ישראליות מהמרות בלאס ווגאס

תערוכת CES תכף נפתחת בעיר ההימורים, אבל יש מי ששומר תחמושת שלו לברצלונה

בקרוב תיפתח תערוכת CES בארה"ב עם נציגות מכובדת לחברות ההיי-טק הישראליות במוצרי צריכה ושבבים; את התחמושת שלה, אומרת חברת מודו, היא שומרת בכלל לברצלונה

ב-8 בינואר תיפתח בלאס וגאס שבארה"ב תערוכת מוצרי הצריכה האלקטרוניים השנתית - CES. כמו בכל שנה, התערוכה צפויה להפיח חיים בעיר ההימורים המדברית, שנפגעה קשות מהמשבר הכלכלי, ולמרות שהאווירה לא תהיה כבימים רגילים היא עדיין תמשוך אליה את כל השחקנים המרכזיים הפועלים בתחום האלקטרוניקה הבידורית והניידת בעולם. גם לתעשיית ההיי-טק הישראלית תהיה נציגות מכובדת בין אלפי המציגים - הן בתחום מוצרי הצריכה והן בתחום השבבים, שמוטמעים במוצרי צריכה.

אזעקה בשתי דקות

תחום אחד שבו הופכת ישראל לשחקנית פעילה כמעט בחשאי, הוא האלקטרוניקה והטכנולוגיות לרכב ואבזור נלווה. לרכב. ההישגים של השחקניות הישראליות בתחום תוכנות הניווט לרכב מוכרים, אבל בתערוכת CES יש לישראל דריסת רגל גם במכשירים עצמם. אחת מהן היא בתוך מכשיר ניווט ומולטימדיה קומפקטי ואלגנטי לרכב, שמציגה בתערוכה חברת AvMap שבסיסה באיטליה. המכשיר עונה לשם Geosat 6 XTV והוא זכה השנה בפרס החדשנות היוקרתי של CES בקטגוריית מכשירי ניווט.

מבחינה חיצונית הוא מזכיר דגמים דומים שכבר משווקים בשוק. משקלו פחות מ-300 גרם, יש לו מסך צבעוני בגודל 5.6 אינץ' מערכת ניווט (GPS) מתקדמת, טלפון סלולרי פנימי עם דיבורית ונגן מולטימדיה. מה שמייחד אותו הוא רכיב פנימי לקליטת שידורי טלוויזיה דיגיטליים ניידים, שפיתחה חברת סיאנו מנתניה. הרכיב כולל מקלט ואנטנה שמאפשרים קליטה ניידת של עשרות ערוצי טלוויזיה דיגיטליים באיכות גבוהה, כדוגמת אלה שמשודרים כיום באירופה ובאסיה. היצרן טוען שהקליטה חלקה גם בנסיעה במהירות ובאזורים כפריים. לחברת AvMap יש שיתוף פעולה מתמשך עם פיז'ו ולא מן הנמנע, שהמכשיר החדש יוטמע בעתיד בכלי רכב של החברה.

חבר וסע

עוד מערכת מעניינת לרכב מציגה חברת Connecto שבסיסה בפתח תקווה והיא מעסיקה 25 עובדים בפיתוח. החברה תציג בתערוכה גם מערכת אזעקה ומיגון לרכב שנושאת את השם רפאל. הרעיון המרכזי מאחוריה הוא התקנה מהירה מאד ברכב בשיטת "חבר וסע", ללא צורך פעילויות פולשניות מקובלות. המערכת כוללת מעין קופסה שחורה חכמה, שמתחברת לממשק התקני של מערכת ניהול המנוע, מרימי חלונות ושתי יחידות שלט. לטענת החברה, התקנתה אורכת דקות ספורות והיא מציעה את רוב פונקציות האבטחה המתקדמות המקובלות בשוק.

חברות ישראליות בתחום השבבים, כמו צורן, ניצבות ולא מהיום בחזית הפיתוח של שוק המולטימדיה הביתית וגם בתערוכת CES תהיה נציגות בשוק הזה, שממשיך להפגין צמיחה והתפתחות טכנולוגית מואצת למרות המשבר הכלכלי. חברת Valens מהוד השרון מציגה בתערוכה פתרון לבעיה של העברת וידיאו, מידע ותכנים באיכות HD בין מכשירי מולטימדיה ורשת האינטרנט לבין המסכים הביתי.

