האם תשובה יצליח לשכנע את סלינגר? S&P מעלות בוחנת את דירוג האג"ח של אלעד הפרטית

ל"גלובס" נודע כי יצחק תשובה קיים סדרת פגישות עם מנכ"לית מעלות על מנת לדון בנושא ; מעלות צפויה להגיע להחלטה סופית בנושא בשבועיים הקרובים ; לאלעד גרופ, הפעילה בעיקר בארה"ב ובקנדה, אג"ח פרטיות בהיקף כ-1.5 מיליארד שקל המוחזקות ע"י מוסדיים, ודירוגן היום הוא AA ; אלעד מחפשת קונה לחלקה בפרויקטים בסינגפור

לאחר שדירוגן של חברות נדל"ן רבות נחתך בתקופה האחרונה, גם הדירוג של חברת הנדל"ן הפרטית של יצחק תשובה, אלעד גרופ, נמצא על הכוונת. ל"גלובס" נודע כי בשבוע שעבר ואתמול נפגש תשובה עם מנכ"לית חברת הדירוג S&P מעלות, דורית סלינגר, על מנת לדון בנושא.

לאלעד גרופ, הפעילה בעיקר בארה"ב ובקנדה, יש אג"ח פרטיות המוחזקות על-ידי משקיעים מוסדיים. היקף האג"ח עומד על כ-1.5 מיליארד שקל, ודירוגן היום הוא AA, הנחשב לדירוג גבוה. מ-S&P מעלות ומקבוצת אלעד לא נמסרה תגובה לידיעה.

בתקופה האחרונה הורדו הדירוגים של חברות רבות, ובעיקר של חברות נדל"ן. יחד עם זאת, שינוי בדירוג של אלעד צפוי לעורר עניין רב בשוק ההון, משום שאלעד היא חברה פרטית, שאינה מפרסמת דו"חות כספיים, וקשה לדעת עד כמה נפגעה ממשבר הנדל"ן. לכן, הורדת דירוג מצידה של מעלות יכולה להוות סוג של אינדיקציה למצב הפיננסי של החברה.

כך לדוגמה, בתחילת החודש הודיעה אלעד על מכירה של 4,000 יחידות דיור בקנדה תמורת 290 מיליון דולר, שייצרה לחברה עודף תזרימי של 125 מיליון דולר. באלעד מיהרו לדווח על העסקה, אך לא מסרו פרטים נוספים, כגון שיעור הרווח של אלעד בעסקה. לפיכך, מכיוון שאלעד היא חברה פרטית, הדרך העיקרית באמצעותה יכולים המשקיעים להיחשף למצבה, היא חשיפה לדו"חות ולניתוחים של מעלות.

כפועל יוצא, הורדת דירוג עלולה ליצור השלכות על התייחסות הבנקים והמשקיעים גם לפעילות הציבורית של תשובה, קבוצת דלק.

כאמור, בחודשים האחרונים הורידה מעלות את דירוג האג"ח של הרוב המוחלט של חברות הנדל"ן הפעילות בחו"ל. לכן, ההערכות בשוק ההון הן כי מעלות תוריד גם את הדירוג של אלעד, וכי כל החלטה אחרת תיחשב למפתיעה.

בשוק ההון מעריכים כי אם דירוג החברה יירד ב-2-3 דרגות, בדומה להורדת הדירוג של שאר חברות הנדל"ן, הרי שהדבר ייחשב לאיתות חיובי, ולרמת דירוג סבירה בתקופה זו. אם הדירוג יירד בצורה חדה יותר, עלול הדבר להיחשב לבעייתי.

למרות חשיבות עדכון הדירוג, ככל הנראה הוא לא יהיה פומבי, ויישלח רק למחזיקי האג"ח. נזכיר כי ביולי האחרון ביקשה אלעד ממעלות להסיר את דירוגי החברה מאתר האינטרנט של חברת הדירוג. הבקשה נעשתה על רקע הודעת מעלות לפיה אלעד הוכנסה לרשימת המעקב של חברות הנדל"ן לאור חשיפתה לשוק הנדל"ן האמריקני. במעלות נענו לבקשה, שכן מדובר באג"ח פרטיות, והחברה זכאית לבקש שלא לפרסם את הסקירות עליה באופן פומבי.

לחברת אלעד יש נכסים בארה"ב ובקנדה, ובעיקר יחידות דיור ונכסים מסחריים. הפרויקט המפורסם של החברה הוא מלון הפלאזה בניו-יורק. כמו כן, החברה נכנסה לפרויקט גרנדיוזי בלאס-וגאס יחד עם קבוצת אי.די.בי, שבשליטת נוחי דנקנר. הפרויקט כולל הקמת מלון מפואר במרכז העיר, ועלות ההשקעה בו מוערכת במיליארדי דולרים. *