סגן נשיא ארה"ב, דיק צ'ייני: ארה"ב היתה מודעת לאפשרות של מתקפה ישראלית בעזה

סגן נשיא ארה"ב, דיק צ'ייני, הדגיש בראיון לסי.בי.אס. כי "ישראל לא ביקשה רשות", והוסיף כי "צריך לזכור מי כאן האויב" ; הנהגת הקונגרס, משתי המפלגות, מתייצבת לימין ישראל

סגן נשיא ארה"ב, דיק צ'ייני, אמר אתמול (א'), כי ישראל לא ביקשה רשות מארה"ב לתקוף בעזה, אך רמז שוושינגטון היתה מודעת לאפשרות של מתקפה ישראלית ברצועה.

בראיון ברשת סי.בי.אס. אמר צ'ייני: "הישראלים לא ביקשו אישור או היתר מאיתנו, בהחלט לא.... הם אמרו לי, בביקורי האחרון בישראל, שהם אינם מעוניינים לפעול בעזה, הרי הם יצאו משם לפני שלוש שנים, אך הם אמרו שאם ירי הרקטות לא ייפסק לא תהיה להם ברירה אלא לפעול".

לדברי צ'ייני, נאמר לו בישראל, שאם אכן תהיה פעולה בעזה היא תהיה "אגרסיבית מאוד, במונחים של מאמץ לחסל את החמאס, וזה בדיוק מה שקורה".

"אני חושב שהישראלים קיבלו את ההחלטה (לתקוף), וזה ניחוש שלי, לאחר שהחמאס הודיע, ב-19 בדצמבר, שהפסקת האש מתה והחליט לחדש את ירי הרקטות", אמר צ'ייני. "אני חושב שהנסיבות האלה היו הרקע להחלטה הישראלית".

ביום שבו נפתחה המתקפה הקרקעית, הודיעה רשת סי.אן.אן., כי ישראל דיווחה מראש למפקדים בכירים בצבא ארה"ב על תחילת הפעולה. בין מקבלי המידע היה יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, מייק מולן, שביקר בישראל ומכיר היטב את הרמטכ"ל, רא"ל גבי אשכנזי.

אמש מסרה סוכנות א.פ., מפי פקיד בכיר בפנטגון, שמולן קיבל מידע על כניסת כוחות הקרקע לרצועה ועל מטרת המבצע "בקווים כלליים", ביום שבו החלה הפעולה, "באמצעות הצינורות הרגילים של הצבא הישראלי".

בראיון בסי.בי.אס. נשאל צ'ייני האם כניסת כוחות הקרקע לרצועה היתה משגה. תשובתו: "חשוב לזכור מי האויב כאן. האויב אינו הפלשתינים, מבחינת ישראל; האויב הוא חמאס. אין לך פה עימות בין שתי מדינות חברות באו"ם אלא בין מדינה חברת או"ם לבין ארגון טרור שתקף אותה".

צ'ייני חזר על עמדת ממשל בוש, שלפיה אי אפשר לחזור לסטטוס קוו, שבו צד אחד מקיים את הפסקת האש והצד האחר מתעלם ממנה.

המראיין: בשלב זה, האם ארה"ב לוחצת להשגת הסכם להפסקת אש?

צ'ייני: "ובכן, לא. אני חושב שהיינו רוצים לראות הפסקת אש, אך היא חייבת להיות יציבה ובת-קיימא".

מנהיגי שתי הסיעות בסנט התיצבו אתמול לימין ישראל והביעו תיכה בלתי מסוייגת בפעולה בעזה. ראשי הסיעה הדמוקרטית, הסנטורים הארי ריד ודיק דרבין, וסנטור מיץ' מקונל, ראש הסיעה הרפבוליקנית, אמרו שיש לקבל בהבנה את המבצע הישראלי.
"אני חושב שמה שהישראלים עושים חשוב מאוד", אמר ריד. "אני חושב שצריך לסלק מהדרך את ארגון הטרור הזה, חמאס".

וסנטור מקונל אמר: "חמאס הוא ארגון טרור. תארו לעצמכם שאזרחים אמריקניים היו מותקפים בירי פגזים ממדינה שכנה. היינו עושים בדיוק אותו דבר". קודם לכן פירסמה הודעת תמיכה בישראל יו"ר בית-הנבחרים, ננסי פלוסי.