בנק ישראל מקטין את הנפקת המק"מים? לא לפי תוכנית הגיוס לינואר - מתכנן להנפיק 7.5 מיליארד שקל

הריבית במכרז ה-Repo הראשון ל-4 שבועות של בנק ישראל נקבעה על 1.51% - נמוכה מריבית בנק ישראל ; משרד האוצר יגייס החודש 5.5 מיליארד שקל מול פדיון של 474 מיליון שקל - ויציע להחליף אג"ח ממשלתיות שבידי הציבור שצריכות להיפדות בחודשיים הבאות תמורת אג"ח אחרות

משרד האוצר יגייס 5.5 מיליארד שקל בינואר באמצעות הנפקת אגרות חוב ממשלתיות. כך עולה מתוכנית גיוס ההון המקומי הסחיר שפרסמה יחידת ניהול החוב בחשב הכללי. ביום המסחר האחרון לחודש זה תיפדה סדרת אג"ח ממשלתית מסוג גליל 5419 (איגרת צמודה למדד המחירים לצרכן בריבית שנתית קבועה בשיעור 4%). ערכה הנקוב של הסדרה (לא כולל הפרשי ריבית והצמדה) מסתכם ב-474.03 מיליון שקל, מה שגוזר עודף גיוס של 5.03 מיליארד שקל.

מתוך אותם 5.5 מיליארד שקל, מיליארד שקל יגויסו באמצעות אג"ח ממשלתית קצרה - על-ידי הרחבת הסדרה 0809 שתיפדה באוגוסט הקרוב. מדובר באיגרת לא-צמודה, שבדומה למק"מ, הונפקה בניכיון על ערכה הנקוב שישולם למשקיעים בפדיון ומכאן התשואה למחזיקים בה. בבורסה מגלמת הסדרה שבמחזור תשואה שנתית (נטו) לפדיון של 1.25% - נמוכה במחצית האחוז מריבית בנק ישראל (1.75%). ערכה הנקוב של האגרות הנסחרות עומד כיום על 2.79 מיליארד שקל.

על פי מתווה המכרזים של משרד האוצר, חלק ניכר מגיוס החוב יגויס באג"ח ממשלתית-שקלית לא-צמודה הנושאת ריבית שנתית קבועה בשיעור 4% ותיפדה במארס 2012. מדובר בסכום של 2 מיליארד שקל - 36.4% מכלל הסכום שיגויס. ככלל, מרבית הסכום שיגויס הינו באפיק השקלי שאינו צמוד - 4.75 מיליארד שקל.

בתוך כך תקיים יחידת ניהול החוב הממשלתית מכרזי החלף, במסגרתם תבקש להחליף אחדות מהסדרות הסחירות בשוק באמצעות מכירתן ורכישה בתמורה של שחר 2671 וגילון 2301. מדובר באגרות חוב שקליות לא צמודות שנושאות ריבית קבועה בשיעור 7% (שחר) או משתנה לפי ממוצע תשואות המק"מ ל-3 חודשים ומעלה, כיום 1.9% (גילון). המשותף לשתי הסדרות הנרכשות הוא מועד הפדיון הסופי שלהן - הקרוב ממילא (פברואר ומארס), ומכאן ניתן להניח שמשרד האוצר מקווה להקל על גל הפדיונות הצפוי לו בחודשיים הבאים באמצעות מכרז ההחלף.

בנק ישראל ינפיק ביום ג' הבא מלווים קצרי-מועד (מק"מ) לתקופה של שנה בהיקף 7.5 מיליארד שקל. יצוין, כי ההיקף החודשי הממוצע של הנפקות מק"מ עומד על 6-8 מיליארד שקל בחודש. מכאן, שהתוכנית עליה הכריז בנק ישראל בשבוע שעבר על הקטנת הגיוסים באמצעות מק"מים טרם באה לידי ביטוי.

אתמול (ד') קיים בנק ישראל לראשונה מכרז Repo (מכירת מזומנים לבנקים ולגופים מוסדיים תמורת אג"ח ממשלתיות ומק"מים כביטחונות ורכישתם בחזרה בתוספת ריבית) לתקופה של 4 שבועות. כזכור, עוד הודעתו של הבנק המרכזי לפני כשבוע, התקיימו מכרזים יומיים ושבועיים כאלו בלבד.

ריבית הסגירה שנקבעה במכרז עמדה של 1.51% לשנה והריבית הממוצעת 1.67%. פעיל בשוק אמר ל"גלובס" שהבנקים והגופים המוסדיים יכלו ללוות כספים מבנק ישראל ולהפקיד אותם חזרה בריבית גבוהה יותר (1.75%). מנתוני המכרז אנו למדים על ביקושים ניכרים - 3.48 מיליארד שקל לעומת היצע (והקצאה) של 2 מיליארד שקל בלבד.

[לאתר אפיקים סולידיים]