חברת EZQuant רוצה למחשב את המעבדות הביולוגיות: "יש נתק עמוק בין החוקר למפתח התוכנה"

"הרעיון היה ליצור תוכנה ידידותית לכל משתמש ודומה ככל האפשר מבחינת התפקוד שלה למחברת נייר, שבה ניתן לסדר את כל החומר הקשור לדוקטורט, מכל מקור"

עוד בתקופת הדוקטורט שלהם, שעסק במחלת האלצהיימר, הרגישו ד"ר אופיר לוי וד"ר גל אופיר, יזמי חברת EZQuant, שמשהו לא בסדר בעולם מחשוב המעבדות. "אחרי שקנינו תוכנה ב-5,000 אירו וראינו שאנחנו מנצלים רק 10% מהיכולות שלה, ואת היתר אנחנו בכלל לא מנצלים, והבנו שאין לנו חצי שנה להקדיש לקריאת ספר ההוראות הענק, הבנו שיש בעיה. התוכנה גם לא חסכה לנו את הצורך לכתוב במחברת מעבדה, מנייר של ממש".

השניים ראו שגם חבריהם הדוקטורנטים ממשיכים לעבוד במחברות נייר ומתבלבלים מכל התוכנות המסובכות.

בשלב זה עדיין תלו השניים תקוות במוצרים חדשניים המפותחים בחו"ל, אך לאחר שביקרו בתערוכה גדולה לתחום הביולוגיה בלאס-וגאס הבינו שיש להם ביד רעיון לסטארט-אפ.

מיד עם סיום הדוקטורט נטשו השניים את האקדמיה ופנו להקמת החברה. "יש נתק עמוק בין החוקר למפתח התוכנה", הם מסבירים את יתרונם היחסי. "הבעיה איננה בחוסר הרצון של החוקרים להיפתח לתוכנות או לשלם על תוכנות - אלה מחקרים שמושקעים בהם הון עתק והמון מאמצים, וכולם רוצים להקל על המחקר ועל התיעוד שלו", מוסיף לוי. "הבעיה היא, שהתוכנות שמפותחות היום הן בעיקר נגזרות של תוכנות שפותחו תחילה עבור מעבדות גדולות, בחברות תרופות גדולות. מחקר אקדמי הוא חיה שונה לגמרי".

המעבדות של היום הולכות ומתמחשבות, והמכשירים כבר מוציאים תדפיסים ואפילו גרפים. אלא שדווקא התיעוד נשאר מאחור, לפחות במעבדות הקטנות.

"ניתן לראות בכל מעבדה קטנה אנשים גוזרים את הגרף ומדביקים אותו פיזית במחברת הנייר", מסביר אופיר. הרעיון היה ליצור תוכנה ידידותית לכל משתמש ודומה ככל האפשר מבחינת התפקוד שלה למחברת נייר, שבה ניתן לסדר את כל החומר הקשור לדוקטורט, מכל מקור.

כך, ניתן לסדר בתוכנה מאמרים, תכנוני ניסויים, תוצאות של ניסויים ומאפיינים של מכשירים ושל שיטות. ניתן ליצור קישורים בין הנתונים השונים, ולמשל להדביק שיטת ניסוי ליד מאמר המתקף אותה, תמונה ליד גרף או קשר בין חלקים בכמה מאמרים העוסקים בנושאים דומים. הכוונה היא שהחוקר יעבוד בדיוק כמו שהוא רגיל, כמעט בלי לימוד. שיוכל לתעד אפילו מחשבות והרהורים בצורה לא מובנית.

זמין לכל סטודנט

המוצר שונה ממחברות מעבדה אלקטרוניות המיועדות לחברות גדולות, אותן תוכנות שעולות בין כמה מאות עד אלפי דולרים למשתמש. "בחברות הגדולות יש צורך בהרבה יותר התאמה לרגולציה, אישורים, נהלים, כל גרף צריך להיראות בדיוק אותו דבר. אין גמישות", אומר לוי. המוצר של EZQuant, לעומת זאת, אמור להקל על החוקר לתעד בדיוק באופן שהוא בוחר, עם כמה שפחות אילוצים.

גם התמחור שונה. המוצר של EZQuant משווק על גבי הרשת בשיטה של תוכנה כשירות (SaaS), כאשר קהל היעד הראשי הוא מנהלי מעבדה הרוכשים חבילה של מספר רישיונות. הכוונה היא שגם סטודנטים יוכלו לרכוש רישיון אישי לשימוש במוצר, במחיר של כ-10 דולר לחודש. "כמה סטודנטים שאלו אותי אם יש לי גרסה מוזלת של התוכנה, כדי שיוכלו להשתמש בה גם בבית", אומר אופיר. כך, הוחלט גם לבחור במודל של SaaS. "אפשר לעבוד גם במעבדה וגם בבית - לאן שתלכו, החומר שלכם זמין עבורכם בקובץ אחד", הוא מוסיף. ניתן גם לשתף בקבצים מי שאין לו רישיון לתוכנה, על-ידי תוכנה המותאמת לצפייה בלבד, הניתנת בחינם.

החברה הוקמה ב-2006, וכבר הגיעה למכירות עוד לפני קבלת ההשקעה הראשונה. "עולם הביולוגיה מרושת, יש הרבה שיתופי פעולה בין חוקרים גם ממעבדות וממדינות שונות. כך, השמועה על התוכנה נדדה למרחוק", מספר אופיר. אמצעי השיווק העיקרי היה הפצת הדמו של התוכנה, וצפייה של חוקרים במחברות של חבריהם דרך תוכנת הצפייה החינמית אשר מציגה את היכולות של המוצר.

את ההשקעה הראשונה קיבלה החברה ביולי האחרון מקרן פלטוניקס, מדגרה לסטארט-אפים שמעניקה שירותי ניהול מורחבים לחברות בתמורה למניות, ועוזרת בגיוס כספים לאותן חברות מקבוצות של אנג'לים.

"אנחנו שולחים לרוב הביתה אנשים שאומרים לנו שהם ישווקו את המוצר שלהם בשיווק ויראלי, אבל כש-EZQuant הגיעו אלינו זה כבר היה אחרי שהם הוכיחו שיווק ויראלי, וכבר הגיעו למכירות על בסיס חבר מביר חבר", אומר איתי זנדבק, מייסד ושותף בפלטוניקס.

לעולם הביולוגיה נחשף זנדבק דרך אשתו, ביולוגית בעצמה. "כך היה לי קל להשיג חשיפה ראשונה לצורך ולשוק", הוא אומר. בעקבות זאת, נפגש עם החברה ולקח אותה תחת חסותו. החברה גייסה בעזרת פלטוניקס כ-150 אלף דולר, וכנראה לא תידרש לגיוס נוסף בקרוב.

ל-EZQuant יש כיום לקוחות מכ-20 אוניברסיטאות בעולם, כ-50-60 מעבדות ועוד עשרות סטודנטים באופן פרטי, וכן כמה חברות ביוטק קטנות. שוק היעד הבא, המוערך בכ-1.2 מיליון משתמשים, הוא מעבדות המחקר הראשוני בחברות הקטנות והבינוניות.