החוזה העתידי על הנפט הגולמי למסירה בינואר פקע הערב לאחר שנפל ב-6.9% ל-33.87 ד' לחבית; החוזה לפבר' עלה

החוזה העתידי למסירה בפברואר עלה ב-1.6% ונקבע ב-42.36 דולר לחבית ; העליות בחוזה החדש על רקע אישור תוכנית המימון בהיקף 17.4 מיליארד דולר שאישר ממשל בוש לתעשיית הרכב האמריקנית

מחירו של החוזה העתידי למסירה בינואר שמחיר הפקיעה שלו נקבע הערב בסיום המסחר לאחר שירד ב-2.35 דולר שהם 6.9% ברמה של 33.87 דולר לחבית, הרמה הנמוכה ביותר מזה יותר מ-4 שנים. לעומת זאת מחיר החוזה העתידי למסירה בפברואר נסגר מעל לרמה של 42 דולר החוזה עלה ב69 סנט שהם 1.6% ונקבע ב-42.36 דולר לחבית. משך החיים של חוזה עתידי על הנפט הינו 4 חודשים אך החודש האחרון הינו החודש בו מתבצעת מרבית פעילות המיסחר.

זאת על רקע העלייה במלאי הנפט הגולמי בארה"ב והוכחות נוספות לירידה בביקוש, שקיזזו את ההשפעה של הודעת קרטל אופ"ק על הפחתת התפוקה הגדולה בתולדותיו.

החוזה לפברואר שסגר בעליות הושפע מתוכנית המימון שאישר הממשל של בוש לתעשיית הרכב בארה"ב בסך של 17.4 מיליארד דולר. נציין כי אמש אמרה דוברת הבית הלבן, דנה פרינו, כי ממשל בוש שוקל באופן רציני את האפשרות להוביל מהלך של "פשיטת רגל מוסדרת " בתעשיית הרכב האמריקנית. על רקע הידיעה צונחו אתמול ענקיות התעשייה ג'נרל מוטורס ופורד ביותר מ-10%. אולם היום הן רושמות עליות בשיעור דומה לאחר איזור המימון.

הנפט צלל בכ-77% ממחיר השיא שרשם בתחילת יולי השנה, 147.27 דולר לחבית, כאשר המשבר הפיננסי וההאטה הכלכלית העולמית פוגעים בביקוש לדלקים. חזאים ידועים צופים כעת שהשנה תרשם הירידה הראשונה מאז 1983 בשימוש בצריכת האנרגיה העולמית.

אמש צנח המחיר בניו-יורק ב-8%. מחיר הנפט ברנט מהים הצפוני ירד ב-43 סנט ל-45.10 דולר לחבית.

בסיום המסחר בבורסת הסחורות של ניו יורק צנח מחיר החוזים העתידיים על הנפט הגולמי למסירה בחודש ינואר ב-6.9% ל-33.87 דולר לחבית.

אופ"ק מחפש רצפה

ג'יי.פי מורגן הוריד אתמול את תחזית המחיר הממוצע לנפט ב-2009 ל-43 דולר לחבית, לאחר שקודם לכן צפו האנליסטים של הבנק מחיר של 69 דולר לחבית בעקבות הודעת אופ"ק. קרטל המדינות המייצאות נפט, שמנסה לבסס רצפה למחיר, הודיע אתמול על כוונתו להפחית 2.2 מיליון חביות ביום מהתפוקה הכוללת שלו כיום, כ-29 מיליון חביות ביום, החל ב-1 בינואר.

הקיצוץ הזה בא בנוסף להפחתה בסך 2 מיליון חביות יום שיושמה בספטמבר, אך במקום לייצב את המחירים, הוא רק הגביר את הפסימיות בשוק לגבי הביקוש. "מלבד סעודיה, למפיקות האחרות יהיו בעיות לציית להחלטה הזו. המדינות הללו צריכות להפיק כדי לשרוד, אפילו במחיר של 40 דולר לחבית", אמר טצו אמורי, מנהל קרנות בחברת אסטמקס ביפן.

לפי משקיפים עצמאיים שצוטטו בדו"ח החודשי של אופ"ק שפורסם שלשום, הציות של מדינות הארגון להחלטות הקודמות על הפחתות התפוקה הסתכם בקצת יותר מ-50% בלבד. "המחירים חייבים לרדת, אפילו שהם כבר ירדו ל-40 דולר לחבית. כל עוד הביקוש ימשיך להיחלש, גם המחירים ייחלשו", אמר אמורי.

המלאי עלה שוב

תקופה ממושכת של מחירים נמוכים עלולה להאט השקעות חדשות ולפגוע בהיצע הנפט, חודשים לא רבים אחרי שהחשש העיקרי בעולם היה מפני העדר היצע וממחירים גבוהים. מחיר של מתחת ל-50 דולר אינו נוח לכל חברות אופ"ק, אך בייחוד למדינות כמו ונצואלה ואיראן, שתלויות בהכנסות הנפט למימון פרויקטים שאפתניים שלהן.

הסוחרים התרשמו אמש והבוקר גם מנתוני המלאים של הנפט הגולמי הדלקים בארה"ב, שעלו בשבוע שעבר על רקע גידול בייבוא של מוצרי נפט, בעוד בתי זיקוק אמריקניים מאטים את תפוקתם, על רקע הביקוש החלש. מלאי הנפט הגולמי המסחרי בארה"ב עלה בחצי מיליון חביות ל-321.2 מיליון חביות בשבוע שעבר.

[לאתר חוזים עתידיים]