עולם הולך ונעלם - סיכום שנת 2008 ותחזית ל-2009

2008 לא הותירה למשקיעים הגלובליים מקום לברוח אליו - כל השווקים רשמו תשואות שליליות דו ספרתיות ; לאן הולכות הכלכלות של ארה"ב ומערב אירופה, ואיפה עשויה להסתתר ההזדמנות של השנה הבאה

סין

אחד השווקים הראשונים שיצאו מהמשבר

מה היה לנו שם?

2008 הייתה אמורה להיות שנת שיא עבור המעצמה האסייתית. אירוח האולימפיאדה בבייג'ינג נתפס כקבלת חותמת הכשר של המערב, שהכיר בכוחה העולה ובפוטנציאל הגדול של סין.

ואכן עד לתחילת האולימפיאדה בקיץ האחרון, נהנה השוק הסיני מעליות שערים חדות שניפחו אותו לממדים של בועת ענק. דווקא כאן, בניגוד לשווקים בועתיים אחרים, היו יכולים המשקיעים לזהות את השוק המתנפח מבעוד מועד, מכיוון שכמות גדולה מאוד של כסף הופנתה לשוק על ידי אזרחי סין, לעיתים ללא פרופורציה להתפתחות הכלכלה.

בסופו של דבר, המשבר הגלובלי אכן טפח גם על פניהם של המשקיעים בסין, שראו איך השוק המקומי מתרסק בכ-60.4% מרמת השיא שלו, ושם קץ לחלומות ההתעשרות של כפריים סינים רבים, שעברו לערים הגדולות בשנים האחרונות.

מה צפוי ב-2009?

למרות שהצמיחה בכלכלה הסינית צפויה להאט בשנה הקרובה ל-6% בלבד, עדיין ניתן לשאוב אופטימיות מסוימת בכל הנוגע להתאוששות השוק הסיני עם תום המשבר. התגובה המהירה של הממשל למשבר, על ידי הזרמת 585 מיליארד דולר לטיפול בו, יחד עם רזרבות המט"ח שצברה סין בשנים האחרונות, יכולים לסייע לה בהאצת הצמיחה מחדש בשנים הקרובות.

בנוסף, סין נהנית בשנים האחרונות ממספר מגמות שצפויות לתמוך ביציאתה מהמשבר בשלב מוקדם. ביניהן ניתן למנות את הצטרפותם של מיליוני אנשים למעגל התעסוקה מדי שנה, עלייה ברמת ההכנסה של האזרחים שמעודדת צמיחה בצריכה הפרטית, ומגמת ההגירה מהכפר לעיר, במסגרתה נוספים עוד מקומות עבודה, כדי שלא ליצור בעיות חברתיות ולמנוע את חזרתם של תושבים לכפר.

בעוד בכל העולם חוזרים הממשלים לגישות סוציאליסטיות יותר, בסין נהנה הממשל מחופש פעולה כמעט מוחלט שמהווה יתרון גדול במשבר הנוכחי. סין, אם כן, צפויה להיות אחת הראשונות שיצאו מהמשבר, ועל פי הערכות רבות היא אמורה לצאת ממנו מחוזקת מתמיד, היישר לכסא המעצמה הכלכלית הגדולה בעולם.

מדד השנזן קומפוזיט (סין): 60.4%-

תעודת זהות: סין

אוכלוסיה: 1.33 מיליארד * גיל חציוני: 33.6 * תמ"ג 7.099 טריליון דולר, מהם 40.1% שירותים, 48.6% תעשייה ו-11.3% חקלאות * תמ"ג לנפש: 5,400 דולר * אבטלה: 4% (באיזורים עירוניים) * יצוא: 1.22 טריליון דולר * יבוא: 904.6 מיליארד דולר * קצב צמיחה: 11.9% * אינפלציה: 4.8% * מדד השנזן קומפוזיט ב-2008:

ברזיל

הדבר החם הבא (כשהכל יתקרר)

מה היה לנו שם?

בשנה שעברה סימנו את ברזיל כדבר החם הבא, ואכן עד לפרוץ המשבר בספטמבר, נהנתה מדינת הענק מדרום אמריקה גם מבועת הסחורות שהלכה והתנפחה, וגם מגורמים ריאליים אמיתיים שתמכו בצמיחתה.

ברזיל היא יצואנית הסחורות החקלאיות הגדולה בעולם, ונחשבת לספקית הגדולה ביותר של סין, בה מיליוני אנשים מצטרפים מדי שנה למעגל העבודה ומגדילים את הצריכה והביקוש של הסחורות הללו. בנוסף נהנית ברזיל גם מעתודות נפט שמצויות באדמתה.

