בנק ישראל צופה צמיחה של 0% ברבעון האחרון השנה; צבי אקשטיין: "גברו הסיכויים להאטת הצמיחה בזמן הקרוב"

המשנה לנגיד בנק ישראל: "דרושה הקצאת אשראי מיוחדת לעסקים מייצאים. בתחום זה נעשו צעדים מעטים ובאטיות רבה מדי"

שיעור הצמיחה הצפוי לרבעון האחרון של 2008 הוא 0%, כך נמסר היום (א') מבנק ישראל. בבנק ישראל מזכירים כי שיעור הצמיחה הצפוי לשנת 2009 עומד עתה על 1.5%. עם זאת, חשוב להזכיר כי אם הארגונים הכלכליים הבינלאומיים העיקריים - קרן המטבע הבינלאומית (IMF) והארגון לפיתוח ושיתוף פעולה כלכלי (OECD) - יעדכנו שוב את תחזית הצמיחה למדינות המפותחות, לרבות ארה''ב והאיחוד האירופי, ייתכן שבנק ישראל ייאלץ להפחית שוב את תחזית הצמיחה ל-2009.

באירוע לזכרו של עמירם סיוון באוניברסיטת תל אביב אמר פרופ' צבי אקשטיין, המשנה לנגיד בנק ישראל, כי "המשבר הפיננסי הפוקד היום את כלכלת העולם מוצא את המשק הישראלי בתנאים מקרו-כלכליים מצוינים. עם זאת, לאחרונה המידע המצטבר מצביע על ירידה משמעותית בפעילות הכלכלית בישראל. החרפת המשבר העולמי פוגע ישירות בייצוא הישראלי ובעליות והיקף האשראי לסקטור העסקי. מכאן נפגעת הצריכה הפרטית, והשקעות הסקטור העסקי. לפיכך, גברו הסיכויים להאטת קצב הצמיחה בתקופה הקרובה".

אקשטיין ציין כי במסגרת ההתמודדות עם ההאטה הכלכלית הפחית בנק ישראל את הריבית לחודש ינואר 2009 ב-0.75% לרמה של 1.75%. נזכיר כי ביום חמישי האחרון אמר נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, ל-40 בכירים בכלכלה הישראלית כי הגבול התחתון של ריבית בנק ישראל הינו 0%, בדומה לארה''ב, ומכאן אפשר ללמוד כי בנק ישראל טרם סיים את הפחתות הריבית המתוכננות.

על רקע זה ציין אקשטיין את החשיבות של פעילות הממשלה להקטנת עלות והגדלת מצאי האשראי העומד לרשות הגופים הפיננסיים והקצאתו לעסקים קטנים ובינוניים. בנושא זה מתח המשנה ביקורת ואמר כי "הקצאה מיוחדת דרושה לעסקים מייצאים. בתחום זה עד היום נעשו צעדים מעטים ובאטיות רבה מדי". המשנה לנגיד גם קרא להוציא לפועל את ההחלטות שהתגבשו לאחרונה בממשלה והוסיף כי "יש ליזום צעדים נמרצים נוספים כדי למזער ככל האפשר את פגיעתו של המשבר בפעילות המגזר העסקי".

כמו כן הדגיש אקשטיין את החשיבות של מדיניות תומכת תעסוקה: "עקב ההאטה בביקוש לעובדים וגידול הסיכונים של פיטורים וסגירת עסקים, סיכונים שבחלקם כבר מתממשים, יש לנקוט צעדים לעידוד תעסוקת מובטלים ולהרחיב את התוכניות 'מס הכנסה שלילי' ו'אורות לתעסוקה' (תוכנית ויסקונסין)".