לידיעת כי"ל: גם סילבינט הרוסית תצמצם את ייצור האשלג במיליון טון ברבעון הראשון

יואב בורגן מלידר שוקי-הון: מדובר בעדות נוספת לכך שמשמעת המחירים הגבוהים של יצרניות האשלג נותרה בעינה ; כי"ל יורדת ב-3.2%

לפני זמן קצר דיווחה יצרנית האשלג הרוסית סילבינט (שכי"ל הישראלית נמנית עם מתחרותיה), כי היא מצמצמת את ייצור האשלג שלה במיליון טון במהלך הרבעון הראשון של השנה. לסילביניט (סימול: SILV:RU בבורסת RTS במוסקבה) נתח שוק של כ-10% משוק ייצור האשלג העולמי, אך היא אינה חברה בתאגיד הייצוא BPC יחד עם ביילרוסקלי שבבעלות ממשלת ביילרוס בו חברה גם אורלקלי (סימול: URKA:RU באותה הבורסה). כזכור, זהו BPC אשר מנהל את מו"מ האשלג השנתי המפורסם עם סין. בשנת 2008 ייצרה סילבינט 5.1 מיליון טון אשלג. כי"ל יורדת בשעה זו ב-3.2%. סיליבנט צונחת ב-8.9% לשווי-שוק של 1.93 מיליארד דולר.

לדברי יואב בורגן מלידר שוקי-הון, מדובר בעדות נוספת לכך שמשמעת המחירים הגבוהים של יצרניות האשלג נותרה בעינה: בכך מתייחס הוא ל"נקיטת מדיניות עסקית של העדפת מחיר גבוה תוך ויתור על מכירות כמותיות". לדבריו, משמעת זו נותרה בעינה "למרות כל החששות להיווצרות סדקים, בעיקר בקרב היצרניות אורלקלי, סילבינט וביילרוסקלי".

לטענתו, הדבר מקבל משנה חשיבות נוכח הדיווחים השונים אודות הלאמתן הפוטנציאלית של אורקלי וסיליבינט על-ידי ממשלת רוסיה. נציין, כי צמצום ייצור האשלג של סילביניט במיליון טון מצטרף לקיצוץ קודם של החברה של 0.45 טון עד לסוף לשנת 2008. "בדומה לפוטאש , מוזאיק ו-K+S (סימול: SDF.F בבורסת פרנקפורט)", מציין האנליסט, "אזי גם סילבינט נוקטת אופטימיות בלתי מחייבת, ומדברת על התאוששות בביקושים הגלובליים לאשלג, במהלך הרבעון השני של השנה".

עד כה היקף הפקת האשלג קוצץ ב-5 מיליון טון, לפי הפירוט הבא:

; סיליבנט הרוסית - 0.45 מיליון טון עד לסוף 2008.

; K+S בגרמניה - 0.4 מיליון טון עד לסוף 2008.

; אורלקלי ברוסיה - 0.5 מיליון טון עד לסוף 2008.

; ביילרוסקלי בביילרוס - תמכור 0.75 מיליון טון פחות אשלג מתכנונה המקורי.

; פוטאש הקנדית - 2 מיליון טון החל מינואר 2009.

; מוזאיק - מיליון טון במהלך 2009.