בתוך האנדרלמוסיה וחוסר היציבות שמאפיין את היבשת הדרום אמריקנית מצליחה ברזיל להוות אי של יציבות, הן מבחינת איתנות הממשל והן מהבחינה הכלכלית.

ולמרות כל אלה, גם השוק הברזילאי לא הצליח לעמוד בפרץ של המשבר העולמי. יציאת האוויר מבועת הסחורות פגעה בה במיוחד, והורידה אותה מטה יחד עם יתר השווקים המתעוררים והמפותחים.

מה צפוי ב-2009?

גם השנה אנחנו דבקים בתחזית שלנו לפיה ברזיל היא הדבר החם הבא. יחד עם זאת, הפעם לא נותר לנו אלא להוסיף לכך גם סייג חשוב מאוד: הפוטנציאל שטמון במדינה הזאת יוכל לבוא לידי ביטוי רק עם תום המשבר הגלובלי.

ברזיל תמשיך לשמור על מעמדה כספקית המזון המובילה עבור סין הצומחת, וגם הצמיחה הפנימית בתוך המדינה עצמה תמשיך לתמוך בכלכלה. הרפורמות הרבות שעברה המדינה בעשור האחרון, ממצבת אותה בעמדה נוחה יחסית, שתאפשר לה להיות בין הראשונות שיצאו מהמשבר.

עם שוך הסערה, ולאחר פיצוץ בועת הסחורות, מגמת העלייה במחירים הללו צפויה להימשך, מה שיתרום שוב לצמיחת הכלכלה הברזילאית לאחר המכה שספגה השנה.

הדבר האחרון לו זקוקה ברזיל כדי לשוב למסלול חיובי, קשור לשינוי פסיכולוגי בתפיסת המשקיעים. ברזיל היא עודנה שוק מתעורר, וככזאת היא זקוקה לשובו של הביטחון אל המשקיעים, ולרצון מצידם להשקיע גם באפיקים בעלי סיכון מסוים. כיום היא נמצאת עדיין הרחק מחוץ לרדאר של המשקיעים שמחפשים את הביטחון בהשקעה, לפני כל דבר אחר.

מדד הבווספה (ברזיל): 42.9%-

תעודת זהות: ברזיל

אוכלוסיה: 196.3 מיליון * גיל חציוני: 28.3 * תמ"ג 1.849 טריליון דולר, מהם 65.8% שירותים, 28.7% תעשייה ו-5.5% חקלאות * תמ"ג לנפש: 9,500 דולר * אבטלה: 9.3% * יצוא: 160.6 מיליארד דולר * יבוא: 120.6 מיליארד דולר * קצב צמיחה: 5.4% * אינפלציה: 3.6%

ארה"ב

משבר האמון הגדול

מה היה לנו שם?

ובכן, מה לא היה? משבר הסאב-פריים, כפי שהוא נקרא בשנת 2007, התפתח למשבר אשראי חסר תקדים בהיקפו, ולאחר מכן התגלגל למשבר ריאלי עמוק, עימו צריך להתמודד הממשל החדש בגבעת הקפיטול.

שנאת הסיכון של המשקיעים שלחה את שוק המניות האמריקני לירידות שערים חדות, שלא הותירו למשקיעים אלא לשוב ולהתעמק בספרי ההיסטוריה, כדי להתעמק במשברים הקודמים ולנסות להבין מתי ספג השוק מהלומה כה משמעותית.

סיפור הונאת הפונזי של קרן הגידור של ברנרד מיידוף, הוא ללא ספק אקורד סיום עגום במיוחד, שמשקף היטב את המצב הקשה בו עומד השוק האמריקני עם סיום השנה הנוכחית.

מה צפוי ב-2009?

על פי כל ההערכות, 2009 תהווה בראש ובראשונה המשך ישיר לשנה היוצאת. המשבר הריאלי אינו צפוי להסתיים בקרוב והמיתון בו שרויה הכלכלה האמריקנית רק הולך ומעמיק, על פי כל האינדיקטורים המקובלים. על מנת שבכל זאת נראה התאוששות, דרושה קודם כל השבת אמון גורפת של המשקיעים האמריקניים במערכת.

