אהוד ברק: "אני שר הביטחון ולא שר המלחמה; הפעולה תועמק ככל שיידרש"; ציפי לבני: "נמצה את הרגע בשביל להביא לשינוי"

[חמ"ל גלובס למבצע "עופרת יצוקה"] שר הביטחון: "לא הפעלנו את צבא ההגנה לישראל בשל רגשי נקם" ; "איננו רוצים לראות אנשים מתגוררים באוהלים שסופקו על ידי נדבנים" ; לבני: "ישנה אמת שלא רואים בטלוויזיה וזו האמת שיש להגיד - הסכסוך האמיתי הוא בין הקיצוניים למתונים" ; לפני כן קרא בנימין נתניהו לראש הממשלה : "פטר את השר מג'אדלה" ; חמאס מגביר את ירי הטילים

בדיון מיוחד שנערך בכנסת לאור מבצע "עופרת יצוקה" אמר שר הביטחון אהוד ברק "זמן לא מועט נהגנו באיפוק בעקבות שיקול דעת ואחריות ואני לא מצטער על זה". נאומו של ברק נקטע פעמים רבות על ידי חברי הכנסת הערבים שחלקם אף גורש מהאולם.

"עכשיו הגיעה העת לפעול! איננו מוכנים לחשוף את תושבי הדרום לירי מתמשך. איננו ששים למלחמה אך איננו נרתעים ממנה. אף פעם לא האמנתי שמלחמה היא בחירה מועדפת ראשונה", אמר ברק.

"אני שר הביטחון ולא שר המלחמה", אמר ברק. "יש לקבל הכרעה ברצינות ובכובד ראש. כלוחם ומפקד אני יודע מה המשמעות של לאבד חברים בקרב".

"אני רוצה להבהיר - לא הפעלנו את צבא ההגנה לישראל בשל רגשי נקם. עדיף סוף מעשה במחשבת תחילה. אני מבטיחכם שההחלטות נעשו בכובד ראש ואחריות".

"הפעולה הזו תועמק ככל שיידרש", אמר ברק. "חמאס שולט בעזה ואחראי על כל מה שקורה בה וממנה". "ישראל יצאה מכל הרצועה לפני למעלה משלוש שנים. ישראל נתנה סיכוי למציאות אחרת. ראינו מאז את שלטון החמאס עולה בעזה ומטר מתמשך של רקטות ופצצות מרגמה".

"לא נראה את המדינה מתפרקת. הזקן והילד ובעל המוגבלות - נגיש לכולם עזרה. איננו רוצים לראות אנשים מתגוררים באוהלים שסופקו על ידי נדבנים", הוסיף ברק.

ברק אמר כי הוא זוכר בכל רגע נתון את החייל השבוי גלעד שליט: "יש מחויבות בברית לא כתובה בין צה"ל, המדינה וההורים ששולחים את ילדם לצבא", אמר. "אין דבר שאנחנו רוצים יותר משלום".

מ"מ ראש הממשלה ושרת החוץ ציפי לבני אמרה: "המצב בו תושבי מערב הנגב נתונים להפגזה בלתי נסבלים. אלו ימי מבחן - לא ימי פלגנות ופוליטיקה. העולם מחולק בין מתונים לקיצונים".

"לא עוד ישראל בצד אחד והפלסטינים בצד אחר - יש דבר אחד שאיני מוכנה לקבל. הבחירה בשלום אין משמעותה הרכנת ראש בפני הטרור". לבני הוסיפה: "בצד של ישראל נמצא כל מי שרוצה לקדם את תהליך השלום".

"ישראל מוכיחה כי יש לה את היכולת להגן על עצמה מפני המבקשים לפגוע בה", אמרה. "ישנה אמת שלא רואים בשידורי הטלוויזיות וזו האמת שיש להגיד - הסכסוך האמיתי הוא בין הקיצוניים למתונים. החמאס שולט בבני עמו לצרכיו".

"קיבלנו החלטה לקדם תהליך שלום עם אלו שרוצים לקדם את רעיון שתי המדינות", הוסיפה לבני. "יש בידינו היכולת לפעול. ישראל מותקפת משך 8 השנים האחרונות. עשינו הכל כדי להימנע מהידרדרות".

"החמאס אחראי למה שקורה בעזה ומי שנותן לו מקלט משלם היום את המחיר", אמרה. "נמצה את הרגע כדי להביא לשינוי הנדרש".

לפני כן נאם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו שקרא לראש הממשלה אולמרט "פטר את השר מג'אדלה". נתניהו קרא לאיחוד בין כל הסיעות וכי יש לעמוד איתנים מול מצב הלחימה בו ניצבת ישראל. בפנייה לחברי הכנסת הערבים אמר נתניהו כי אזרחות במדינה מעניקה זכויות אך לבטח גם חובות.

נתניהו חתם את דבריו באמירה: "ה' עוז לעמו ייתן ה' יברך את עמו בשלום".