התרגלנו להאמין ש"עד החתונה זה יעבור" - אבל מה אם החתונה אמורה להתקיים הערב באולם אירועים באשדוד?

[חמ"ל גלובס למבצע "עופרת יצוקה"] בעזרת המועצה לצרכנות בודק "גלובס" למה זכאים תושבי הדרום שהזמינו שירותים ומחויבים לעסקים שונים, וכעת נבצר מהם לממש אותם

כמו תושבי הצפון לפני כשנתיים וחצי, נאלצים כיום תושבי הדרום להתמודד, מלבד עם הישיבה במרחבים המוגנים והטילים הנוחתים על ראשם, גם עם שירותים שהופסקו "עקב המצב", או עם תשלומים ששילמו מראש עבור אירועים או חופשות שמן הסתם לא יכולים כרגע לצאת לפועל.

החוק ותקנות שעת החירום מגדירים חלקית את זכויות הצרכנים במצבי חירום ובמקרים אחרים תלויים הצרכנים ברצונם הטוב של הגורמים הרלבנטיים.

בעזרת היועץ המשפטי של המועצה לצרכנות, עו"ד זאב פרידמן, ננסה לפזר את הערפל מעל כמה מהסוגיות הצרכניות הבוערות שעשויות להתגלגל לפתחם של התושבים בימים הקרובים.

ביטול אירועים

המצב הביטחוני הנפיץ מביא מן הסתם לביטולי אירועים. במקומות מסוימים נובעים הביטולים כתוצאה מאיסור התקהלות עליו הכריז פיקוד העורף, ובמקומות אחרים מבטלים צרכנים אירועים שהוזמנו מראש עקב חשש מהפגזת מקום האירועים או כי אורחים יחששו להגיע לאירוע המתרחש באזור מלחמה.

* מה אפשר לעשות? לדברי פרידמן, במקרים שבהם מדובר על ביטול אירוע עקב הנחיית הרשויות על איסור התקהלות, רשאי הצרכן לבטל את האירוע, לתבוע החזר או אפילו לבטל המחאות או תשלומים שניתנו מראש.

פרידמן מספר כי אחרי מלחמת לבנון השנייה דחה בית המשפט תביעה של בעלת גן ילדים, שתבעה את ההורים בגין ביטול המחאות שאמורות היו להיפדות כשהגן היה סגור עקב הנחיית פיקוד העורף. בית המשפט קבע כי אם המקום נסגר והשירות לא סופק, לא ראוי לגבות על כך תמורה.

במקרים שבהם אין איסור של הרשויות על התקהלות אולם הצרכנים מחליטים לא לקיים את האירוע, ראוי, לדעתו, להודיע על כך לבעל האולם מספיק זמן מראש כדי למנוע ממנו הוצאות מיותרות. "אין הנחיה חוקית, אבל לדעתי, אם הלקוח מודיע מספיק זמן מראש, יהיה זה חוסר תום לב מצד בעל האולם לטעון שהוא גייס מלצרים או קנה חומרי גלם למרות שידע שהאירוע לא יתקיים. אי אפשר לכפות על אדם לעמוד בחוזה בנסיבות בלתי אפשריות כמו שיש כרגע בדרום.

"במקרה של ביטול עקב חשש, ראוי להגיע להסכמה בין עורך האירוע לבין בעל האולם לגבי מועד רחוק יותר בו יתקיים האירוע, וכולם יהיו מרוצים. במקרים קיצוניים יוכל בעל העסק לדרוש מעורך האירוע הוצאות תקורה, אבל אם זה יגיע למשפט, אני כלל לא בטוח שבית המשפט יהיה לצד בעל האולם".

מוסדות אקדמיים

בהוראת פיקוד העורף הופסקו הלימודים במכללת ספיר שבנגב, והיום סגרה את שעריה גם אוניברסיטת באר שבע.

*מה אפשר לעשות? "המוסדות האקדמיים מחויבים לאפשר לסטודנטים ללמוד בבטחה, וכיוון שכרגע לא קיימת אפשרות כזו, עם תום הלחימה ייאלצו המוסדות להשלים את הלימודים שלא קוימו, ככל הנראה על חשבון חופשת הסימסטר, כפי שנעשה בעבר לאור השבתת אוניברסיטאות".

שירותי טכנאים

בימים האחרונים דיווחו חלק מתושבי הדרום על בעיות בהגעת טכנאים ונותני שירותים של חברות שונות דוגמת ספקי שירות למזגנים או טכנאים של חברות הטלפון והגז.

לדברי עו"ד פרידמן, כל עוד קיימת הוראה של רשויות הביטחון המורה לציבור להימנע מתנועה ולהימצא בקרבת שטחים מוגנים, לא ניתן לאכוף על טכנאי להפר את ההוראות הניתנות על ידי גורם מוסמך. "קיימת גם בעיה מוסרית בהצבת דרישה בפני טכנאי שיסכן את חייו ויפעל בניגוד להוראה מפורשת מטעם כוחות הביטחון".

