חודש אחרי הפיגועים, המשקיעים הזרים שוב בורחים מהודו: הפעם בגלל ההונאה בסאטיאם

[למדור שוקי עולם] השערורייה קטעה רצף של עליות במומביי מאז תחילת 2009 יו"ר החברה התפטר והודה שהוא ניפח את סעיף הרווחים במאזנים במשך שנים

השערורייה החשבונאית שגרמה אתמול (ד') לקריסת המניה של חברת שירותי המחשוב ההודית סאטיאם בכ-80% מערערת את אמון המשקיעים במניות הודיות, והיא קטעה התחלת שנה שהסתמנה כטובה ביותר בשוק מאז שנת 2000

"איך הם הצליחו להסתיר הונאה בסדר גודל כזה אפילו מהעיניים של היועצים שלהם?" אמר גרג קונרט, מנהל קרן בחברת אינבסטק אסט מנג'מנט בלונדון, שמנהלת נכסים בסך כ-10 מיליארד דולר. בחודש שעבר מכרה אינבסטק את האחזקה שהיתה לה בסאטיאם בסך 0.15%. "מבחינתי, זה מעורר חשש עצום. כעת אני עצבני מאוד ביחס לשוק המניות ההודי".

השוק יסבול

מדד סנסקס של 30 המניות הכבדות בבורסת מומביי צנח אתמול ב-7.3%, בהובלת הקריסה של 78% במניות סאטיאם, לאחר שיו"ר קבוצה זו, רמאלינגה ראג'ו, הודיע על התפטרותו ומסר שרווחי הקבוצה נופחו במשך שנים. תעודות הפיקדון האמריקנית של סאטיאם שנסחרות בניו יורק קרסו אמש ב-90% מיד עם פתיחת המסחר, והבורסה השעתה את המסחר בהן.

שישה שבועות בלבד אחרי שמארק מוביוס, מנהל קרן ההשקעות הבינלאומית פרנקלין טמפלטון, העריך שהכלכלה ההודית, שהיא השנייה בקצב צמיחתה מבין הכלכלות הגדולות (אחרי סין), תתגבר על התקופות הטרור ותשגשג, טמפלטון העריכה אתמול ששערוריית סאטיאם תמשיך להעיב על שוק המניות ההודי.

"להתפתחות המצערת הזו תהיה השלכה שלילית על סנטימנט השוק", אמר סוקומר ראג'ה, מנהל ההשקעות הראשי לשוק ההודי בטמפלטון, שמנהלת בהודו השקעות בהיקף 4 מיליארד דולר. עם זאת, הוא העריך שלשערורייה יהיו השלכות חיוביות בטווח הארוך, מאחר שהרשויות בהודו יתחילו לשפר את הפיקוח שלהן על החברות הציבוריות.

היו"ר ראג'ו כתב אתמול (ד') למועצת המנהלים של סאטיאם, שפועלת מהעיר היידרבאד, שלחברה היו ב-30 בספטמבר 1.03 מיליארד דולר של "מזומנים פיקטיביים" במאזנה. הממונה על שוק המניות ההודי, סי.בי. בהאב, אמר כי מדובר ב"פרופורציות מפחידות". רשות ניירות ערך ההודית הורתה לחקור את המסחר במניות סאטיאם.

"אנחנו בודקים את כל העובדות", אמר פרם צ'אנג גופטה, השר לענייני תאגידים בממשלת הודו, אתמול בניו דלהי. "כאשר נסיים את החקירה ננקוט צעדים מתאימים ונתייחס לאחראים בכל חומרת הדין".

האמת משקרת

סאטיאם, שבסנסקריט פירושה "אמת", זעזעה את שוק המניות ההודי אחרי שמדד סנסקס עלה ב-7% בארבעת הימים הראשונים של 2009, והמשקיעים הזרים החלו לחזור לשוק ההודי. המדד הזה צנח בשנה שעברה ב-52% והמשקיעים משכו ממנו סכום שיא של 13.1 מיליארד דולר, לפי נתוני המפקח על הבורסות בהודו.

מניות השווקים המתפתחים נסחרות כעת ברמה קרובה לרמה הזולה של העשור האחרון. ההאטה הכלכלית העולמית והשפל במחירי הסחורות שיגרו את מדד MSCI של השווקים המתעוררים לצניחה של 54% ב-2008.

לשם השוואה, המדד העולמי של MSCI צנח ב-42%. מניות מדד MSCI לשווקים המתעוררים נסחרות במכפיל של 8.8 לרווחים שדווחו, בעוד מניות בשווקים המפותחים נסחרות במכפיל גבוה יותר, של 11.5 לרווחים. 30 המניות המרכיבות את מדד סנסקס ההודי נסחרות במכפיל רווח ממוצע של 9.5. היום (ה') שוקי המניות ההודיים סגורים לרגל חג לאומי.