זה צריך להשתקף באמון הצרכנים ביכולת ההתאוששות של המשק האמריקני, שתעודד צמיחה מחודשת בהוצאה הצרכנית; באמון של המשקיעים בממשל האמריקני, שיידע לחלץ את המשק מהמיתון אליו הוא נקלע (מדובר, כידוע, בממשל חדש שיצטרך להוכיח את עצמו, ולא יזכה ל-100 ימי החסד המקובלים; ובאמון במערכות הפיקוח, שלא הצליחו למנוע לאחרונה את אחד מסיפורי ההונאה הקשים ביותר אי פעם בארה"ב, ולא זיהו את הסיכונים בניפוח בועת המשכנתאות והמוצרים המהונדסים פיננסית.

ולבסוף, האמון הזה צריך לשקף אמונה ביכולת ההתאוששות של שוק המניות, שתקטין את שנאת הסיכון של המשקיעים, שכרגע מעדיפים לקבל ריבית פשוט אפסית על פיקדונות אמריקניים, ולוותר על פוטנציאל הרווח של שוק המניות.

מדד ה-S&P500 (ארה"ב): 40.9%-

תעודת זהות: ארה"ב

אוכלוסיה: 303.82 מיליון * גיל חציוני: 36.7 * תמ"ג 13.78 טריליון דולר, מהם 79% שירותים, 19.8% תעשייה ו-1.2% חקלאות * תמ"ג לנפש: 45,800 דולר * אבטלה: 4.6% * יצוא: 1.148 טריליון דולר * יבוא: 1.968 טריליון דולר * קצב צמיחה: 2% * אינפלציה: 2.9% * מדד ה-S&P ב-2008:

רוסיה

הדוב הרוסי לא צפוי להתעורר

מה היה לנו שם?

מי שחיפש את החותמת הסופית למותו של גוש מדינות ה-BRIC (ברזיל, רוסיה, הודו וסין) יכול למצוא אותה בשוק הרוסי. משבר האשראי, התפוצצות בועת הסחורות ומשבר נדל"ן היסטורי, הפכו את אחד השווקים המבטיחים ביותר בעשור האחרון, לאחד הבעייתיים בעולם, כשמעל לראשו מרחף סימן שאלה גדול.

הנפט, המקור העיקרי של המדינה למטבע זר, צלל מ-147 דולר לחבית לפחות מ-40 דולר לחבית תוך שישה חודשים בלבד, ובכך הוסיף ללחץ על כלכלת המדינה.

שוק המניות הרוסי היווה מראה לבעיות הכלכליות הגואות במדינה, כשלא אחת הוחלט השנה להפסיק את המסחר בבורסה המקומית, בשל גל ירידות חזק, בהן איבדו המניות עשרות אחוזים משוויין.

האם אנחנו חוזרים עשר שנים לאחור, לימי השפל הגדול של הכלכלה הרוסית שנמצאה על סף פשיטת רגל?

מה צפוי ב-2009?

היקף ההתחייבויות של חברות ברוסיה הצפוי להיפרע בשנה הקרובה עומד על כ-100 מיליארד דולר, פי שניים מההיקף המקביל במגזרים העסקיים של ברזיל, הודו או סין. היקף התחייבויות הזה הוביל את האוליגרכים ברוסיה לבקש מהממשל סיוע, באמצעות תוכנית שיכולה לחזק עוד יותר את קשרי ההון-שלטון הבעייתיים הקיימים במדינה, ועשויים להרחיב את שליטת ראש הממשלה פוטין בחלק מהחברות הגדולות במדינה.

זה מוביל אותנו למילת המפתח שמשקפת היטב את התנהלות המשק הרוסי - "עמימות". ככל ששליטתו של פוטין במדינה מתרחבת (לאחרונה הוא אף הצליח להעביר חוק המרחיב את כהונת הנשיא לשש שנים), כך עולה חוסר הוודאות בכל הנוגע להשקעות במדינה, וגובר החשש מהליכי ההלאמה של חברות.

הפסקות המסחר התכופות בבורסה המקומית והמשך ירידת מחיר הנפט, בצידם של האירועים הפוליטיים שהזכרנו, אינם מעודדים במיוחד בכל הנוגע לעתיד ההשקעות במדינה, ועד שלא ינקטו צעדים חיוביים בכל אחד מהמסלולים הללו, קשה לראות את המדינה מתאוששת.

גוש היורו

סובלת בעקבות ארה"ב

מה היה לנו שם?

