גם בפאבים בארה"ב מכינים תוכנית חילוץ; המתכון - קוקטיילים מימי השפל הגדול

התקווה היא לעורר את האמריקנים ששותים כעת יותר בבית ופחות במסבאות, בין היתר מפני שמסיבות משרד רבות מתבטלות כדי לחסוך

היצרנים של משקאות חריפים והברמנים בארה"ב מקבלים השראה מהמשבר הפיננסי, וממציאים קוקטיילים חדשים או מחדשים מתכונים ישנים כדי להחיות את אווירת חג המולד. התקווה היא לעורר את האמריקנים ששותים כעת יותר בבית ופחות במסבאות, בין היתר מפני שמסיבות משרד רבות מתבטלות כדי לחסוך.

תעשיית האלכוהול עוברת בימים אלו רנסנס חשוב, שמחזיר אותה לעיתים לימים המחתרתיים של תקופת היובש בארה"ב, או לשפל הכלכלי הגדול בשנות ה-30. בין הקוקטיילים של הימים ההם שזוכים לעדנה אפשר לציין את Sidecar, Old Fashioned ו"מנהטן".

ג'וליאן כהן, ראש צוות לתובנות צרכניות בחטיבת המשקאות של חברת פורצ'ן ברנדס, אומר ש"מורשת הקוקטיילים" הזו, שמתבססת בדרך כלל על אלכוהול חזק כמו ויסקי וקוניאק, משקפת העדפה רחבה יותר. "אנחנו רואים גם טעמים 'כהים' יותר - כמו אוכמניות ופטל שחור, בניגוד לטעמים בהירים כמו מיץ רימונים ופפאיה", אומר כהן. "כשהזמנים קשים, אנחנו רוצים דברים חזקים יותר, שהם חלק מההיסטוריה שלנו".

זה בהחלט יכול להסביר את הנהירה אל אדיסון, מסבאה נוצצת בדאון טאון לוס אנג'לס, שהתפריט שלה מתגאה במשקאות כמו "סינגפור סלינג" ו"וספר מרטיני", שהושק ב"קזינו רויאל" של איאן פלמינג מ-1953, שהפך לשני סרטים בסדרת ג'יימס בונד.

ב- Happy Hour בימי חמישי, הטרקלין של המסבאה מוכר ב-35 סנט, בדיוק המחיר מתקופת השפל הגדול, משקאות משכרים עם שמות כמו "ברבן ביילאאוט" ("חילוץ וויסקי"). תוכניות הפנסיה המושקעות בשוק מניות, K401, המוכרות לכל שכיר אמריקני, הן גם משקה שמוגש יחד עם גלויה ועליה שאלות כמו "האם תוכנית הפנסיה שלך חצי מלאה או חצי ריקה"?

לשכוח מהדיבורים

רבקה מאליגן, ציירת בת 27, שתתה ערב אחד באדיסון קוקטייל שנקרא "המינגוויי", במקום כוס מרלו, שהיא נהגה לשתות בעבר. "הפכתי כעת ליותר הרפתקנית", היא אומרת אגב לגימה מהמשקה, שמבוסס על וודקה ואבסינת, "צריך לקבל מצב רוח טוב ולשכוח מכל הדיבורים על המיתון והדיכאון (השפל הגדול באנגלית הוא גם "הדיכאון הגדול")".

סטוליצ'נאיה, מותג וודקה רוסי, עובד יחד עם ברמנים על המצאת קוקטיילים חדשים עם שמות כמו "רזומה דחוי", "השור החבול" ו"פונץ' הסעד". הבעלים של וודקה אבסולוט, פרנו ריקאר, אורז כעת את הוודקה הנקייה שלו (ללא טעמים) בכן בקבוקים עשוי ממראות, שמזכיר כדורי הדיסקו שזורקים תאורה צבעונית על רחבת הריקודים, כדי להחיות את מסיבות הבית או המשרד.

לפי סקר שנערך באוקטובר, כחמישית מהעסקים האמריקניים החליטו השנה לוותר על מסיבות המשרד לרגל החגים. מבין אלו שיערכו מסיבות, רק 17% מתכננים להגיש משקאות אלכוהוליים.

להבין את הצרכנים

אמריקנים רבים נוטים השנה להיות ספרטניים יותר בהרגלי הקניות והבילויים שלהם. לכן, ליצרני האלכוהול יש סיבות טובות לשנות את הטקטיקות. "אנחנו בוחנים מחדש את כל מה שאנחנו עושים, כדי להבטיח שנישאר עם הצרכנים, ונבין את החששות שלהם ואיך הם משנים את סגנון החיים שלהם", אומר מונסל דרוויל, מנהל שיווק בבקארדי ארה"ב, חברה המשווקת את בקארדי רום, גריי גוס וודקה וג'ין בומביי ספאייר.

הצרכנים מתכנסים בתוך ביתם, אומר איבן מנזס, נשיא ומנכ"ל דיאג'יו בצפון-אמריקה. הם עדיין שותים, אבל הולכים פחות למקומות מהודרים. הם יכולים להרשות לעצמם לשתות קוקטייל כמו Sidecar במטבח שלהם בבית.

מכירות משקאות אלכוהוליים בחנויות מכולת וליקר עלו ב-1.2% במונחי כמויות בארבעת השבועות שהסתיימו ב-15 בנובמבר, לפי נתוני חברת נילסן דאטה. מכירות יין שולחני עלו ב-0.9%. בשני המקרים זה שיפור מהעליות של 1.1% ו-0.3% שנרשמו לפני שנה.