ענתבי צפוי למנוע מהמוסדיים לקבל הנימוקים להעברת הכספים הפנסיוניים

חוזר ההנמקה מגדיר את חובת היועץ הפנסיוני בבנק לנמק לעומק ובכתב ללקוח את הסיבות מדוע הוא מעביר אותו מגוף אחד לאחר

המפקח על הביטוח באוצר, ידין ענתבי, צפוי להוציא בימים הקרובים את חוזר ההנמקה, כך שלא יכלול, כפי שהוצע עד כה, את החובה להעביר את טופס ההנמקה לידי הגוף הפנסיוני ממנו יועבר הכסף. החלטה צפויה זו של האוצר מיטיבה עם סוכני הביטוח ויועצי הבנקים על חשבון חברות הביטוח ויתר היצרנים הפנסיוניים.

חוזר ההנמקה מגדיר את חובת היועץ הפנסיוני בבנק לנמק לעומק ובכתב ללקוח את הסיבות מדוע הוא מעביר אותו מגוף אחד לאחר - דהיינו את ההיגיון שהוביל את היועץ לקבל את ההחלטה עליה המליץ ללקוח. החוזר מהווה מרכיב מרכזי בעבור ערוצי ההפצה השונים הפועלים בתחום הפנסיוני, ועבור הציבור כולו, שכן מדובר בעצם בהגדרת החובה הפרקטית של סוכן הביטוח או היועץ בבנק כלפי החוסך לו הוא מייעץ. חשיבותו של מסמך ההנמקה, שהגורם המתווך חייב למלאו, רבה לאור כך שהחל מינואר הקרוב יוחל הניוד החופשי בתחום הפנסיוני, שיאפשר העברת כספים פנסיוניים ממוצר אחד לשני ללא חסמי מעבר כבעבר.

"דרישה בלתי סבירה"

בעוד שגורמים בקרב סוכנויות הביטוח ובבנקים תומכים בשינוי בחוזר ההנמקה, בקרב היצרנים הפנסיוניים ובעיקר בחברות הביטוח חוששים מאוד מהשינוי האמור ביחס לטיוטות קודמות, וזאת מכיוון שיכולתם לשמר את הלקוחות ולמנוע העברת כספים נחלשת מאוד ברגע שאין ברשותם את הטופס בגינו מבצע הלקוח את העברת כספיו לגורם מנהל אחר. במקביל, כך על פי ההערכות בשוק, תפושט גם טבלת ההשוואה בין המוצרים במסגרת טופס ההנמקה, תוך שהוסרו כמה מגבלות והמתווכים לא יחויבו בפירוט נרחב כפי שהוצע בטיוטות קודמות.

עד כה דרשו באוצר, בטיוטות הקודמות של חוזר ההנמקה, כי הבנק וסוכני הביטוח יעבירו את ההנמקה לקופת הגמל ממנה יצא הלקוח. בבנקים טענו בהקשר זה כי מדובר במידע חסוי החושף את מודל הייעוץ באופן שיפגע ביכולת לייעץ באופן חופשי ואמיתי ללקוח, ולכן אינם מעוניינים לפרסמו. "מדובר בדרישה בלתי סבירה", אמרו בבנקים. סוכני הביטוח טענו בנוסף כי "האוצר מעביר את מלוא משקל האחריות מהצרכן אל סוכן הביטוח וליועץ בבנק".