אירופה נסגרה בירידות על אף הפחתת הריבית בבריטניה: הדאקס איבד 1.2%; ריו טינטו נסוגה ב-4.5%

[למדור שוקי עולם] אסיה ננעלה בירידות חדות באסיה ; הבנק המרכזי של אנגליה הפחית את הריבית ב-0.5% ל-1.5% - בהתאם לתחזיות ; שיעור האבטלה בגוש האירו עלה ל-7.8% בנובמבר

המדדים המובילים באירופה נסגרו בירידות שערים בהובלת אינפיניון שאיבדה 10.5% ומניות האנרגיה, זאת בהמשך לירידות החדות באסיה ועל אף הפחתת הריבית של הבנק המרכזי של אנגליה (BOE). נראה כי המשקיעים הפסיקו לקחת סיכונים בשל חשש למיתון מתמשך וירידה משמעותית בצריכה הפרטית.

מרווין קינג, נגיד הבנק המרכזי של אנגליה (BOE) הפחית את הריבית ב-0.5% ל-1.5%, בהתאם לתחזיות וכשהוא מציין כי יש לנקוט בצעדים נוספים כדי לתמוך בשוק האשראי. קינג הסביר גם כי הכלכלה העולמית נקלעה למשבר חמור ומסונכרן.

סיכומי ישיבת הבנק המרכזי של אנגליה שנערכה בדצמבר (שהתפרסמו לפני יותר משבועיים) הראו שועדת השוק הפתוח היתה מעוניינת לבצע הפחתה של יותר מ-1% באותה תקופה אך לא עשתה זאת כדי למנוע ירידה "מוגזמת" של הליש"ט. הדבר מצביע על כך שלשוק היה מספיק זמן לתמחר עמדה יונית.

סקר תנאי האשראי האחרון של הבנק המרכזי של אנגליה לרבעון הרביעי מראה שהמצב החמיר שכן זמינות ההלוואות ירדה למרות ביקושים יציבים בצורה לא צפויה למשכנתאות. יתרה מכך, לפי הסקר המרווחים על הלוואות מבוטחות למשקי בית ותאגידים גדלו, ופיגורים בהחזרי הלוואות של משקי בית ועסקים לא פיננסים גדלו.

שיעור האבטלה במדינות מרחב האירו עלה ל-7.8% בנובמבר. היצוא הגרמני הצטמצם בשיעור החד ביותר אי פעם בנובמבר. הדבר צפוי להכביד על הוצאות הצרכנים ולהעמיק את ההאטה בפעילות הכלכלנית. סקר בלומברג בקרב כלכלנים צופה שהכלכלה האירופית תצטמק ב-1.45%- בשנת 2009.

לאור הירידה בתחזיות של מדד המחירים לצרכן של אזור האירו מתחת ליעד של הבנק המרכזי של אירופה שעומד על 2% לשפל של יותר משנתיים של 1.6%, נראה שהבנק המרכזי יפחית את הריבית ב-0.5% ל-2% ב-15 בינואר.

מדד פוטסי 300 של החברות הגדולות באירופה ; מדד פוטסי 100 של לונדון ; מדד קאק 40 של צרפת ; מדד דאקס 30 של גרמניה

בזירת המטבעות, האירו יורד ב-0.6% ל-1.3569 דולר והליש"ט הבריטית מאבדת 0.22% ל-1.5169 דולר.

בזירת המאקרו

הבנק המרכזי של אנגליה (BOE) הפחית את שיעור הריבית ב-0.5% ל-1.5% - בהתאם לתחזיות והרמה הנמוכה ביותר בהיסטוריה בת ה-300 שנה של הבנק המרכזי הבריטי.

מצבו של שוק התעסוקה האירופי המשיך להתדרדר במהלך חודש נובמבר והתמ"ג של גוש האירו הצטמצם ב-0.2% ברבעון השלישי. שיעור האבטלה ב-15 מדינות מרחב האירו עלה ל-7.8% בנובמבר מ-7.7% באוקטובר. כך מסרה אירוסטט - הלשכה המרכזית לסטיסטיקה של האיחוד האירופי (EU). שיעור האבטלה בשוויץ נותר ללא שינוי ברמה של 2.8% בחודש דצמבר.

המאזן המסחרי של גרמניה צנח ל-9.7 מיליארד אירו לעומת 16.4 מיליארד בחודש הקודם בשל האטה ביצוא.

מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה בפברואר עולה כעת ב-1.83% ל-43.42 דולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו יורק.

מניות בכותרות

ג'יי פי מורגן עדכן מעלה את המלצתו למניית מרקס אנד ספנסר ל"תשואת יתר". נזכיר כי אתמול (ד') הודיעה ענקית הקמעונאות הבריטית על נפילה של 7.1% במכירות חג המולד ועל פיטורי 1,230 עובדים. החברה הודיעה גם כי לאחר שערכה ביקורת של תיק הנכסים בו היא מחזיקה הוחלט לסגור 27 סניפים, מהם 25 סניפי Simply Food של הרשת, שביצועיהם היו נמוכים, ושני סניפים קטנים נוספים.

רשת הקמעונאות סיינסברי דיווחה על עלייה של 3.9% במכירות ב-13 השבועות שקדמו ל-3 לינואר, בהשוואה לתקופת החגים בסוף 2007. ללא התחשבות במחירי הנפט היקף המכירות גדל ב-4.8%. החברה הודיעה כי האקלים הכלכלי נותר "מאתגר באופן חלקי".

אינפיניון מרכזת עניין לאחר שחברת iSuppli פרסמה תחזית לפיה המכירות של שבבי מחשב דינמיים (DRAM) צפויות לרדת ב-4% במהלך 2009.

מניות האנרגיה והכרייה BHP ביליטון , ריו טינטו ורויאל דאטש של מאבדות גובה בתגובה לנפילת מחיר הנפט אמש בניו-יורק ב-12.2% ל-42.63 דולר לחבית כתוצאה מגידול חד מהצפוי במלאי הנפט בארה"ב.

בית משפט אמריקני אישר לליונדל כמיקל לקבל מ-UBS ובנקים נוספים הלוואה של 2.167 מיליארד דולר למימון פשיטת הרגל של החברה.

חברת ההשמה מייקל פייג' (סימול: MPI.L) דיווחה על ירידה של 7.3% ברווחי הרבעון הרביעי כתוצאה מהחמרת התנאים בשוק העבודה הבריטי.

ישראליות באירופה

פילת מדיה , חברת הטכנולוגיה לאמצעי מדיה הנסחרת במקביל בבורסה של ת"א ובבורסה המשנית של לונדון (ה-AIM ), הודיעה כי חתמה על חוזה בהיקף של 3.5 מיליון דולר לאספקת מערכת IBMS לניהול תוכן ערוצים ושירותי VOD של חברת כבלים גדולה בארה"ב. הלקוח החדש יהיה הלקוח השביעי שיישם את המהדורה המתקדמת של המערכת החדשה והלקוח ה-13 בארה"ב. זאת, בנוסף ללקוחות דגל של החברה שביניהם הרשתות פוקס, AT&T, CTV, דיסקברי ונשיונל ג'אוגרפיק.

בעלי האג"ח של חברת נאנט נדל"ן פנו לנאמן בבקשה לכנס מיידית אסיפת אגרות חוב בטענה שהעסקת בעלי העניין שביצעה עם אולימפיה מרוקנת את החברה ופוגעת ביכולת ההחזר של החוב לבעלי האג"ח. בכוונת בעלי האג"ח לדרוש ביטול העסקה או פרעון מיידי של האג"ח.