הכשרת היישוב במו"מ לקבלת הלוואה בסך 35 מיליון שקל מכלל ביטוח

ההלוואה, אם תינתן, תוענק באמצעות כלל קרדיט, הזרוע הסמי בנקאית של כלל ביטוח, ויוענקו לה ביטחונות של שני נכסי נדל"ן

כלל ביטוח , חברת בת של אי.די.בי פיתוח , מנהלת מגעים למתן הלוואה של 35 מיליון שקל לחברת הכשרת היישוב, שבשליטת יעקב ועופר נמרודי. להלוואה, אם תינתן, יוענקו ביטחונות של שני נכסי נדל"ן.

אם תתקיים, תבוצע ההלוואה באמצעות חברת כלל קרדיט, חברת אשראי עסקי לגופים בינוניים המשתייכת לחטיבת כלל מימון, שהיא הזרוע הסמי-בנקאית של כלל ביטוח.

בכלל ביטוח סירבו להגיב לידיעה.

מניית הכשרת היישוב צנחה בשנה האחרונה ב-77% למחיר המשקף לחברה שווי שוק של 222 מיליון שקל בלבד. לחברה יש 4 סדרות אג"ח הנסחרות בתשואת זבל, המשקפת את חששות המשקיעים מפני דיפולט.

אג"ח הכשרת היישוב 10 נסחרת בתשואה של 69%, סדרה 11 בתשואה של 63%, סדרה 12 בתשואה של 42% וסדרה 13 בתשואה של 37%. החזר הקרן של החברה בשנת 2009 הוא לסדרה 11 בלבד, מועד התשלום הוא בסוף חודש פברואר על סך של 44 מיליון שקל.

עם זאת, יש לציין שלחברה יש בקופה מזומנים בסך של כ-286 מיליון שקל. כמו כן, למרות ששמה של הכשרת היישוב נקשר עם כישלונו של העיתון מעריב, למעשה מרבית הכנסות החברה הן מנדל"ן מניב.

חברת הכשרת היישוב מחזיקה בקניון שבעת הכוכבים שבהרצליה פיתוח, במרכז מסחרי ברעות, במחסנים לוגיסטיים בפולין ובנכסים נוספים. פעילות הנדל"ן של החברה היא כאמור בתחום המניב ולא הנדל"ן היזמי, והכנסותיה השנתיות מתחום זה מוערכות בכ-170 מיליון שקל.

מלבד החזר הקרן בסך 44 מיליון שקל בשנה הקרובה, תצטרך לשלם הכשרת היישוב גם תשלומי ריבית שונים בגין סדרות האג"ח. בסך הכול, על פי הדו"חות הכספיים לרבעון השלישי של השנה, יש לחברה התחייבויות שוטפות בהיקף של 861 מיליון שקל והתחייבויות לזמן ארוך בהיקף של כ-2 מיליארד שקל.

כנגד ההתחייבויות הגדולות של החברה עומד הון עצמי של כ-919 מיליון שקל, כולל אחזקות בשיעור 61.74% בחברת מעריב - אך זהו גם מקור הצרות של הכשרת היישוב, על רקע התחרות הקשה בעיתונות היומית והתחזקות האינטרנט.

בשבוע שעבר הפחיתה S&P מעלות את דירוג האג"ח של מעריב ב-10 רמות, מ-BBB מינוס ל-CC, רמת השקעה נמוכה ביותר הנחשבת לספקולטיבית. היקף החובות של החברה מסתכם בכ-410 מיליון שקל, ועקב רמת הנזילות הנמוכה מטילים הכלכלנים ספק ביכולתה לפרוע את התחייבויותיה ממקורות פנימיים.

מעריב סיימה את הרבעון השלישי בהפסד של 23.4 מיליון שקל, ותזרים מזומנים שלילי של 11.8 מיליון שקל. זאת, בהמשך להפסד של 78.4 מיליון שקל ב-2007. החברה הזהירה כי המשך פעילותה במתכונת הנוכחית ויכולתה לעמוד בהתחייבויותיה, מותנים בהשגת מקורות מימון מתאימים, בהמשך להעמדת מסגרות אשראי על ידי תאגידים בנקאיים, וכן בשיפור מהותי בתוצאותיה העסקיות.