מוסה דאדיס ניצל את הואקום שנוצר לאחר מותו של לנסנה קונטה והפך למנהיג בפועל של גיניאה

נראה כי ההפיכה הצבאית במדינה לא תוסיף נחת לבני שטיינמץ, שרק לפני שבוע זכה בזיכיון כרייה בדרום מזרח גיניאה ; גורמים בינלאומיים מבקרים בחריפות את ההשתלטות של "המועצה הלאומית לדמוקרטיה ופיתוח" על גיניאה

אלפים הריעו אתמול (ד') לקפטן מוסה דאדיס, ראש החונטה הצבאית שהשתלטה על גיניאה לאחר מותו של הנשיא הוותיק, לנסנה קונטה. השתלטותו של מוסה דאדיס, מנהיג "המועצה הלאומית לדמוקרטיה ופיתוח" על המדינה המערב אפריקנית זכתה לביקורת חריפה מצידם של מנהיגים אזרחים, ראשי הצבא וגורמים בינלאומיים.

"המועצה הלאומית לדמוקרטיה ופיתוח" ניצלה את הואקום השילטוני שנוצר עם מותו של לנסנה קונטה והכריזה על עוצר מלא, יומיים בלבד לאחר הלוויתו של הנשיא הוותיק. קונטה, שהיה ידוע כאדם מתבודד, מעשן כבד וחולה סוכרת, היה ככל הנראה בן 74. הוא שלט ביד ברזל בגינאה הענייה, מאז תפס את השלטון בהפיכה צבאית ב-1984.

נראה כי מותו של קונטה, שנשען על הצבא המרדני כדי להישאר בשלטון, ושהצליח לשרוד כמה ניסיונות הפיכה צבאיים, יוביל לכמה חודשים של כאוס פולטי במדינה שתולדותיה רצופים מאבקים פנימיים בצבא, בדרג הפוליטי ובין הקבוצות האתניות השונות.

גיניאה היא היצואנית הגדולה בעולם של עפרת הבוקסיט, המשמשת להפקת אלומיניום. בינתיים המשבר לא פגע עדיין בכריית הבוקסיט ובמשלוחי הבוקסיט - פעילויות בעלות חשיבות רבה שאותן מנהלות חברות בינלאומיות גדולות. אך אנליסטים מעריכים כי קיימת סבירות גבוהה לעימותים נוספים במדינה, לנוכח התגברות השביתות העקובות מדם, המהומות וניסיונות המרד בקרב אנשי הצבא.

"קיים סימן שאלה גדול מאוד לגבי עתידה של יצרנית הבוקסיט הגדולה בעולם", העריך קיסי אגימן, אנליסט שמתמחה בענייני אפריקה ב-IHS גלובל אינסייט. "הקהילה הבינלאומית צריכה להתערב כדי למנוע את קריסתה המהירה של המדינה, לנוכח ההשלכות החמורות שיהיו לקריסה כזאת על שכנותיה של גינאה ועל ההשקעות בגינאה".

נראה כי ההפיכה הצבאית במדינה לא תוסיף נחת לבני שטיינמץ, שרק לפני שבוע זכה בזיכיון כרייה במדינה. קבוצת BSG המרכזת את פעילות משאבי הטבע של שטיינמץ, ביניהם את זו של בייטמן ליטווין , זכתה בשבוע שעבר בזיכיון מממשלת גינאה לכרות בחלק הצפוני של האתר Simandou, שממוקם בחלק הדרום מזרחי של גינאה.


Simandou נחשב לאתר מסוג Tier 1 (שורה ראשונה) ובעל עופרות הברזל מהגדולים בעולם, ויש האומרים שאף הגדול שבהם. BSG, שכבר פעילה מזה עשור, זכתה בזיכיון לאחר שממשלת גינאה נטלה אותו מלא אחרת מאשר ריו טינטו חברת הכרייה השלישית בגדולה בעולם ששווייה בשוק ההון הבריטי הוא 32.5 מיליארד דולר.