הבורסה בת"א הגיבה למבצע "עופרת יצוקה" באיפוק יחסי: מדד הנדל"ן נפל בסיום ב-7.7% והמעו"ף איבד 1.4%

[חמ"ל גלובס למבצע "עופרת יצוקה"] ; מדד הבנקים ירד ב-2.6% ; התל-בונד 40 ירד ב-1.7% ; אפריקה ישראל נפלה ב-9.9% ; מניית לאומי ירדה ב-5.2% ; קבוצת דלק עלתה ב-2.75% ואילו דלק רכב נפלה ב-8.5% ; הממשלה אישרה גיוס של 6,700 חיילי מילואים

למרות החשש ממפולת בעקבות מבצע "עופרת יצוקה", הבורסה בתל-אביב הגיבה באיפוק יחסי. מדדי המניות המרכזיים נסחרו במהלך רוב שעות המסחר בירידות של 2%-3%. בסוף היום ירד המעו"ף ב-1.4%, ובשוק האג"ח נרשמה מגמה מעורבת. היום לא התקיים מסחר בדולר, אך המסחר באופציות שיקף עלייה קלה של כ-0.4% בשערו מול השקל.

חשוב לציין כי מחזור המסחר היה נמוך למדי, ועמד על 922 מיליון שקל. הדבר נבע מכך שהיום אין פעילות של משקיעים זרים, אבל גם כנראה מכיוון שהמשקיעים מעדיפים "לשבת על הגדר" ולשמור על פרופיל נמוך, עד אשר יתברר היקף המבצע בעזה.

השפעת המבצע על השווקים תלוי בעיקר בהימשכותו של המבצע. בכל אופן, ההשפעה צפויה להיות בעיקר בתחום האג"ח הממשלתיות. ראשית, המצב הביטחוני מעלה סימני שאלה באשר לדירוג האשראי הנוכחי של ישראל. ככל שדירוג זה ירד, הרי שתשואות האג"ח הממשלתיות יעלו ומחירן ירד. כמו כן, עלויות המבצע הצבאי עשויות להביא את הממשלה לגייס הון נוסף בעתיד הקרוב, מה שייצור עודף היצע של אג"ח ממשלתיות בשוק, ובשל כך יתמוך גם כן בירידת מחיריהן.

"השפעתו של המבצע בעזה על השווקים תלוי בכמה זמן הוא יימשך ומה יהיה מחירו", כך לפי ורד דר, הכלכלנית הראשית של פסגות.

"אנו פועלים לפי הנחת העבודה שהמבצע הוא אינו חזרה על מלחמת לבנון השנייה, מבחינת העלות הביטחונית התקציבית הגבוהה, וגם לא האינתיפאדה מבחינת העלות הכבדה במונחי אובדן תוצר", הוסיפה דר.

באשר להשפעה על שוק האג"ח הממשלתיות, דר סבורה כי "בשביל שתהיה השפעה משמעותית ומתמשכת על התשואות, צריך שתהיה השפעה משמעותית על תקציב המדינה. תוספת ההוצאה התקציבית בגין הפעולה הנוכחית תיספג בתקציב 2008 ו-2009 על חשבון רזרבה, או על חשבון סעיפים תקציביים אחרים, כל עוד לא תהיה גדולה מדי". דר גם הוסיפה כי "השפעה משמעותית על התקציב תתרחש אם המתקפה הנוכחית תגלוש להיקפים, שניתן להניח שאינם נמצאים כרגע בין התרחישים הסבירים שרואים לנגד עיניהם ראשי המערכת הביטחונית".

כאמור, נרשמה היום בשוק האג"ח הממשלתיות תגובה די מתונה. השחרים הארוכים רשמו ירידות של 0.2%, ואילו הגלילים נסחרו במגמה מעורבת. "שוק האג"ח צפוי להגיב באופן שלילי להסלמה בעזה, אך ניסיון העבר מלמד על חשיבות מועטה לאירועים ביטחוניים ושימת דגש על התפתחויות מאקרו כלכליות", כך סבורים בלידר שוקי הון.

