אלישע ינאי: "אין מקום לשתי רשתות WiMAX בישראל"

מנכ"ל מוטורולה ישראל ויו"ר מירס לא מוותר על הטכנולוגיה האלחוטית: "ספקיות האינטרנט וצה"ל צריכים להיות שותפים איתנו בפרויקט ה-WiMAX"

"אני רוצה להקים רשת תקשורת אלחוטית בפס רחב (WiMAX) שתהווה את ה'צינור הלאומי' של מדינת ישראל" - כך אומר אלישע ינאי, מנכ"ל מוטורולה ישראל ויו"ר חברת מירס, בשיחה עם "גלובס". לדברי ינאי, מירס פנתה לצורך כך לכל ספקיות האינטרנט ולצה"ל שיקחו חלק בפרויקט. ינאי טוען כי "אין מקום בישראל להקים שתי רשתות WiMAX ולכן צריך לראות ביוזמה הזו פרויקט לאומי, שאת המודל המסחרי שלו צריך עדיין ללבן".

דבריו של ינאי מלמדים על שינוי כיוון משמעותי בתפיסה של מירס בכל הקשור לנושא ה- WiMAXכאמצעי לתחרות בחברות הסלולר. על פי התפיסה החדשה, הרשת שמירס רוצה להוביל נועדה קודם כל לממש יעדים לאומיים כך שהכיוון אינו יצירת תחרות בחברות הסלולר בלבד וזו הסיבה שינאי מציע להכניס שותפים לפרויקט.

ינאי אמר עוד שפרויקט ה-WiMAX צריך להיות מנוהל בדומה למה שקרה עם הלווין עמוס שבו מקטע לוויני מאפשר לצה"ל לקבל בו קיבולת לצרכיו ובמקביל גם לחברות מסחריות. לדבריו, מדובר באותו עיקרון שצריך להיות ב-WiMAX, שייעודו הוא העברת מידע (Data) בעיקר וכך ניתן להשתמש ברשת לצרכים לאומיים ומסחריים כאחד.

ינאי הביא כדוגמה את פרויקט ה-WiMAX של חברת ספרינט-נקסטל בארה"ב, שבו לוקחות חלק גוגל, אינטל, חברות כבלים ועוד. החברות מבינות שזה פרויקט שהוא לא רשת סלולרית נטו אלא רשת להעברת מידע ביסודה, שמסוגלת להתמודד עם קצבים גבוהים מאוד ברשת, בעיקר לצורכי וידיאו.

בשבוע שעבר הפתיעה מירס את השוק כשהודיעה כי היא רוצה לפעול על גבי הרשתות הסלולריות המתחרות בה ולהשתמש בתשתיותיהן במודל של MVNO (מפעיל סלולר וירטואלי). אבל ינאי מבהיר כי כשמירס מבקשת להיות מפעיל MVNO אינה מעידה על כך שהיא רוצה לרדת מנושא ה-WiMAX.

לדבריו, משרד התקשורת מעכב את מירס בהתפתחות הטכנולוגית שלה כבר שנים, ומכיוון שפרסם את מדיניותו בנושא ה-MVNO, מירס רוצה לבדוק את ההיתכנות של הצעת המשרד. באותה נשימה מבהיר ינאי כי מירס מתכוונת להתיר לחברות מתחרות להשתמש ברשת שלה.

מצד שני, ינאי די פסימי לגבי העניין. "אני לא מאמין שמשרד התקשורת יאכוף את ה-MVNO על חברות הסלולר", אמר ינאי. "חברות הסלולר יעשו את הכל על מנת למנוע זאת ואני לא מאמין שלמשרד יש את הכוח להתמודד עימן".