ממשלת יפן אישרה תקציב בהיקף שיא של כ-980 מיליארד דולר לשנה הפיסקלית הקרובה

[לבורסות בעולם] הניקיי של טוקיו סיים את יום המסחר בעליות ; התקציב, בסך 980.6 מיליארד דולר לשנת התקציב הבאה, משקף עלייה של 6.6% בהוצאה מהתקציב המקורי לשנה היוצאת

"יפן אינה יכולה להימנע מהצונאמי של המיתון הכלכלי העולמי, אך היא יכולה לנסות למצוא דרך להיחלץ ממנו", אמר אסו במסיבת עיתונאים.

טארו אסו, ראש ממשלת יפן, ניסה אתמול (ד') להזניק את הכלכלה היפנית שנקלעה למיתון, בהכריזו על התקציב השנתי הגדול ביותר בתולדות המדינה, על רקע החששות שיפן עומדת בפני מיתון ממושך.

התקציב, בסך 980.6 מיליארד דולר לשנת התקציב הבאה, משקף עלייה של 6.6% בהוצאה מהתקציב המקורי לשנה היוצאת, המסתיימת במארס. הכנסות המס בתקציב צפויות לרדת בשנה הבאה ב-14% על רקע הירידה ברווחי החברות והמיתון.

הצעת התקציב לשנת הכספים שמתחילה באפריל, יחד עם עוד שתי השלמות תקציביות לשנה זו, מיועדת לממן את תוכניות ההמרצה הכלכליות של אסו בסך כ-126 מיליארד דולר, יותר מ-2% מהתמ"ג השנתי היפני. שרים בממשלת יפן טענו שחבילת התמריצים גדולה כמו, או אף גדולה יותר, מחבילות שהוכרזו במדינות אחרות.

אך גורלה של הצעת התקציב אינו ברור, לנוכח הצניחה בתמיכה הציבורית בממשלתו של אסו, והיחלשות השליטה שלו במפלגת השלטון הליברל-דמוקרטית, שלהערכת משקיפים עלולה להפסיד בבחירות לבית התחתון של הפרלמנט היפני, שייערכו לכל המאוחר בספטמבר 2009.

טיל נגד צונאמי

ההצעה גם תשלש כמעט את הגירעון התקציבי הראשוני, ותרחיק את יפן מהיעד המוצהר של מעבר לעודף תקציבי בתוך שנתיים. "יפן אינה יכולה להימנע מהצונאמי של המיתון הכלכלי העולמי, אך היא יכולה לנסות למצוא דרך להיחלץ ממנו", אמר אסו במסיבת עיתונאים.

הוא הדגים את ההשפעה המתוכננת של ההמרצה בעזרת דיאגרמה של טיל תלת- שלבי. "כלכלת העולם מצויה במיתון של פעם במאה שנים. אנו זקוקים לאמצעים בלתי-רגילים כדי לטפל במצב בלתי- רגיל כזה", אמר ראש הממשלה.

לקואליציה השלטת ביפן יש אמנם רוב ענק הדרוש בבית התחתון של הפרלמנט, אך היא עלולה לאבד את הרוב הזה, אם כמה חברים יערקו לאופוזיציה, מה שנראה כעת אפשרי. כאשר מפלגת האופוזיציה העיקרית, המפלגה הדמוקרטית, הגישה הצעה לפיזור הפרלמנט ולעריכות בחירות חדשות, שר לשעבר במפלגת השלטון הצביע בעד.

טויוטה מוטור, שרשמה את הרווחים הגבוהים ביותר במגזר העסקי ביפן בשנים האחרונות, מסרה השבוע שהיא תרשום את ההפסד השנתי הראשון בתולדותיה, על רקע הצניחה במכירות כלי הרכב ברחבי העולם והתחזקות הין היפני, ששוחקת את הכנסותיה מיצוא רכב וייצור בחו"ל.

סקר של משרד האוצר היפני הראה אתמול שהחברות הגדולות פסימיות יותר לגבי מצב העסקים שלהן, והן מצמצמות את תוכניות ההשקעה שלהן. "הנתונים מאשרים את הידרדרות הסנטימנט הכלכלי. החברות גם הנמיכו את תחזיותיהן לינואר-מארס", אמר אזובה קאטו, כלכלן ב-BPN פאריבה.

החסכונות החבויים

כדי לסגור את הפער התקציבי, ההצעה של ראש הממשלה אסו מסתמכת על חסכונות ממשלתיים שנאגרו מחוץ לתקציב הרגיל. בשנים האחרונות השתמשה יפן תכופות במה שנקרא "האוצרות החבויים" שלה - יתרות שמופקדות בחשבונות מסתוריים - כדי להימנע מהעלאת התקרה של גיוסי החוב הממשלתיים. הגירעון התקציבי הראשוני - לפני ההנפקות והשירות (ריבית) שלהן - יעלה לכ-137 מיליארד דולר מכ-52 מיליארד דולר החזויים השנה.

למרות זאת, יפן תנפיק אג"ח חדשות בהיקף כ-350 מיליארד דולר בשנת התקציב הבאה, כשליש יותר מסך ההנפקות שמתוכננות לשנה זו, שמסתיימת במארס. השווקים לא התרגשו מהיקף ההנפקות החדשות, והתמקדו יותר בהידרדרות הכלכלית. תשואת האג"ח הממשלתיות לעשר שנים ירדה ביום ו' לשפל של שלוש שנים וחצי.

980.6 מיליארד דולר - התקציב לשנת 2009

6.6% - עלייה בהוצאה מהתקציב לשנה היוצאת

126 מיליארד דולר - תוכניות ההמרצה הכלכליות של אסו

350 מיליארד דולר - היקף האג"ח החדשות שיפן תנפיק בשנת התקציב הבאה