בן אליעזר חושש מעיכוב בכניסת היצרנים הפרטיים: אישר לחב' החשמל תחנת כוח רביעית בתוכנית החירום

זאת בניגוד להמלצת הרשות לחשמל; משרד התשתיות: הרזרבה עדיין נמוכה מדי

שר התשתיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, החליט לאשר לחברת החשמל להקים תחנת כוח רביעית באתר אלון התבור במסגרת תוכנית החירום למשק החשמל, כך נמסר היום ממשרד התשתיות. החלטת השר היא בניגוד מפורש להמלצת הרשות לחשמל מהשבוע שעבר לדחות את הקמת תחנת הכוח הרביעית בתוכנית החירום, זאת עקב הירידה המסתמנת בביקושים לחשמל ומחשש לפגיעה בכניסת היצרנים הפרטיים. ברשות המליצו לבחון את ההחלטה בשנית בעוד מספר חודשים.

עלות הקמת המחז"מ הרביעי בהספק של 375 מגוואט בתוכנית החירום עומדת בכ-400-500 מיליון דולר. מדובר בתוספת של כ-250 מגוואט לכושר הייצור עד שנת 2011 ו-125 מגוואט נוספים לשנת 2013.

ממשרד התשתיות נמסר היום בתגובה, כי לפי חוות דעת של מינהל החשמל גם לאחר כניסת היצרנים פרטיים הרזרבה הצפויה למשק החשמל בשנים 2010-2011 נאמדת בכ-7.1% בלבד הנמוכה באופן משמעותי מהקריטריונים שנקבעו על ידי המשרד לאמינות אספקת החשמל.

לעומת זאת, ברשות לחשמל טענו בחוות הדעת שהעבירו למשרד התשתיות כי הרזרבה האפקטיבית גבוהה יותר ועשויה להגיע לכ-18%. במשרד התשתיות דוחים את המלצת הרשות וטוענים כי הרשות לא לקחה בחשבון שורה של שיקולים כולל עיכוב נוסף בכניסת היצרנים הפרטיים.

היצרנים הפרטיים צפויים להגיב בחריפות על החלטת שר התשתיות. בכירים בקרב יצרני החשמל הפרטיים אמרו היום, כי "מדובר בהחלטה שמטיבה עם עובדי חברת החשמל ושתביא לדחיקת היצרנים הפרטיים מהשוק. לא ברור לנו מדוע שר התשתיות מיהר לאשר את הפרויקט והעניק 'מתנה' לחברת החשמל כאשר אפילו הרשות המליצה לדחות את הקמתה".

ממשרד התשתיות נמסר, כי השר הינחה את מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר להוסיף את הפרויקט לתוכנית הפיתוח ולהגיש לוח זמנים מפורט להקמת התחנה לרבות נושא ההיערכות לקליטת הגז הטבעי וזאת עד לחודש מארס 2009. כמו כן הבהיר השר כי אין באישור תוכנית זאת כדי לגרוע מחובתה של חברת החשמל להקים את תחנות הכוח שכבר אושרו במסגרת תוכניות הפיתוח.

כזכור תוכנית החירום למשק החשמל שאושרה בממשלה כוללת תוספת של 1750 מגוואט עד לשנת 2013. עד כה אושר לחברת החשמל להקים יחידות ייצור בהספק של 1360 מגוואט עד לקיץ 2012.

במשרד האוצר סרבו להגיב להחלטה. בכירים בממשלה המקורבים לנושא ציינו כי "האחריות בסופו של דבר היא של משרד התשתיות. למרות החלטת השר, לא ברור האם חברת החשמל במצבה הפיננסי הנוכחי תוכל להגדיל את התחייבויותיה".