הבנק המרכזי של בריטניה הפחית את שיעור הריבית ב-0.5% ל-1.5% - הרמה הנמוכה ביותר מזה 300 שנה

[למדור שוקי עולם] השוק כבר מגלם בתוכו את הפחתת הריבית - הפוטסי של לונדון ממשיך לאבד גובה ; מרווין קינג, נגיד ה-BOE, ציין כי יש לנקוט בצעדים נוספים כדי לתמוך בשוק האשראי

מרווין קינג, נגיד הבנק המרכזי של אנגליה (BOE) הפחית היום (ה') את הריבית ב-0.5% ל-1.5%, בצל המיתון אליו נקלעה הכלכלה הבריטית ונתוני המאקרו המדאיגים הממשיכים להתפרסם. מדובר בריבית הנמוכה ביותר בבריטניה מאז הוקם הבנק המרכזי ב-1694.

לאחר ההודעה על הפחתת הריבית, נגיד ה-BOE ציין כי יש לנקוט בצעדים נוספים כדי לתמוך בשוק האשראי המקומי. קינג הסביר גם כי הכלכלה העולמית נקלעה למשבר חמור ומסונכרן. הפוטסי של לונדון ממשיך לאבד גובה.

הבנק המרכזי מציין גם כי הפעילות העסקית בבריטניה המשיכה להצטמצם במהלך הרבעון הרביעי, וקרוב לוודאי שמגמה זו תימשך במחצית הראשונה של 2009.

סקר תנאי האשראי האחרון של הבנק המרכזי של אנגליה לרבעון הרביעי מראה שהמצב החמיר שכן זמינות ההלוואות ירדה למרות ביקושים יציבים בצורה לא צפויה למשכנתאות. יתרה מכך, לפי הסקר המרווחים על הלוואות מבוטחות למשקי בית ותאגידים גדלו, ופיגורים בהחזרי הלוואות של משקי בית ועסקים לא פיננסים גדלו. לכן, אין זה מפתיע שה-BOE החליט להפחית את הריבית.

מדד מחירי החנויות של קונסורציום הקמעונאים הבריטי ירד ב-2% בחודש דצמבר והוריד את שיעור הצמיחה השנתי ל-0.5%.

סיכומי ישיבת הבנק המרכזי של אנגליה שנערכה בדצמבר (שהתפרסמו לפני יותר משבועיים) הראו שועדת השוק הפתוח היתה מעוניינת לבצע הפחתה של יותר מ-1% באותה תקופה אך לא עשתה זאת כדי למנוע ירידה "מוגזמת" של הליש"ט. הדבר מצביע על כך שלשוק היה מספיק זמן לתמחר עמדה יונית.

Easy-Forex: האם יצעד מרווין קינג בעקבות בן ברננקי?

הבנק המרכזי באנגליה, בדומה לפד', נקט בחודשיים האחרונים מדיניות מרחיבה ואגרסיבית בכל הקשור להורדת הריבית, מאז ספטמבר האחרון בו עמד גובה הריבית באנגליה על 5%.

אך הנתונים הפונדמנטליים המתפרסמים מידי שבוע באנגליה מוכיחים כי הכלכלה הבריטית, השנייה בגודלה באירופה, נמצאת עמוק בתוך מיתון, וזאת כאשר מגזר השירותים שלה, אולי המגזר המרכזי בכלכלה הבריטית, נמצא במגמת התכווצות בקצב המהיר ביותר מזה 12 שנה. האינפלציה באנגליה עומדת כיום על כ-4.1% בחישוב שנתי, וזאת למרות שהיא נמצאת מעבר ליעדי האינפלציה של הבנק, כאשר הציפיות ל-2009 היו כי האינפלציה תרד מתחת ל-1%.

נגיד הבנק המרכזי של אנגליה מרווין קינג, כתב לא מזמן במכתב לשר האוצר אליסטר דארלינג, כי הבנק המרכזי ינקוט בצעדים הנחוצים על מנת להחזיר את האינפלציה ליעד של 2%. לכן אין זה מפתיע כי הודיע קינג שוב על הפחתת ריבית, אך השאלה המרכזית שצריכה להטריד את המשקיעים היא האם יצעד קינג בעקבות הפד' ויוריד גם הוא, את הריבית על הליש"ט ל-0%.

[לאתר המט"ח]