השעון שעונדים אוליגרכים

משבר? לא בתעשיית שעוני היוקרה, שמתייצבת לתערוכת מוצרי העילית בז'נבה

הרבה כסף פנוי מסתובב בימים אלה בעולם. הבריחה ההמונית מאפיקי ההשקעה המסורתיים, שמניבים כיום תשואה אפסית או מסוכנת, יצרה עודפי נזילות שמחפשים אפיקי השקעה חדשים ולא שגרתיים. אחד מהם הוא ההשקעה בשעוני יוקרה לאספנים.

אינדיקציה לכך ניתן היה למצוא במכירה הפומבית של שעוני אספנות אנטיקורום, שנערכה בחודש שעבר בניו-יורק. כאשר ירד הפטיש בסיום המכירה נספרו בקופה כ-7.3 מיליון דולר מהמכירות, אחד מנתוני הפדיון הגבוהים אי פעם.

מתברר, שבעלי הממון והספקולנטים לא ממהרים לנטוש את אפיק ההשקעה הזה, שבעשור האחרון הניב להם תשואה של אלפי אחוזים. לפחות 5 שעוני יד נמכרו בתערוכה במחירים בין 120 אלף דולר ל-660 אלף דולר ועוד רבים אחרים בעשרות אלפי דולרים.

היצרנים בענף שעוני היוקרה מתכוונים לנצל היטב את הטרנד בתערוכת SIHH, שתיפתח ב-19 בינואר בז'נבה. בחודשיים האחרונים הוכרזו עשרות דגמי יוקרה חדשים, שחלקם תוכננו מבראשית כמוצר לאספנות ולהשקעה. קלושים הסיכויים להיתקל ביצירות המכאניות הנדירות ויקרות הערך הללו על ידיהם של הרוכשים. רובם יאוחסנו בכספות מוגנות או בארונות תצוגה, כשהם ארוזים באריזה המקורית, בליווי המסמכים המתאימים, ויישלפו משם כעבור חודשים או שנים כאשר ערכם יעלה והם יבשילו למכירה.

גימיק או טכנולוגיה עילית?

חלק מהשעונים הללו מיוצרים מבראשית כדי למשוך תשומת לב למותג המייצר אותם. קל לזהות אותם; הם נושאים את תג המחיר העגול והתקשורתי - מיליון, ומיוצרים בסדרות, שנעות בין יחידה בודדת ועד עשר יחידות. ההשקעה בהם בכל הנוגע לטכנולוגיה, מיומנות מכאנית ושעות אדם היא יוצאת דופן ומשולבים בהם כמה מהחומרים הנדירים והיקרים ביותר על כדור הארץ.

חברת Hubolt השוויצרית, למשל, חשפה בשבועות האחרונים שעון, שייוצר ביחידה אחת בלבד ומוצע במחיר העגול של מיליון דולר. הגימיק של הובולט הוא כמות נדיבה מאוד של יהלומים שחורים (קרבונדו), שנחשבים לנדירים ויקרים.

במיליון דולר מקבלים גוף שעון מאסיבי משובץ ב-322 יהלומים שחורים במשקל כולל של 25 קראט עם טבעת היקפית, שעשויה מזהב 18 קראט ומשובצת ב-179 יהלומים שחורים נוספים במשקל כולל של 6 קראט. גם הרצועה, שהסגר שלה עשוי מזהב לבן, משובצת ב-30 יהלומים שחורים.

פרט לכך, זהו שעון מכאני איכותי בעבודת יד, שכולל בתוכו מנגנון טורביון לפיצוי על הסטייה של משיכת כדור הארץ ולוח עם גימור שחור תואם.

לא כל היצרנים פונים לזהב וליהלומים כדי להציף ערך וחלקם מסתפקים במתכות, ובלבד שיהיו נדירות. השעון החדש של חברת דלקור למשל, Saqra Triplex, מצויד בגוף שעשוי מאירידיום מלוטש. המתכת, ששייכת למשפחת הפלטינום, נחשבת נדירה וקשה ביותר לעיבוד. אפשר למצוא אותה בעיקר בציוד תת-מימי, בתעשיות הכימיות ובציוד חלל ויש לה שני בונוסים.

הראשון הוא גוון זהב עמום, שנראה יוקרתי בליטוש מתאים, והשני הוא העמידות הגבוהה ביותר לקורוזיה מבין כל היסודות המוכרים - אידיאלי למי שמתכוון לשחות עם שעון היוקרה שלו בחומצה. פרט לכך, כולל השעון את מנגנון הטורביון הכמעט הכרחי בשעוני יוקרה ומערכת מכאנית ממוזערת שמציגה את השעה בשלושה אזורי זמן שונים.

