כך תבחרו קרן נאמנות

1. בחנו את אסטרטגיית ההשקעות של הקרן - האם היא עומדת באסטרטגיית ההשקעות שבחרתם לתיק שלכם? מבט בתשקיף הקרן, או בהרכב הנכסים שלה (אותו ניתן למצוא באתרים שונים באינטרנט, אם כי בעיכוב מסוים), יכול להעניק לכם מידע לגבי גישת ההשקעות של מנהל הקרן.

2. בידקו את פרופיל הסיכון של הקרנות - הרפורמה בענף הכניסה לשוק סיווג חדש של הקרנות על פי פרופיל הסיכון שלהן. כך למשל קרן המסווגת כ-1A יכולה להיחשף למניות ולמט"ח בשיעור של עד 10%.

3. בידקו את ההיסטוריה של הקרן ומנהל הקרן - קרנות נאמנות רבות שינו מדיניות בשנים האחרונות ועל כן מומלץ לבחון היטב את הביצועים שלהן, ומה הם למעשה משקפים. בחינת הביצועים מול מדד ייחוס מתאים, יכולה לתת אינדיקציה טובה לגבי יכולותיו של מנהל הקרן. מומלץ לבחון את הביצועים גם בתקופות של עליות וגם בתקופות של ירידות.

4. בידקו את העלויות הכרוכות בהשקעה - התחרות בין בתי ההשקעות מתבטאת פעמים רבות בדמי הניהול של הקרנות. במיוחד בתקופה הנוכחית מומלץ לבחון טרם ההשקעה מהן העלויות הנלוות לקרן, האם בנוסף לדמי ניהול ישנן עמלות קנייה ומכירה ולשקלל את התשואה בניכוי העמלות, כדי לקבל אינדיקציה אמיתית לגבי הרווח הצפוי לכם.

5. היזהרו מהטיות בבדיקת התשואות - שימו לב כי ייתכנו הטיות שונות בביצועי הקרנות. כך, למשל, הטיית "היתרון לקוטן" מאפשרת לקרן קטנה להשיג ביצועים עודפים בחודשים הראשונים להקמתה, ובהמשך, כשבמקרים רבים היא הופכת ל"כבדה", ביצועיה יורדים. במקרה כזה, המשקיעים שהצטרפו אליה בשלב מאוחר, עלולים לגלות כי עשו טעו בבחירתם.