על שוק המניות צפויה השפעה פחותה עוד יותר, ללא קשר לעוצמתו והשלכותיו של המבצע. "המשבר הפיננסי העולמי והמיתון שאליו הוא הולך יישאב אליו את מרבית מדינות העולם, בעוצמות חזקות יותר מכל פעולה שעליה ניתן לחשוב בדרום המדינה" מסבירה דר.

בשוק ההון מעריכים כי השפעת המבצע על שער הדולר צפויה להיות זניחה. בלידר שוקי הון סבורים כי "הסלמה בעזה עלולה להביא לפיחות מתון בשקל, אך כנראה שיהיה זמני". גם דר שותפה לדעה זו וסבורה כי ההשפעה על השקל הינה "זמנית וחסרת חשיבות".

מלבד המבצע, היום התנהל המסחר על רקע החלטת הריבית של בנק ישראל, שתתקבל מחר. הקונצנזוס הוא שתתבצע הורדת ריבית, כעת השאלה היא באיזה שיעור. בלידר שוקי הון סבורים כי "בנק ישראל צפוי להוריד את הריבית ב-0.75%, אך חשש לאי יציבות בשקל עלול להגביל את ההורדה ל-0.5%".

דר, לעומת זאת, סבורה כי הפחתה של 50 נקודות בלבד היא "לא מתאימה לדפלציה שתהיה פה, לא מתאימה למיתון שיהיה פה ולא מתאימה להפחתות הריבית החדות שאנחנו רואים בכל העולם. אנחנו חושבים שהפעולה בדרום תגרום להתלבטות בין הפחתה של 75 ל-100 נקודות".

כאמור, בסוף יום המסחר איבד המעו"ף 1.4%, ומדד תל-אביב 100 השיל 1.9%. את הירידות הובילו הנדל"ן שמדדן נפל ב-7.7%. גם מדדי האג"ח הקונצרניות הגיבו היום לפעולה בעזה. מדד התל-בונד 60 ירד ב-1.3%, והתל-בונד 20 איבד 1.1%.

דלק רכב צנחה

את הירידות במדד המעו"ף הובילו מניות אפריקה ודלק רכב . אפריקה איבדה 9.8%, ודלק רכב ירדה ב-8.6%. בניגוד לדלק רכב, חברת האם, קבוצת דלק , דווקא רשמה עליות שערים של 2.7%. זאת על רקע הודעתה של החברה לקראת תום המסחר, כי היא תבצע במהלך השנה הקרובה רכישה עצמית של מניות ואג"ח בהיקף של עד 100 מיליון שקל.

מניות הבנקים סבלו היום מירידות שערים, בהובלת מניית בנק לאומי שרשמה ירידה של 5.2% בשערה וריכזה את מחזור המסחר הגדול ביותר. כפי שפורסם ב"גלובס" לפני כשבועיים, הבנק יוכל להמשיך ולהחזיק במניות חברת מגדל עד ל-30 באפריל 2009 (במקום עד ל-31 בדצמבר 2008). ההארכה ניתנה לצורך מכירת המניות, ועל לאומי להעביר את המניות לידי נאמן עד ה-1 בינואר.

גם מניית בנק הפועלים סבלה היום מירידות שערים כשרשמה ירידה של 1.3% בשערה.

ירידות שערים של 1.9% נרשמו היום גם במניית דיסקונט השקעות . מניית כי"ל חזרה לירידות שערים, ואיבדה היום 2.3%. עוד סבלה מירידות שערים של 5.4%, מניית מכתשים אגן .

באותו סנטימנט, מניית גמול השקעות רשמה היום צניחה של 5.5%. החברה הודיעה היום על מכירת אחזקתה במטיס קפיטל (24.8%) למירג' שבבעלות גד זאבי, תמורת 22.3 מיליון שקל. מניית סקופ לעומת זאת, ממשיכה לזנק, והיום היא רשמה עלייה של 11%.

[לאתר המעו"ף]