חברות הפרסום והמדיה סיכמו על הורדת עמלות עם רשת - ערוץ 10 נותר בחוץ

עמלת היתר של רשת לפרסומאים תרד בכ-20%, לרמה של כ-12% ; דיונים נערכים גם עם קשת ; פרסומאי: "בערוץ 2 עשו לערוץ 10 'כיפה אדומה' - הבינו שיש גבול לכמה אפשר לפגוע במשרדים" ; "התנהלות ערוץ 10 רק יצרה חזית אחידה נגדו"

היקף העמלות שמשלמות זכייניות ערוץ 2 למשרדי הפרסום ירד השנה בכ-20% - כך עולה מסיכומים אליהם הגיעה רשת עם משרדי הפרסום וחברות המדיה. ל"גלובס" נודע, כי בשבועות האחרונים הרחק מאור הזרקורים ניהלו (בנפרד כמובן) נציגי רשת וקשת שיחות עם חברות המדיה ומשרדי הפרסום בו נדון נושא עמלות היתר וההתקשרויות המסחריות לשנה הבאה. בדיונים הציגו הזכייניות את הצרכים שלהם על רקע המצב הכלכלי ואילו משרדי הפרסום הציגו התקשרויות עם לקוחות ומבנה עלויות של משרד.

בימים האחרונים התגבשו ההסכמות עם רשת, שהתוצאה הסופית שלהם כאמור היא ירידה ממוצעת של כ-20% בעמלות היתר. המשמעות: העמלה אותה נהוג לכנות "עמלת יתר", תתייצב על סדר גודל של כ-12% עם תזוזות של מספר אחוזים לכאן או לכאן. כאמור, בימים אלה נערכים דיונים גם בין הפרסומאים לקשת, ולמרות שבמקרה זה קיימים עדיין חילוקי דעות בין הצדדים, לפי ההערכות גם שם יסגרו הדברים בתקופה הקרובה. בכל מקרה, קשת לא הוזכרה מעולם כפרטנר של ערוץ 10 בנושא המלחמה בעמלות.

המהלך של זכייניות ערוץ 2, נעשה במקביל למדיניות הקשוחה של ערוץ 10, לפיה עמלת היתר תעמוד השנה על 5% בלבד, ותינתן ללא קשר לגודל המשרד והיקפי הפרסום שלו. כזכור, בשבועות האחרונים הוביל הערוץ קמפיין בוטה בנושא עמלות היתר שהחל בויכוח חריף בפסטיבל ראש פינה בין מנכ"ל הערוץ, יוסי ורשבסקי, לבין מנכ"ל קבוצת מקאן אריקסון, אילן שילוח, בו האשים ורשבסקי את ענף הפרסום בחזירות, המשיך בהדלפות לעיתונות על חזית נחושה לכאורה בה פותחים ערוץ 10 וזכיינית ערוץ 2 רשת בנושא העמלות, וכן בראיונות רחבים לתקשורת שנתנו בעלי המניות של ערוץ 10, בהם התבטאויות נחרצות על כך שעמלות היתר ירדו ל-5%. כל הזמן הזה הקפידו ברשת שלא להגיב בנושא לתקשורת, ובמקביל כאמור - ניהלו פגישות עם המשרדים והגיעו להבנות עם כולם.

שמחה לאידו של ערוץ 10

קשה שלא להרגיש סוג של שמחה לאיד מצד בכירים בענף הפרסום, המרגישים כי זכייניות ערוץ 2 עשו איגוף לערוץ 10, והותירו אותו בודד במערכה מול חברות המדיה והמפרסמים. לאנשי הענף יש "בטן מלאה" על הערוץ, שנובעת לא רק מדרך ההתנהלות שלהם במשבר הנוכחי, אלא - לגרסתם - גם מהעזרה והדחיפה שנתנו בעבר קברניטי הערוץ לחקירה שניהלה הרשות השניה באמצעות עו"ד דרור שטרום בנושא העמלות, והקמפיין הקודם שניהל הערוץ בדיוק לפני שנה בנושא עמלות היתר. לא מפתיע לכן, שיש מבין הפרסומאים שממהרים להספיד את הערוץ ולהעריך שימיו קצרים.

