוק, ב-yahoo!TV וב-MSN. בקיצור, כפי שאמרה הדוברת מקודם - "Hulu יודעת שיש גולשים ברחבי הרשת" והיא רוצה להגיע אליהם.

החברים מעבר לים, שמבינים טלוויזיה, מתחילים להבין את האינטרנט ולהשתמש בו כדי להגדיל את החשיפה לתכנים שלהם, לאתרים הרשמיים שלהם, ובסופו של דבר כדי לייצר להם יותר הכנסה.

בינתיים, אי שם במזרח-התיכון

כנראה שגם כאן בישראל כולם יודעים שיש הרבה גולשים באינטרנט, שמבלים בהרבה אתרים, וכולם יודעים שכדאי להגיע לכולם, אבל משום מה יצרני התוכן והזכייניות בחרו לחבור לשחקן אינטרנט אחד בודד או לייצר לבד שחקן שכזה, ולשים אצלו את כל התכנים הטלוויזיונים שלהם.

ממש כמו במפרץ האהבה נוצרו לנגד עיננו זוגות זוגות - yes הלכה עם וואלה, ערוץ10 חבר לנענע (ויחד יצרו את נענע-10), הוט עם ynet, קשת עשתה את mako ורשת שמה את התכנים שלה באתר שלה רשת TV.

המונוגמיה הזו, שכפו על עצמן הזכייניות, לא ממקסמת את התועלות שלהן מהאינטרנט וממש לא משנה מי התחיל ומי בחר בן זוג ראשון. אין שום סיבה למשל שלערוץ טלוויזיה ישראלי כלשהו לא יהיה ערוץ באתרי שיתוף קבצים ישראלים. (גילוי נאות - הכותב הינו מנכ"ל תפוז אנשים המפעילה גם את אתר שיתוף הווידיאו - Flix).

בכך שיפתח ערוץ באתרי שיתוף קבצים הוא לא יעשה טובה לאף אחד - הוא פשוט ינצל את הפלטפורמה. הוא ינצל את הפלטפורמה כדי להציג קטעים קצרים מהתוכניות שלו למאות אלפי הגולשים שפוקדים את האתר מדי שבוע, לתת להם קישורים לאתרים הרשמיים שלו ולהעבירם אליו לראות פרקים מלאים, לעורר את המודעות שלהם לתוכניות שלו ולמועדי שידורן בטלוויזיה, לקדם תוכניות חדשות באמצעות פרומואים ואולי אפילו לעשות מזה כסף.

קברניטי הטלוויזיה - אל תחביאו את התוכן שלכם במקום אחד - חבל עליו. האינטרנט גדול ורחב. גם אם יכנסו לאתרים שלכם הרבה מאד גולשים עדיין יהיו לא פחות גולשים באתרים שאינם שלכם.

לשותפים שלכם באינטרנט תגידו שילכו לראות מה עשו ב-Hulu, אתר האינטרנט עם מאגר תכני הווידיאו הכי פופולריים והכי טובים בעולם. במקום לנסות להרוג את youtube הם בחרו להשתמש בו.

* הכותב הוא מנכ"ל תפוז אנשים המפעילה את אתר FLIX.