היועמ"ש מזוז מתנגד לפשרה בתביעה הייצוגית נגד הראל ביטוח

מדובר בייצוגית בעניין תגמולי ביטוח בגין גניבה או אובדן מוחלט של רכב ; בפשרה נקבע כי הראל תעניק לנפגעים חודש ביטוח רכב חינם ; מזוז: הפשרה מחייבת את הנפגעים לחזור ולבטח אצל אותה מבטחת ש"חטאה" כלפיהם

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הודיע לבית המשפט המחוזי בתל-אביב על התנגדותו לאישור הסכם הפשרה בתביעה הייצוגית נגד חברת הביטוח הראל בעניין תשלומי תגמולי ביטוח במקרה של אובדן גמור ואובדן גמור להלכה של הרכב המבוטח.

הבקשה לאשר תביעה ייצוגית נגד הראל הוגשה במאי 2006, בטענה כי החברה לא גילתה למבוטחיה בביטוחי רכב את העובדה שהיא מתחשבת במשתנים מיוחדים המפחיתים מערך הרכב, בעת חישוב תגמולי ביטוח בגין גניבה או אובדן מוחלט.

בית המשפט דחה על הסף את הסדר הפשרה הראשון שהושג בתביעה, בנימוק שהוא לא הטיב עם חברי הקבוצה הנפגעת. במסגרת הסדר הפשרה השני, שהוגש לאישור בית המשפט, נקבע כי יינתן לחברי הקבוצה חודש ביטוח חינם, כאשר ההטבה חלה על מי שרוכש ביטוח מהראל ל-12 חודשים (קרי הנחה של כ-8.33%); עוד נקבע כי מי שיחליט לא להמשיך בביטוח אצל הראל - יעשה ביטוח של חודש אצל הראל בחינם ויתרת הזמן בחברה בה יבחר.

כעת טוען היועמ"ש כי גם הסדר הפשרה השני אינו מעניק פיצוי ממשי לחברי הקבוצה ואף פוגע בהם. זאת, לדבריו, כיוון שחלק ניכר מחברות הביטוח נותנות הטבות דומות במסגרת מבצעי שיווק, ואף הראל עצמה יצאה במבצע שיווקי, במסגרתו היא מעניקה חודש חינם כהטבה לחלק ממבוטחיה.

עוד טוען היועמ"ש כי מדובר בפשרה המחייבת את הקבוצה שנפגעה לחזור ולבטח את רכבה אצל אותה מבטחת ש"חטאה" כלפיה, וכי משמעותה הכספית של ההטבה היא 3.3% בלבד מחיסרון הכיס שנוצר למבטחים. (ת.א. 1697/06).

מחברת הראל נמסר בתגובה: "למרות שהראל עמדה בהוראות הדין בעניין נשוא התובענה, לאור המקרים המצומצמים בהם הטענה רלוונטית, החלטנו לאמץ את אותה פשרה שאושרה כבר לאחרונה בפסק דין של בית המשפט המחוזי בתל-אביב בעניין הפניקס. בניגוד לנטען בכתבה, הפשרה מקנה ללקוחות הרלוונטיים זכות לחודש ביטוח חינם ללא קשר לרכישת פוליסה חדשה בהראל".