אישה תקבל מחצית מזכיית בעלה בפיס למרות שהגישה תביעת גירושין לפני הזכייה

זאת, משום שהראיות הראו שהשיתוף בנכסים בין הצדדים פקע רק לאחר הזכייה

בית המשפט לענייני משפחה בבאר-שבע קבע, כי אישה זכאית למחצית מכספי הזכייה בפיס של בעלה, מכוח הלכת השיתוף, למרות שלפני הזכייה הגישה נגדו תביעת גירושין. זאת, משום שהראיות הראו שהשיתוף בנכסים בין הצדדים פקע רק לאחר הזכייה.

ב-2001 זכה ח' ב-4.2 מיליון שקל ב"הגרלת היובל" של מפעל הפיס. מאחר שאיבד את הכרטיס, הוא ניהל הליכים משפטיים עד שהעליון פסק שהוא זכאי לכספי הזכייה. זאת, לאחר שהוכיח ב"הסתברות גבוהה" שרכש את הכרטיס. אשתו דרשה ממנו מחצית מהסכום.

הזוג נישא ב-71' ולפיכך חלה עליו הלכת השיתוף. לפיה כל הרכוש שנצבר במהלך הנישואין מתחלק בעת חלוקת רכוש בין בני הזוג בחלקים שווים (זכויות וחובות כאחד), אלא אם יוכיח אחד מבני הזוג שהיתה הפרדה רכושית לגבי נכס מסוים או כלל הנכסים.

פירוק השיתוף

השופט דניאל טפרברג אימץ את פסיקת השופט שאול שוחט, לפיה הלכת השיתוף חלה גם על כספי זכייה בהגרלות, אף אם הכרטיס נרכש מחשבון פרטי של אחד מבני הזוג, ובלבד שבזמן הזכייה הזוג ניהל מהלך חיים משותפים תקינים, "כשאין מחלוקת לתחולתה של חזקת השיתוף".

טפרברג ציין שעל הבעל מוטל להוכיח שחזקת השיתוף אינה חלה על הזכייה, ובמילים אחרות מתי פקע השיתוף בנכסים. "מועד 'הקרע' בין בני הזוג הינו מועד הפסקת השיתוף, כשבמועד זה מפסיקים בני הזוג לנהל קופה משותפת ולאחריו נוהגים על-פי הכלל 'שלי-שלי' 'שלך-שלך'", ציין.

הבעל טען שמועד הפקיעה הוא ב-99', אז אשתו הגישה נגדו תביעת גירושין. האישה טענה שתביעת הגירושין נמחקה כעבור חצי שנה, והשלום שב לשרור בבית. לטענתה, המועד הינו עזיבת הבית והגשת תביעה לפירוק השיתוף בבית, אירועים שקרו אחרי הזכייה.

לאחר ששמע עדים רבים, ובהם של ילדי הזוג, קבע טפרברג שהמועד בו הגיש הבעל תביעה לפירוק השיתוף (אחרי הזכייה) הוא מועד הפקיעה. "לא מועד הגשת תביעת הגירושין הוא הקובע, כפי שטוען הבעל, אלא התנהגותם של הצדדים בפועל ומה שקורה במערכת היחסים שביניהם". הבהיר. (תמ"ש 4152/02). *