רייס: תושבי עזה הם בני ערובה בידי החמאס; ארה"ב מוסיפה לפעול למען הפסקת אש "יציבה ובת-קיימא"

בשיחה עם כתבים בבית הלבן, לאחר שיחה עם הנשיא ג'ורג' בוש, אמרה רייס, כי ארה"ב עודה "מודאגת מאוד מהמתרחש בעזה וכי היא פועלת עם שותפיה ברחבי תבל ; הפסקת אש בזירה תלויה בנכונות החמאס להפסיק את ירי הרקטות לעבר ישראל

שרת-החוץ היוצאת, קונדוליסה רייס, אמרה הערב (ו'), כי תושבי עזה משמשים בני ערובה בידי החמאס וכי ארה"ב מוסיפה לפעול לכינון הפסקת אש "יציבה ובת קיימא".

בשיחה עם כתבים בבית הלבן, לאחר התייעצות עם הנשיא ג'ורג' בוש על ההתפתחויות בזירת עזה, אמרה רייס, כי ארה"ב עודה "מודאגת מאוד מהמתרחש בעזה וכי היא פועלת עם שותפיה ברחבי תבל (להרגעת המצב)".

אך ארה"ב מוסיפה לדבוק בעמדתה, כי האחריות להתלקחות בעזה מוטלת על כתפי החמאס. רייס אמרה, כי הפסקת אש בזירה תלויה בנכונות החמאס להפסיק את ירי הרקטות לעבר ישראל.

שרת החוץ אמרה, שאין לה תכניות לצאת לביקור נוסף באיזור. היא ובוש ניהלו בימים האחרונים שיחות עם מנהיגי מדינות שונות במאמץ לקדם הספקת אש.

המשמעות המעשית של הצהרת רייס היא, שממשל בוש החליט להאריך את חלון ההזדמנויות של ישראל, בהיעדר כל סיבה להפסיק את תנופת ההתקפה הישראלית. מבחינת ישראל וארה"ב, העלות המדינית והצבאית של מבצע "עופרת יצוקה" נמוכה מאוד, בניגוד, למשל, לעלותה של הפלישה ללבנון, ב-2006. מטחי הרקטות של החמאס אינם יעילים, יחסית, ונזקם מצוצמם.

עוצמת הגינויים לפעולה נמוכה יחסית, וממשל בוש מודע לעובדה שבעלות בריתה החשובות של ארה"ב במזה"ת סעודיה, מצרים וירדן נתנו הסכמה שבשתיקה לפעולה ואף מברכות עליה בהתבטאויות פרטיות. הוא הדין ברשות הפלשתינית.

ההערכה בחוגים ישראליים היא, שכל עוד מצליחה ישראל לפגוע בתשתיות הצבאיות (ובעקיפין בתשתיות האזרחות) של החמאס, בלי לחולל גרסת כפר קנא עזתית, כלומר הרג אזרחי בקנה מידה גדול, הרמזור של ממשל בוש יוסיף לאותת באור ירוק. ביום ד' אמר הבית הלבן, שבוש וראש הממשלה, אהוד אולמרט, "חושבים בראש אחד" בסוגיית עזה.

"חמאס מוסיף להחזיק בתושבי עזה כבני ערובה מאז שתפס את השלטון שם בהפיכה בלתי חוקית נגד כוחותיו של נשיא הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס", אמרה רייס. היא הדגישה שוב את עמדת משל בוש, שמשקפת במדויק את עמדת ממשלת ישראל, שלפיה חמאס "משתמש ברצועת עזה כמשטח לשיגור רקטות" לעבר ישראל ולפיכך סובלים תושבי הרצועה מ"חיים קשים מאוד".

"אנו פועלים להשגת הפסקת אש שלא תאפשר חזרה לסטטוס קוו, שבו החמאס יכול לשגר רקטות לעבר ישראל", אמרה רייס. "ברור שחייבים לכונן הפסקת אש מהר ככל האפשר, אך הפסקת האש חייבת להיות יציבה ובת קיימא".

חיזוק נוסף לעמדה הישראלית סיפק הערב גורדון ג'ונדרו, אחד מדוברי הבית הלבן. הוא קרא לחמאס להפסיק להבריח רקטות לעזה כדי להראות לעולם שאין בכוונת הארגון להוסיף ולפגוע בישראל.