Thales מאמין בהדמיה ישראלית: רוכש את CMT לפי שווי של 31 מ' ד'

עבור התאגיד הצרפתי מדובר בהשקעה ראשונה בישראל * השווי גבוה מפי שניים משווייה הבורסאי *מנכ"ל CMT: "היכולת של CMT להפוך מחברה של עשרות מ' ד' למאות מיליונים היא די מוגבלת"

תמיד כשיוצא לנו לבקר ביוקנעם עילית, אותו אזור שבו התמקמו חלק ממיטב חברות הציוד הרפואי הישראליות, קשה לנו שלא להחסיר פעימה. על רקע נוף ירוק, ובסביבה מעט הררית, פועלות חברות גדולות כמו לומניס, סינרון, גיוון אימג'ינג וגם אחת קטנטנה, CMT מדיקל שמה, שבעליה עומדים להתחלף בקרוב. CMT מדיקל, הנסחרת בבורסת היורונקסט, הודיעה הבוקר כי גרעין השליטה בה עומד להימכר לתאגיד Thales הצרפתי לפי מחיר של 5.65 אירו למניה - מחיר המשקף שווי חברה של 21.5 מיליון אירו (31 מיליון דולר) - פרמיה מכובדת של 146% על המחיר הנוכחי.

CMT מדיקל, שכבר חיה ובועטת 27 שנה, עוסקת בפיתוח, שיווק וייצור של מערכות הדמיה דיגיטלית לחדרי רנטגן (מערכותray X), שמשמשות לצילומי רדיוגרפיה רגילים (צילומי רנטגן) חדרי R&F, וצילומי Angiography (שיטה המשמשת להדמיית כלי דם כגון ורידים ועורקים). החברה הונפקה לראשונה במאי 1999, והייתה בין הישראליות הראשונות שהונפקו בשוק ההון הצרפתי. CMT גייסה אז 12 מיליון דולר לפי מחיר של 10.89 אירו למניה - פי שניים מהמחיר לפיו עומד לרכוש אותה Thales. מתחילת השנה איבדה CMT 47% מערכה.

את הרכישה יבצע Thales באמצעות הגשת הצעת רכש, שמטרתה הראשונית היא רכישת גרעין השליטה (50.1%), ורק בשלב מאוחר יותר רכישת החברה במלואה. באופן לא מפתיע, דירקטוריון CMT, כפי שעולה מהודעת החברה, כבר נתן הסכמתו להצעה, ועכשיו רק נותר לראות אם גם יתר בעלי המניות יחשבו כמוהו. לפי רישומי סוכנות הידיעות בלומברג, בעלת המניות הגדולה בחברה היא חברת מנופית, שבבעלות שלמה וחיה גרינברג (20.2%), Quaeroq, קרן השקעות פרטית בלגית (11%) וקרנות בשם IIVG&IIRF (9%).

"שחקנים גדולים"

הרכישה תתבצע במזומן, ולא תמורת מניות Thales, שנסחר בבורסת פריז לפי שווי של 8.3 מיליארד דולר, וששליש מהונו מוחזק בידי ממשלת צרפת. "Thales משמש כספק שלנו מזה שש שנים, ויש לנו גם לקוח משותף, חברת טושיבה", מספר ל"גלובס" המנכ"ל, עמית מרידור, שנכנס לתפקידו רק באוגוסט האחרון. מרידור כיהן טרם CMT כסגן נשיא לפיתוח עסקי בסינרון.

"כשנכנסתי לתפקיד, תכננתי עם הדירקטוריון כיצד נתמודד עם משבר האשראי, והחלטנו שאנו צריכים להגיע לכמה שיותר שותפויות אסטרטגיות עם ענקיות בתחום. התחלנו לעשות סבב של פגישות עם מועמדות פוטנציאליות, וכך נפגשה דרכינו עם Thales, שגם הם חשבו עלינו".

*אז הבנתם שהחברה לא יכולה לבדה והנחתם אותה על המדף.

"לאו דווקא. לאורך השנים, CMT הייתה חברה קטנה שהתמודדה בצורה לא רעה בשוק של Medical Device, שזה שוק של שחקנים גדולים. בשנה האחרונה הבנו שהפריצה הגדולה של החברה תגיע רק אם היא תשתף פעולה עם אחרים, מלבד טושיבה, ולכן חיפשנו שותף נוסף. Thales פנו אלינו עם הצעת הרכישה, ולכן ראינו לנכון להיענות לה".

ההתמודדות של CMT באה לידי ביטוי בתוצאותיה הכספיות. את 2007 סיימה החברה עם הכנסות של 22.4 מיליון דולר, 7% בקירוב מתחת להכנסות של 2006, ועם הפסד נקי של 1.6 מיליון דולר לעומת רווח נקי של 1.4 מיליון דולר ב-2006. במחצית הראשונה של השנה רשמה החברה הכנסות של 9.8 מיליון דולר והפסד נקי של 1.9 מיליון דולר. "חיפשנו את הדרך הנכונה לפרוץ לעולם", אומר מרידור כשאנו מעמתים אותו עם הנתונים. "היכולת של חברה כמו CMT להפוך מחברה של עשרות מיליוני דולרים למאות מיליונים היא די מוגבלת. זה די קשה", מודה מרידור.

בנקודה זו מגבה את מרידור חיה גרינברג, יו"ר CMT ומבעלי המניות בחברה. "צריך להסתכל על חצי הכוס המלאה. למרות התוצאות הללו, Thales ראתה בחברה את הפוטנציאל הגלום בה, ולכן מספרים אלו הם זמניים. פריצת הדרך של CMT עומדת בפתח, כך לפחות אני מאמינה".

"שמחה שמהולה בעצב"

לדברי מרידור, קטנים הסיכויים שהצעת הרכש של Thales תיכשל, ולכן אם תירכש החברה במלואה, מנייתה צפויה להימחק מהמסחר. כשזה יקרה CMT תהפוך לחלק מחטיבת TCS של Thales, שמתמחה בתחום בו פועלת CMT. חטיבת TCS גלגלה אשתקד הכנסות של 425 מיליון אירו והעסיקה 2,300 עובדים. CMT מעסיקה 85 עובדים, לאחר שפיטרה בחודשים האחרונים 15 איש.

"Thales רואה במרכז המו"פ של CMT ביוקנעם פלטפורמה מצוינת לפיתוח פעילותה בתחום. לכן Thales תותיר את המרכז על כנו ואף תפתח אותו יותר", נכתב בהודעת Thales. "הסוגיה הציונית הייתה חשובה לנו", אומרת גרינברג, ומוסיפה כי "לא צריך להמעיט בחברה כמו Thales, שרק במחלקת המו"פ יש לה 22 אלף עובדים, והיא זקוקה לכמה עשרות עובדים שלנו כדי להתקדם. עבורי זה הישג עצום, ואני חושבת שגם עבור המדינה. לא זכור לי מצב שבו חברה צרפתית רוכשת חברה ישראלית, וממשיכה להפעיל בארץ את מרכז המו"פ שבנתה".

*וברמה האישית, איך ההרגשה להיפרד ממפעל חיים?

"יש לי רגשות מעורבים. זה כמו הורה שמביא את בנו מתחת לחופה. מצד אחד, הוא שמח ומצד שני הוא נפרד ממנו. עבורי CMT היא מפעל חיים, שבשלב מסוים צריך להיפרד ממנו. טובת החברה חשובה לי, ולכן זו שמחה שמהולה בעצב". *