* מה אפשר לעשות? "בלתי אפשרי להותיר את הצרכן זמן כה ממושך ללא יכולת תיקון. לכן ראוי שכל חברה המספקת שירותים תאמץ נוהל שלפיו יוכל הצרכן לתקן את המזגן ע"י טכנאי פרטי הנמצא בסמוך, והחברה תשפה אותו על ההוצאה".

שירותים מתמשכים

המצב הביטחוני מונע מהצרכנים ליהנות משירותים מתמשכים. כך למשל ייתכן כי בחלק מהמקומות תיפסק חלוקת העיתונים למנויים, ובמקרים אחרים לא תתאפשר הגעה לחדר כושר משך מספר שבועות.

* מה אפשר לעשות? "בחלק מההסכמים קיימות מגבלות ותנאים שונים לגבי זכותו של הצרכן להקפיא את השירות, אולם מכוח חובת תום הלב וההגינות, חובה על בתי העסק להתחשב במצב המיוחד הנובע מהמלחמה ולהגמיש את התנאים האופן שיאפשר לצרכנים להקפיא את המנוי בהתאם לצורכי הלקוחות", אומר עו"ד פרידמן.

לדברי פרידמן, באזורים בהם נפגעה אספקת העיתונים, על מחלקת המנויים של העיתון להקפיא מיוזמתה את המנוי או לזכות את הצרכן על העיתונים שלא קיבל.

במקרה של אי יכולת לנצל מנוי למכון כושר, גורס פרידמן כי בהסכם מנוי למכון כושר נכלל סעיף ולפיו המועדון יאפשר שימוש באופן בטוח. קיומו של מצב מלחמה אינו מאפשר למועדון לספק את השירות, ומשכך חובה עליו לאפשר לצרכן להקפיא את המנוי או לזכותו על התשלומים בגין התקופה שהצרכן לא השתמש במינוי.

ביטול עסקאות עקב גיוס בצו 8

במועצה לצרכנות התקבלו פניות רבות בנושא ביטול עסקאות (נופשים, אירועים, גני ילדים). כך למשל אנשי הדרום שהזמינו נופש בחו"ל שבועות רבים מראש וכעת נאלצים לבטל עקב גיוס אחד הנוסעים או בן משפחה קרוב למילואים בצו 8.

* מה אפשר לעשות? לצרכנים שגויסו באמצעות צו 8 עומדת לכאורה עילת "סיכול" (מצב לפיו לא יכול צד להסכם לקיים את החוזה בשל שינוי נסיבות שהוא לא צפה ולא יכול היה לצפות), המאפשרת להם לבטל את העסקה ללא תשלום דמי ביטול.

אם בית העסק מסרב לנהוג בהתאם, עומדת בפני הצרכנים אפשרות לפנות בעניין לבית המשפט לתביעות קטנות (ולתבוע עד 30,000 שקל). פרידמן מדגיש כי פסיקת בתי המשפט לתביעות קטנות בנסיבות של "סיכול" אינה אחידה ולכן לא ניתן לצפות בביטחון מה תהיה החלטת בית המשפט: "אם יופעל החוק המסמיך את שר הביטחון להכריז על שירות מילואים בצו 8 כ"שירות חירום", יוקנו למגויס ולמשפחתו זכויות מיוחדות וביניהן הזכות לבטל אירועים ונופשים".

שוברי זיכוי ופתקי החלפה

שוברי זיכוי והחלפה תקפים לפרק זמן מוגבל, לרוב שבועיים להחלפה ו-3-6 למימוש הזיכוי. תושבי הדרום עשויים להיתקל בחנויות סגורות, עובדה שלא תאפשר להם לנצל את זכותם.

* מה אפשר לעשות? לדברי פרידמן, צרכן המנוע מלנצל את זכותו להחליף או להחזיר פריט כיון שהחנות סגורה, זכאי להחליף את המוצר גם אחרי המועד שנקבע.

סנקציה בשל איחור בתשלום

במקרה שמצב החירום בדרום יימשך יותר מימים ספורים עשויים חלק מהתושבים, בייחוד אלה שלא נוהגים לשלם את חשבונותיהם באמצעות הוראת קבע, להתקל בקושי פיזי להגיע לסניפי הדואר או הבנקים לצורך ביצוע התשלום.

אם האיחור נובע מאי יכולת לשלם במועד עקב סגירת סניפי דואר או סניפי בנק, גורס פרידמן כי על העוסקים, ובמיוחד על רשויות וגופים גדולים, לנהוג בריסון ואיפוק ולהימנע מניתוק הצרכנים. "בעבר הודיעו עוסקים ורשויות על הגמשת הגבייה בשל מצב המלחמה, ויש לצפות כי הפעם תינקט מדיניות דומה. הדברים אמורים במיוחד לגבי שירותים חיוניים או חיוניים במיוחד במצבי מלחמה, כגון תקשורת חשמל או מים". *