כיום מוצעים בשוק שלל פתרונות בתחום דוגמת חיבור HDMI ושידור אלחוטי - אולם לכל אלה יש מגבלות של אמינות, ירידה באיכות ככל שעולה הטווח, בעיה בגמישות התקנה ועלות התקנה כוללת. הפיתרון של ואלנס מאפשר העברה של תוכן באיכות גבוהה, שכולל בין השאר וידיאו לא דחוס בפורמט HD מלא, אודיו ואינטרנט, והכול באמצעות כבל LAN בודד ותקני.

המוצר של החברה כולל שני שבבים - משדר, שאותו ניתן להטמיע במערכות מולטימדיה ובידור ביתיות, ומקלט, שמוטמע במסך אליו מועבר התוכן. על-פי נתוני החברה, הפתרון יכול להעביר נתונים בקצב של עד 8 ג'יגה לשנייה והוא יעיל לטווח של עד 100 מטר. החברה, שהוקמה ב-2006, היא פרטית, והשקיעו בה עד היום ג'נסיס ומאגמה.

גם האבות המייסדים של אימפריית זיכרונות הפלאש הישראלית יותירו חותם על תערוכת CES השנה. סנדיסק היא מציגה ותיקה בתערוכת CES וקטפה בעבר כבר כמה פרסי חדשנות. השנה היא קיבלה את פרס החדשנות על דור חדש של כרטיסי פלאש זעירים בנפח עצום, שאותם ניתן יהיה למצוא בעתיד הקרוב בטלפונים סלולרים מהדור האחרון, מצלמות וידיאו וסטילס דיגיטליות ונגני MP3.

מודו שומרת תחמושת

דב מורן כבר לא עוסק בטכנולוגיית פלאש, אבל הוא ממשיך לקדם במרץ את הבייבי שלו - Modu. בתערוכת CES ניתן יהיה למצוא אותו בצוות המנחים של אחד הפאנלים המקצועיים שנערכים במהלך התערוכה. למרות אווירה נינוחה ולא מכופתרת, הפאנלים הללו מספקים במה יוקרתית לחשיפת רעיונות וטרנדים. באופן מסורתי, לוקחים בהנחייתם כמה מהשמות הנוצצים בענף האלקטרוניקה והמחשוב - החל מביל גייטס וסטיב באלמר, וכלה בבכירי GE, סמסונג, סוני ואחרים.

מורן ידבר בפאנל על פרסונליזציה של הטלפונים הסלולריים. זהו נושא, שהפך להיות חם לאחרונה בעקבות ההחדרה המרשימה של ה-iPhone של אפל וטלפונים נוספים עם מסך מגע, שמאפשרים לבעליהם לשנות את מבנה הפאנל הקדמי והיישומים על פי טעמם האישי.

מורן ינסה להציג גישה אחרת: עם כל הכבוד להצלחתו של ה-iPhone, הוא אומר, מדובר במוצר שתופס כיום פחות מ-1% מהשוק העולמי. ולמרות ששינוי תצורת הפאנל והאפשרות של טעינת אפליקציות חדשות הם גימיק נחמד, הפרסונליזציה האמיתית לא מוגבלת רק ליישומים. לדבריו, לאחר ההתלהבות הראשונית, רוב האנשים רוצים טלפון, שישמש ככלי עבודה ומה שמודו מציעה הוא אפשרות לבצע פרסונליזציה פיזית של המכשיר עצמו עם אפשרות לשנות את עיצובו ולשדרג אותו במהלך הזמן.

החברה לא שכרה ביתן בתערוכה ולא תציג מוצרים חדשים. מורן אומר שהחשיבות העיקרית של התערוכה היא מעצם היותה מקום מפגש מרוכז ואינטנסיבי בו ניתן לשוחח פנים אל פנים עם כל הבכירים ומקבלי ההחלטות בתעשייה. ומה לגבי מוצרים? את התחמושת, לדבריו, שומרת החברה לתערוכת ברצלונה באביב.