הפרדוקס של השוק: למעלה מ-8,000 דירות בתל אביב מחכות לרוכשים, וזה מחיר הדירה הממוצעת

רוכשי הדירות רואים את המצב בשוק הדיור ומוטרדים ממנו מאוד, אבל מה שיותר משפיע עליהם הוא חוסר התפקוד הממשלתי והפוליטי ואפס המעשה בתחום הדיור • וכך הגענו למצב שבפעם הראשונה מחירי הדירות עולים - גם בזמן מלחמה

בנייה חדשה. למרות שמספר הדירות הלא מכורות גבוה, המחירים ממשיכים לעלות / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov
בנייה חדשה. למרות שמספר הדירות הלא מכורות גבוה, המחירים ממשיכים לעלות / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

מחירי הדירות עלו ב-3% ברבעון הראשון של השנה; מחירי העסקאות שבוצעו ברבעון הזה, עלו בכ-3% גם כן, ומחיר דירה ממוצעת שנרכשה ברבעון הראשון של השנה הגיע ל-2.23 מיליון שקל. וכל זאת, במשק שנמצא בעת מלחמה, בגירעון מזנק בתקציב הממשלה, על סף משבר חמור, כנראה על סף פריצה אינפלציונית, וכמובן בריבית גבוהה. רוכשי הדירות רואים את המצב ומוטרדים ממנו, אבל מה שיותר משפיע הוא חוסר התפקוד הממשלתי והפוליטי, ואפס מעשה בתחום הדיור.

שאלת השבוע | 5 דברים שכדאי לדעת לפני שרוכשים דירה 
ניתוח | קודם תקום ועדה, אח"כ נראה: החורים במתווה החדש להבאת עובדים זרים
מהפך: רשות המסים דרשה 1.5 מיליון שקל מאיש עסקים, ובסוף תשלם לו פיצוי של 95 אלף שקל

יותר ויותר רוכשי דירות עימם אנו משוחחים בימים הללו, מספרים, שהם רוכשים דירה מייאוש. אמירות מופרכות כגון "מחירי הדירות בישראל תמיד עולים", שבות ומושמעות, ולא עוזרות התגובות שזה לא נכון. אחרי יותר מ-17 שנות עליית מחירים, גדל כאן דור, שלא מכיר מציאות אחרת.

מה הם כן יודעים? שמאז החלו עליות המחירים הגדולות, ב-2007 נרשמו בשוק הזה 4 פעמים בהן מדד מחירי הדירות ירד: בעת המחאה החברתית של 2011, בעת קידום תוכנית מע"מ 0 של לפיד ב-2014, בעת שתוכנית כחלון הגיעה לשיא ב-2018 וכשהריביות נסקו למעלה ב-2023. בכל הפעמים הללו הירידות היו קטנות מאוד, של אחוזים ספורים, ובכולן השוק הגיב מיד אחר כך, בעליות עוצמתיות בהרבה. מה הפלא שאנשים מבינים, שהשוק נמצא בפני עליות גדולות? ומה הפלא שלאור ההתנהלות הזו, אין קשר בכלל בין השתנות היצע הדירות, לבין השתנות המחירים?

מה שיותר יקר - יותר מבוקש

אין כמו השוק התל אביבי להדגים את הפרדוקס הגדול שבו מצוי שוק הנדל"ן של 2024: בשנה האחרונה, היצע הדירות במחוז זה עלה ב-31% והגיע ל-21 אלף דירות, 40% מהן בבירת המחוז, תל אביב, שם 8,525 דירות חדשות, שרק מחכות לרוכש. מדובר בשיאי היצע בלתי נתפסים, כמעט.

ומה עם המחירים? כאילו מנותקים לגמרי, מחירי הדירות במחוז זה זינקו ברבעון הזה ביותר מ-5%. מחיר עסקה שנסגרה בערי המחוז שהן תל אביב, רמת גן, הרצליה, רמת השרון, גבעתיים, חולון ועוד, הגיע ל-3.26 מיליון שקל בממוצע; בתל אביב עצמה הוא הגיע ל-4.14 מיליון שקל; ברמת גן ליותר מ-3 מיליון שקל ואילו בהרצליה - ל-3.77 מיליון שקל. לא בכל המקומות נשברו שיאי מחירים, באלה שלא נשמרו רמות שיא.

מחוז תל אביב מוביל את עליות המחירים ברבעון הראשון של 2024, וזאת לאחר שלאורך שנה שעברה, עד למלחמה, מחירי הדירות במחוז דווקא ירדו. מה עשתה המלחמה, ששינה את המגמה ההיא? נרחיב בהמשך, כי בתל אביב אולי מתקיים הדיסוננס הכמותי החריף ביותר בין מציאות ההיצע למציאות המחירים, אבל יש מקומות שבהם הוא חריף יותר מהבחינה העקרונית.

מדובר כמובן באזורי הלחימה בצפון ובדרום. ברבעון הראשון של 2024 מחירי הדירות במחוז הצפון עלו ב-2% ובדרום ב-2.4%. מחירי העסקאות שבוצעו ברבעון הראשון במקומות הללו הגיעו למחירים נאים במיוחד: בדרום עסקה ממוצעת נסגרה ב-1.53 מיליון שקל ובצפון - ב-1.43 מיליון שקל. בבאר שבע עסקאות נסגרו במחירי שיא ממוצעים של 1.24 ובאשקלון - ב-1.7 מיליון שקל. מישהו זוכר מה היה שם רק לפני חודשים ספורים?

יותר מזה. אם נשווה את מספר העסקאות שבוצעו במקומות הללו ברבעון הראשון של השנה, לעומת הרבעון האחרון של 2023, שבו המלחמה בעזה התנהלה בשיא העוצמה, נראה תמונה שתשלים ותסביר במידה רבה את תמונת המחירים: בסך הכל כמות העסקאות עלתה בכ-90%. בתל אביב היא זינקה ב-110%, באשקלון ב-150% ובבאר שבע ב-90%. מה שיותר יקר - יותר מבוקש.

מספר מסקנות עולות מהמתרחש, שעל חלקן עמדנו כבר קודם: בקרב הציבור, במיוחד בקרב ציבור אמיד שיכול לעמוד ברמות המחירים המאוד גבוהות שמתקיימות היום, קיימת אמונה מוצקה, שמחירי הדירות בדרך לעלייה גדולה אף יותר, ולכן חשוב לקנות דירה עכשיו.

דבר נוסף הוא שהמלחמה הגבירה מאוד את הפילוג החברתי והפוליטי במדינה. כשאלה מתחזקים - מחירי הדירות עולים. כך למשל סאגת הבחירות שהתקיימה במדינה בין 2019 ל-2022 קטעה את ירידות המחירים הצנועות שחוללה מדיניותו של כחלון; הביקורת החמורה על התנהלות הממשלה בעת המלחמה הזו - בכל המישורים - קטעה בצורה חדה את ירידות המחירים שנרשמו לפני כן.

מדובר באי אמון כה חמור במערכת הפוליטית, שאפילו ריבית גבוהה, מלחמה ומשק שעומד בפני משבר כלכלי חמור - לא מצליחים לצנן. למעשה, מלחמת עזה היא הראשונה שכבר במהלכה מחירי הדירות עולים.