ביהמ"ש: המינהל חייב לאפשר לנהלל להקים 75 נחלות על קרקעות היסטוריות

במקור יועדו 75 נחלות של 120 דונם להתפצל ל-150 נחלות של 60 דונם; המינהל טען להקפאת איוש הנחלות הפנויות

בית המשפט המחוזי בנצרת קיבל את תביעת מושב נהלל וביטל את החלטת מינהל מקרקעי ישראל שלא לאפשר למושב להקים 75 נחלות נוספות על קרקעות שהוחכרו למושב בשנות ה-20.

בפסיקה תקדימית קבע ביהמ"ש, כי לאור החוזים ההיסטוריים של חברי המושב שנחתמו עם קרן קיימת לישראל ב-1941, ואשר אפשרו למושב לפצל נחלות, למושב זכות לפצל הנחלות וליצור 75 נחלות חדשות, למרות החלטת ההקפאה של המינהל.

בתחילה המינהל שיתף פעולה עם אנשי המושב, אולם חזר בו ובשלב מסוים הודיע כי אינו מסכים לבקשת אנשי המושב. הנימוק היה כי נוכח החלטות המינהל מספר 863 מאפריל 2003 ("החלטת ההקפאה"), הוקפא הליך איוש נחלות פנויות במושבים למתיישבים ללא תמורה כספית, בכל רחבי הארץ, למעט אזורי קו עימות. בנהלל 75 נחלות ששטחן גדול בהרבה (120 דונם) משטחיהן של נחלות במושבים אחרים בעמק ובמדינה. בכוונת ראשוני המתיישבים בעמק היה ליישב במושב 150 משפחות, אולם היו רק 75 משפחות מייסדים, והוחלט, כי לרשות כל מתיישב תועמד נחלה בגודל כפול, אשר בבוא העת תפוצל לשתי נחלות.

השופט בנימין ארבל קבע עוד כי החלטות של מועצת מקרקעי ישראל לא יוכלו לגבור על זכויות קנויות של בעלי הקרקע. החלטת בית המשפט הינה חשובה לבעלי קרקעות שמחזיקים בחוזים עם קק"ל אשר העניקו זכויות עדיפות לחוכרים על פני הזכויות שמעניק היום המינהל.

המושב עתר לביהמ"ש באמצעות עוה"ד שמואל לכנר ויואב רזין ממשרד נשיץ ברנדס. ביהמ"ש דחה את הניסיון לחייב את חברי המושבים בתשלומים ובמגבלות אחרות שלא היו כלולות בנוסח החוזה.

מזכ"ל תנועת המושבים, איתן בן-דוד, אמר שלפסיקה משמעות רבה מאחר והיא מעגנת את הזכויות של היישובים שכלולות בחוזים ההיסטוריים, ואשר המינהל מנסה לפגוע בהן חדשות לבקרים. "יש לקוות שהפסיקה תשים קץ לניסיונות אלו ותביא את המדינה והרשויות לכבד את המסמכים שהם חתומים עליהם". *