אובמה: צפו ל"בדק בית משמעותי" בשווקים הפיננסיים בחודשים הקרובים

הנשיא הנבחר משיק קמפיין ציבורי לקידום תכניתו הכלכלית ; יישא היום נאום "חשוב" על הדרכים לתיקון הכלכלה ; אומר בראיון: "צריך אכיפה טובה יותר, פיקוח טוב יותר, תקנות גילוי טובות יותר, שקיפות רבה יותר"

הנשיא הנבחר ברק אובמה אומר, כי הוא מתכנן "בדק בית משמעותי" בשווקים הפיננסיים בחודשים הקרובים, לרבות ארגון מחדש של הסוכנויות הרגולטוריות בארה"ב.

בראיון לרשת הטלוויזיה הפיננסית CNBC, ששודר אמש, הכריז אובמה: "וול סטריט לא תפקד; לכן אנו זקוקים לבדק בית משמעותי. אנחנו נזדקק לאכיפה טובה יותר, לפיקוח טוב יותר, לתקנות גילוי פיננסי טובות יותר, לשקיפות רבה יותר".

"אנחנו עומדים לבחון את כל הסוכנויות הרגולטוריות, אלה שמזהות עצמן בתערובות של ראשי תיבות, ולמצוא דרך לדחוף אותן לעבוד יחדיו באופן יעיל יותר", אמר אובמה. "אנו חייבים לעדכן את כל המערכת כדי לעמוד בצרכי המאה ה-21".

אתמול, שבועיים לפני כניסתו לבית הלבן, השיק הנשיא הנבחר קמפיין ציבורי גדול לקידום תכניתו להבראה כלכלית, אחד מעמודי התווך של מצע הבחירות שלו. יריית הפתיחה היתה הכרזה על מינויה של מנהלת מקצועית, ננסי קילפר, כ"אדמיניסטראטור ביצועים ראשי". זו משרה חדשה בבית הלבן שנושאה יהיה אחראי לעקירת בזבוזים ולהתייעלות במנגנון הפדרלי. קילפר, דירקטורית במקינזי, חברת ניהול ויעוץ כלכלי, היתה עוזרת שר אוצר בממשל קלינטון.

היום (ה'), בשעות הערב לפי שעון ישראל, מתוכנן אובמה לשאת נאום "חשוב", כהגדרת עוזריו, על הדרכים שיציע ממשלו לתיקון הכלכלה, במאמץ לדכא ניצני התנגדות של מחוקקים רפובליקניים לתכניתו. הרפובליקנים, ובראשם מיץ' מקונל, ראש סיעת המיעוט הרפובליקני בסנט, טוענים שחבילת התמריצים, הרכיב המרכזי בתכנית הכלכלית של אובמה, תעמיק עוד יותר את הגירעון התקציבי. חלק ניכר מהראיון ל-CNBC הוא ניסיון להזים את הטיעונים הרפובליקניים.

הנשיא הנבחר אישר, כי העלות הראשונית של חבילת התמריצים שלו היא כ-775 מיליארד דולר, אך ציין כי הסכום עלול לגדול משמעותית כאשר הקונגרס יתחיל לעבוד על החבילה לקראת אישורה.

"אנו שומעים הערכות על טווח שינוע בין 800 מיליארד דולר ל-1.3 טריליון דולר", אמר אובמה. "בהתחשב באופיו של תהליך החקיקה, הגישה שלנו היא שכדאי להתחיל לפעול בקצה הנמוך של טווח האומדן ולהמתין לראות מה יקרה".

"לדעתי יש חשיבות לעובדה שכל כלכלן, שמרני או ליברלי, מסכים בשלב זה שצריכים להשיק תכנית הבראה כלכלית במאמץ להתניע מחדש את הכלכלה, ושבטווח הקצר התכנית הזו תהיה יקרה", אמר הנשיא הבא. "אבל אנחנו נשלם הרבה יותר ביוקר אם נתיר לכלכלה להמשיך בצניחת הסחרור שלה".

הוא ציין, כי מבחינתו הדבר החשוב ביותר הוא להבטיח שכספי תכנית התמריצים יוצאו בתבונה. "אנו עומדים להשתמש בכסף כדי לתת דחיפה זמנית למשק, כדי ליצור או להציל שלושה מיליון מקומות עבודה, אבל גם כדי לשלם מקדמות על דברים שהיינו צרכים לעשות במשך עשרות השנים שחלפו ושייסייעו לכלכלה שלנו להיות תחרותית יותר". אובמה מנה כדוגמאות פרוייקטים של אנרגיה חלופית, צמצום ההוצאות על שירותי בריאות והקמת בתי-ספר ברמה הגבוה ביותר.

עוד אמר הנשיא הנבחר בראיון כי בעוד "חודש או חודשיים" יחשוף ממשלו תכנית למניעת עיקולים, "הדבר החשוב ביותר במאמצים למנוע ירידת שוויים של בתים". הנשיא הוסיף כי הכלכלה האמריקנית תחדש את צמיחתה במחצית השניה של 2009, אם כי "אין לי כדור בדולח לניבויים". לגבי תוכנית ההקלה במיסים אמר אובמה כי הוא יפעל במהירות לביטול הקיצוצים במיסים לאנשים המשתכרים יותר מ-250 אלף דולר בשנה, אחת מהיזמות החשובות של ממשל בוש.