כמעט כל מאורע שעבר על השוק האמריקני, תקף גם את השווקים האירופאים, ובעיקר את בריטניה. משבר נדל"ן, מחנק אשראי, הפחתות ריבית ותוכניות חילוץ למגזר הבנקאי, היו מנת חלקם של שוקי מערב אירופה בשנה האחרונה, כתוצאה ישירה ממשבר הסאב-פריים שפרץ בארה"ב.

למרות שאנחנו מתייחסים כאן אל גוש היורו כאל מקשה אחת, השונות בין המדינות השונות בגוש היא גדולה, מה שעורר גם קריאות להפרדת המטבעות של המדינות השונות.

אמנם, בצד אחד, אנחנו יכולים למצוא את הכלכלה הגרמנית, שהמשיכה להפגין את עוצמתה ולהוביל את גוש היורו, אבל גם היא לא עמדה בפרץ, ונגררה בסופו של דבר אחרי מדינות כמו אירלנד, ספרד וכמובן איסלנד, שהידרדרו למיתון חריף.

כדי להחמיר את המצב מנע נגיד הבנק האירופי המרכזי, ז'אן קלוד טרישה, את הפחתת הריבית במשך זמן רב, ורק לבסוף נכנע ללחצים. התגובה המאוחרת הזאת מצטרפת לתוכניות החילוץ ממיתון המתוכננות לגוש היורו, שלפחות כרגע נראה שהן אינן פוגעות במטרה.

מה צפוי ב-2009?

המשבר הגלובלי הוא הראשון עימן צריכות להתמודד מדינות הגוש מאז האיחוד, והוא מעורר אי הסכמות רבות בין המדינות השונות בכל הנוגע לצעדים הכלכליים ולתוכניות החילוץ הנדרשות.

2009 אינה נראית מעודדת מבחינת הכלכלה האירופאית, שהמיתון בה צפוי להעמיק, ללא תוכנית חילוץ מהירה ויעילה, בדומה לזו שניסה להנהיג הבנק המרכזי בבריטניה. בריטניה עצמה שרויה כיום במצב קשה במיוחד, לאור התלות הגבוהה במגזרי הנדל"ן והפיננסים, שנפגעו קשות במשבר האחרון, וקשה לראות אותה מתאוששת מהפגיעה הזו בתקופה הקרובה.

גוש היורו כולו נחשב ליצואן הראשי למדינות המתעוררות וככזה הוא ניזון מהביקושים במדינות אלה. לכן, על מנת שנוכל לראות סימנים חיוביים ראשוניים ליציאתו מהמשבר, יש צורך בהמשך הצמיחה בשווקים המתעוררים, שכרגע נראית מוטלת בספק בשל הפסקת הזרמת ההשקעות אליהם.

דרום אפריקה

הדבר הגדול הבא?

מה היה לנו שם?

אפריקה נחשבת עדיין ליבשת הכי פחות מפותחת וידידותית למשקיעים, ועם זאת יתכן שגם בה ניתן למצוא שווקים שעשויים להיות ה"סין" או "הודו" של הגל הבא. אחת מהן היא דרום אפריקה, שבשנה האחרונה נהנתה מירידה חדה באינפלציה, ומהורדת ריבית ראשונה מזה שלוש שנים וחצי.

השוק הדרום אפריקני נחשב לאחד המתקדמים ביבשת השחורה, שמעוררת בשנים האחרונות עניין בקרב משקיעים זרים, כמו הסינים שרואים בה מקור למחצבים להם הם כה זקוקים להמשך תנופת הפיתוח שלהם.

מה צפוי ב-2009?

דרום אפריקה יכולה להתגלות כהימור הטוב ביותר בין שוקי המניות בשנה הקרובה. אמנם כשוק מתעורר היא צפויה להיפגע ממחנק האשראי העולמי ומחזרתם של הכספים אל השווקים המפותחים, אך לזכותה של דרום אפריקה עומדת אליפות העולם בכדורגל שתתקיים במדינה ב-2010.

המונדיאל מושך אליו השקעות זרות רבות, כשהממשל המקומי צפוי להקצות מעל 60 מיליארד דולר בשלוש השנים הקרובות לפיתוח תשתיות, כמו כבישים ותחנות חשמל, שבחלקן דרושות על מנת לארח את המשחקים.

האינפלציה היורדת במדינה סייעה, כאמור, לבנק המרכזי להפחית את הריבית לראשונה מאז 2005, וכפי שזה נראה כעת, הפחתות ריבית נוספות יבוצעו במהלך 2009, בצעד שצפוי לסייע עוד יותר לכלכלה המקומית ולשוק המניות במדינה.