לבייב מוכר כמחצית מהחזקותיו במגדל הקריה תמורת כ-450 מיליון שקל

המגדל, בשטח כולל של כ-72 אלף מ"ר, הוקם ב-2005 ע"י אפריקה ישראל וחברת מנרב ; אפריקה נכסים רכשה ביולי 2007 50% מהזכויות של מנרב בבניין ב-517.5 מיליון שקל, כך שהמימוש של מחצית הבניין הוא מימוש בהפסד

היום, נודע כי אפריקה ישראל , שבשליטת לב לבייב, חתמה על חוזה למכירת מגדל הקריה שבהחזקת החברה הבת של החברה, אפריקה נכסים . החברה תמכור 51% מההחזקות שלה בבניין לקרן בריטית תמורת כ-500-400 מיליון שקל.

אפריקה נכסים רכשה במאי 2007 50% מהזכויות שלה בחברת מחצית היובל משותפתה להקמת הבניין, מנרב, ב-517.5 מיליון שקל. כלומר, המימוש של מחצית הבניין הוא מימוש בהפסד. המכירה לקרן הבריטית היא מכירה של 51% בחברה, שהייתה משותפת למנרב ואפריקה ישראל והמחזיקה מלבד הזכויות בקרית הממשלה בת"א גם במעונות הסטודנטים הנבנים באוניברסיטה העברית בירושלים.

מנרב הרוויחה מהמכירה של הנכסים לאפריקה ישראל 95 מיליון שקל לפני מס.

היום מחזיקה אפריקה נכסים במלוא הזכויות בבניין. לפי הדוח השנתי לשנת 2007 של החברה, שווי השוק של המגדל הוא 841.6 מיליון שקל.

בחודשים האחרונים ניהלה אפריקה ישראל מספר משאים ומתנים במטרה להקטין את המינוף של החברה ולשפר את יחסיה הפיננסיים. בין המגעים ניתן לציין את המו"מ למכירת הקניונים בישראל לדוד עזריאלי, והמו"מ למכירת מגדל הקריה ומגדל אפריקה ישראל לחברות הביטוח.

אפריקה ישראל הנפיקה 18 סדרות של אג"ח, מתוכן 10 סחירות, ובחודשים האחרונים זינקו חלק מהתשואות לרמות המשקפות חשש לחדלות פירעון. הסנטימנט השלילי בסקטור הנדל"ן ובאפריקה ישראל הביא חלק מאגרות החוב של החברה להיסחר בתשואה של יותר מ-15%. היקף ההתחייבויות של אפריקה ישראל, הכולל חוב לבנקים, למחזיקי אג"ח, ניירות ערך מסחריים והלוואה לאפריקה נכסים, מסתכם ב-8.6 מיליארד שקל.

מגדל הקריה, הממוקם ברחוב קפלן פינת דרך בגין בתל אביב, מתנשא לגובה של 36 קומות משרדים והוא כולל גם שש קומות חנייה. המגדל, ששטחו הכולל הוא כ-72 אלף מ"ר, הוקם בשנת 2005 על ידי אפריקה ישראל וחברת מנרב. במקור היה המגדל אמור לכלול 26 קומות בלבד שהיו מיועדות למשרדי ממשלה, אולם היזמים החליטו להוסיף 10 קומות ולשווקן למגזר הפרטי.

עוד "קשר בריטי": שגרירות בריטניה בישראל צפויה לעבור למגדל

הרכישה של הקרן הבריטית אינה "הקשר הבריטי" הראשון למגדל המשרדים שעל פינת הרחובות מנחם בגין וקפלן. ביולי 2007 חשף "גלובס" כי שגרירות בריטניה בישראל צפויה לעבור למגדל הקריה לאחר עשרות שנים ברחוב הירקון מול חוף הילטון בעיר. ל"גלובס" נודע כי שגרירות בריטניה צפויה לשכור 3 קומות במגדל לפי מחיר של 27 דולר למ"ר. אולם, הפרסום ב"גלובס" הגיע עד לאי הבריטי ועורר שם גל של תגובות והתנגדויות אנטי-ישראליות חריפות בהשפעת ארגונים פרו-פלסטיניים, המגנות את כוונת הממשלה "לשכור שטחים ממי שבונה בהתנחלויות", כדברי המתנגדים.

מגדל הקריה הוא השטח הגדול להשכרה של חברת אפריקה ישראל נכסים ושטחו הכולל הוא כ-72 אלף מ"ר (כ-49 אלף מ"ר להשכרה). במגדל 42 קומות, לרבות 6 קומות חניון מקורה, ו-23 מהן מושכרות לממשלת ישראל. בסוף 2007 עמד שיעור התפוסה במגדל על 84% בשל השטחים שהחדשים שיצאו לשיווק במהלך השנה, והכנסות השכירות השנתיות עמדו על 33.6 מיליון שקל. מנרב, שותפתה של אפריקה נכסים בחברת מחצית היובל, שהקימה את מגדל הקריה, מכרה ביולי 2007 את חלקה (50%) תמורת 517 מיליון שקל.

לאפריקה נכסים בנייני משרדים בישראל (מגדל הקריה, מגדל אפריקה ישראל ברחוב אחד העם בתל אביב מגדל קונקורד בבני ברק ועוד), פארקי מדע ותעשייה (קריית ויצמן - פארק המדע בנס ציונה, קריית המדע במגדל העמק, גלובל פארק בלוד ופארק רחובות), קניונים ושטחי מסחר (קניון רמת אביב וקניון הסביונים ביהוד), והחל מ-2006 משרדים, מסחר ולוגיסטיקה בחו"ל (קניון פאלאס פלורה בפראג שבצ'כיה ונכסים בגרמניה ועוד מספר פרויקטים בשלבי הקמה בצ'כיה, רומניה, סרביה, בולגריה והפיליפינים).