"ערוץ 10 ייסגר בתוך חצי שנה", אומר אחד הבכירים בענף הפרסום. "כל השחקנים בשוק יגדילו נתחים בערוץ 2 ועשרות מיליוני שקלים יזלגו מערוץ 10 אליהם. ערוץ 2 פשוט עשה להם 'כיפה אדומה', כי בערוץ 2 יש עניין שיסגרו - הם מבינים שיש גבול לכמה אפשר לפגוע במשרדים".

"אני לא מבין מי העלה בדעתו שרשת תיישר קו עם הקו המיליטנטי של ערוץ 10", אומר בכיר אחר. "מי שרואה את המדיניות של צנגן בעמלות, מבין שלא הוא ולא הדירקטוריון הולך לעשות מהפכות. הכל היה בלון נפוח שניפחו בערוץ 10. לכולם ברור שענף הפרסום לא יכול לחגוג אם הזכייניות מפסידות כסף, אבל לחשוב שאפשר להגיע ל-5% - זה לא רציני. אז בערוץ 10 הולכים לעשות פעמיים בשבוע 'הישרדות', אבל על זה לא בונים ערוץ. אם הערוץ ימשיך בהתנהלות הזאת הוא פשוט ייסגר. השנה היא שנת מיתון, הטלוויזיה תהיה בביקושי חסר ולערוץ 2 יהיה מספיק מקום לקלוט עוד ביקוש. בערוץ 10 לא הבינו שכשמורידים את העמלות לשליש, מציבים בקו אחד את המפרסמים עם הפרסומאים - הרי המפרסמים מקבלים החזר מהעמלות, ומתוך 5% עמלה ברור שאף אחד לא יחזיר להם כלום. זו פשוט התנהלות בוסרית של מי שלא מבין את השוק. ההתנהלות של ערוץ 10 רק יצרה חזית אחידה נגדו".

"ערוץ 2 עשה מעשה בוגר ואחראי ובא לדבר איתנו", אומר בכיר אחר. "הגענו לסיכום שנכון לשני הצדדים בו לא אנחנו ולא הם נגיע לפשיטת רגל. המצב של ערוץ 10 יהיה גרוע, בגלל הדרך המתלהמת בה הם מתנהלים. אם לקוח יבוא אלי יבקש לפרסם בערוץ, אסביר לו שאני לא יכול כי אין לי החזרים לתת לו. אם הוא רוצה לעלות בלי החזרים כך שהמחיר שלו יהיה יותר יקר - בבקשה, אני משאיר את זה בידו".

בכיר אחר בענף פחות נחרץ, וסבור כי "לא צריך לטעות - אף אחד לא יפסיק לפרסם בערוץ 10. אבל מספיק שבגלל ההבנות עם ערוץ 2 ה-share (הנתח המסחרי) של הערוץ ירד ב-10% וכבר זה מיליוני שקלים. אם מוסיפים על זה את הירידה הכללית שצפויה אצל כולם בגלל השנה הצפויה זה כבר דרמטי".

בקשת וברשת סירבו להתייחס לידיעה.

יוסי ורשבסקי, מנכ"ל ערוץ 10, מסר בתגובה: "אני לא מאמין שקשת ורשת, שנמצאות במצב כאוטי לא פחות מערוץ 10, לא רואות שהבעיה האמיתית של שוק הטלוויזיה זה העמלות המנופחות של משרדי הפרסום, עמלות שפוגעות בכל השוק ובמיוחד בהפקה הישראלית וביצירה הישראלית. אבל זהו שוק חופשי, ואם הן עשו זאת - שיבושם להן. קשה לי להאמין שמשרדי הפרסום יבואו איתנו חשבון, שהרי ידוע שהדבר הראשון שהם טוענים שהם דואגים לו, זו רווחתם של הלקוחות ולא רווחתם שלהם". *