המשבר עדיין לא שינה את כמות ההצעות לרה-לוקיישן לעובדי היי-טק: האם זה תמיד זוהר?

אם החלטתם שרה-לוקיישן אכן מתאים, הדרך הטובה לקדם את עצמכם למטרה היא על-ידי פיתוח יחסים עם קולגות בחו"ל

עבודה בחו"ל, או בשם המוכר יותר רה-לוקיישן, קוסמת למרבית הישראלים - אם מתוך המחשבה על החוויה ואם מהסיבה שמרביתנו נוטים בהכרח לפרש עבודה בחו"ל כקריירה בינלאומית וכהתגשמות החלום האמריקני. "מדובר בפנטזיה שהיא לא תמיד זוהרת, אך בתנאי השוק הקיימים היא הופכת להתנסות כמעט הכרחית", מספרת רויטל הנדלר, מנכ"ל AllJobs.

תקופת המשבר הייתה אמורה להשפיע על היקף המשרות המוצעות כרה-לוקיישן, אולם לדברי הנדלר, אין כרגע מגמה ברורה של ירידה (או עלייה). בחודש אוקטובר נרשמו ב- AllJobs 406 משרות רלבנטיות בחו"ל, בחודש נובמבר, כמות המשרות המוצעת עלתה ל-429 ובחודש דצמבר נרשמה ירידה של 8% ל-395 משרות.

הנדלר מסבירה שברה-לוקיישן בזמן מיתון צריך לוודא כי התנאים בחו"ל מובטחים לתקופה. "הימנעו ממצב בו עזבתם את מקום העבודה, פיניתם את הדירה, הוצאתם את הילדים מהסביבה הלימודית ומהחברים ופיטרתם את העוזרת, כדי לגלות כי יום לפני הנסיעה מבטלים את המינוי. בחוזה העבודה יש לדאוג, במידת האפשר, להבטחת התנאים לפחות לחצי שנה קדימה. מומלץ שבן זוג אחד ייצא ראשון, ורק לאחר תקופת מה המשפחה תצטרף. זה אמנם לא פשוט, אבל מסייע בהכנת מקום המגורים ובמיוחד במקרה של ביטול".

אחד היתרונות של עובדים שמבצעים רה-לוקיישן הוא שהם לא ידרשו להשלמות מס בישראל בגין שנות עבודתם בחו"ל. לדברי עו"ד ענת טנא, "בעולם ההיי-טק בפרט ובעולם העסקי בכלל, מוכרת לשכירים רבים אפשרות הרה-לוקיישן. עד היום, בצד ההזדמנות להתקדם אישית בעבודה וליהנות מאפשרות לחיות במקום אחר, נתקלו העובדים בבעיות קשות מול רשויות המס שדרשו בשנה ולפעמים גם בשנתיים הראשונות לעבודה בחו"ל, להשלים מס בישראל. משמע, עובד שעבר לעבוד בחו"ל ושילם שם מס על הכנסתו, נניח בשיעור ממוצע של 25%, נחשב על-ידי רשויות המס בישראל בשנה או שנתיים הראשונות עדיין גם כתושב ישראל ונדרש להשלים מס בישראל עד לשיעור השולי (היום 47%) ולכן בדוגמה שלנו עוד 22% מס מהכנסתו".

במסגרת החקיקה החדשה של הקלות מס לעולים חדשים ותושבים חוזרים שונתה גם הגדרת תושב חוץ, כך שלעובדים העושים רה-לוקיישן שיעמדו בקריטריון של החוק, לא תהיה יותר בעיה זו. "בשנתיים הראשונות לרה-לוקיישן על העובד לשהות מחוץ לישראל 183 יום, ואין הכרח שיתבצע מעבר מלא של כל מרכז חייו לחו"ל, אך ורק בשנה השלישית ואילך נדרש מעבר כל מרכז חייו. משמע, השנתיים הראשונות למעבר, בהן פעמים רבות המשפחה עדיין חיה בישראל, וקשרים שונים עסקיים וחברתיים עדין לא מסתיימים, לא יהוו יותר בעיה שתגרור טענות של רשויות המס להשלמת מס בישראל".

חשוב לזכור, רה-לוקיישן לא מתאים לכל אחד. זהו ניתוק החיים האישיים והמקצועיים שלכם ושל משפחתכם. אם החלטתם שרה-לוקיישן אכן מתאים, הדרך הטובה לקדם את עצמכם למטרה היא על-ידי פיתוח יחסים עם קולגות בחו"ל.