מטאוריט מהירח

אחרי שכמעט כל חומר ומחצב אקזוטי על כדור הארץ נוצל בשנים האחרונות להצפת ערך בשעוני יוקרה, הצעד הטבעי היה לפנות למקורות שמחוץ לכדור הארץ. הדגם החדש Magistralis של יצרן היוקרה לואי מונה (Louis Moinet), למשל, משלב בתוך השעון רסיסים ממטאוריט בן כ-2,000 שנה, שהגיע מהירח. לשעון מתלווה תעודה רשמית מאוניברסיטת קליפורניה, שמאמתת כי אכן מקורם של הרסיסים הוא באותו מטאוריט נדיר.

ומה עוד, פרט לאבק כוכבים, יקבל הרוכש המאושר תמורת סכום עגול של מיליון פרנק שוויצרי? לא מעט. המנגנון המכאני, למשל, יוצר במדויק על-פי תכנון, שנעשה בז'נבה לפני מאה שנים. יש לו שעון עצר ייחודי בטכנולוגיה, שייצורה הופסק לפני עשרות שנים בשל מורכבות הייצור שלה. יש גם צלצול פנימי באמצעות פטישים מכאניים זעירים, שמודיעים בצליל על כל רבע שעה ושעה עגולה, ותאריכון מדויק, שמכויל לפצות על שנים מעוברות.

הגימיקים לא מסתיימים בשעון עצמו. קופסת השעון מיוצרת מעץ מייפל בעבודת יד על-ידי אומן בינלאומי, שמתמחה בייצור כלי נגינה יוקרתיים כגון כינורות וגיטרות. הקופסה מתוכננת להגביר באמצעות התהודה את צלילי השעון עצמו ולשמש כמעין כלי מוזיקלי בפני עצמה. השעון ייוצר ביחידה אחת ובענף מעריכים כי הוא נמכר מראש.

שעוני אוליגרכיה

יצרנים אחרים מעדיפים למקד את מאמצי העיצוב והשיווק שלהם בלקוחות פוטנציאליים מוגדרים. האוליגרכים הרוסים, למשל, ספגו אמנם לא מעט הפסדים כתוצאה מהזעזועים הכלכליים האחרונים אבל יצרני השעונים מהמרים כי התיאבון שלהם לשעוני יוקרה לא נעלם. זה אולי המקור לסדרת השעונים של יצרנית היוקרה יוליסה נארדין, שמוגבלת ל-30 יחידות ונושאת את השם אימפריאל סנט פטרסבורג.

עיצובו ותכנונו של הדגם נועד להתרפק על תהילת העבר של רוסיה הצארית והמעצבים לא לקחו סיכון, שמישהו יחמיץ את המסר. השעון עצמו, בקוטר 43 מ"מ, עשוי מזהב לבן ולוח השעות שלו מצופה באמייל לבן, שבו משובץ בזהב חותם הנשר הדו-ראשי של סנט פטרסבורג, שמקורו בתקופת הצארים. גם רוטור השעון, שעשוי מזהב, חרוט באותו סמל.

הרמז לא מספיק? אל דאגה. השעון מגיע בתוך מארז רב שכבתי שמעוצב במתכונת דומה לביצי פברז'ה, שהפכו לסמל הצארי. המארז מצופה גם הוא באמייל, משובץ ביהלומים ועטוי בסמלי האדמירליות של סט. פטרסבורג ובסמלים צאריים נוספים. מישהו אמר שיווק ממוקד?

וקצת טכנולוגיה משיבת נפש

אחרי כל הזהב, היהלומים והמטען ההיסטורי המכביד צריך לטהר את האוויר עם קצת טכנולוגיה אלקטרונית רצינית ואת זה עושה היטב שעון-הטלפון החדש של LG, שיוצג בתערוכת CES בשבוע הבא.

החברה הקוריאנית לקחה את הגימיק המוכר רחוק מאוד וציידה את הטלפון שלה במסך-מגע זעיר בגודל 1.43 אינץ' עם מקלדת וירטואלית, תמיכה בדור 3.5 (HSDPA) כולל אפשרות לשיחת וידיאו, תרגום מסרי טקסט לקול ונגן מוזיקלי. כל זה במשקל של גרמים ספורים.