תהליך הפרטת החממות כמעט מסתיים: גם "יוזמות גרנות" הופרטה

לאחר השלמת הפרטת יוזמות גרנות, נותרה חממה אחת הנמצאת במו"מ להפרטה - יוזמות העמק. חממה נוספת פועלת עדיין כגוף ממשלתי מבחינה רשמית - חממת ניות מיוקנעם

חברת ההשקעה BHCO וחברת הניהול עוז מ.א.ה. השלימו את הפרטת חממת יוזמות גרנות. ההפרטה בוצעה באמצעות גוף בשם Beyond Ventures שהקימו שתי החברות לשם כך.

גוף זה יחזיק 75% מן החממה, כאשר 25% יוותרו בידי האגודה השיתופית הקיבוצית גרנות. Beyond Ventures השקיעה 12 מיליון שקל בחממה והקצתה 12 מיליון שקל נוספים להשקעה כמימון משלים בחברות.

חברת BHCO ישראל, בבעלות אוריאל שרל עמאר, היא חברה-בת של קבוצת האחזקותBHCO Group משווייץ, שגם אותה ייסד עמאר. החברה נכנסה לפעילות של גיוס והשקעה בישראל לפני כ-5 שנים. בשנים האחרונות התמקדה הקבוצה הישראלית בהשקעה במיזמי קלינטק, ולדברי עמאר מדובר בכ-35 חברות - בין היתר, הושקעו 3.3 מיליון דולר בחברת בוטנוקאפ, 1.2 מיליון דולר ב-Biopigment , כמיליון דולר בחברת HPT, וכ-2.2 מיליון דולר בחברת Engineuity. החברה גם מהווה שותפה לתחום הקלינטק בחממת א.ת.י., שבשליטת ביומדיקס.

עמאר מציין כי החברה התמודדה על כמה חממות. גרנות היא הראשונה שבה זכתה, "אך לא נעצור כאן", הוא מוסיף. לחברה יש כוונה להיכנס כשותפה בגוף שכבר הופרט.

"המדען הראשי הוא פילטר נהדר לחברות. זאת, בנוסף למינוף שהוא נותן, שהוא דבר נפלא", מסביר עמאר את הבחירה לרכוש חממה. "עד היום השקענו בחברות רבות שיצאו מחממות, אך תמיד היה לנו רצון להשקיע בחברות מהשלבים הכי מוקדמים, כדי לעצב אותן לפי הבנתנו כבר מההתחלה. אחר-כך קשה לשנות. עם המינוף של המדען הראשי, זה אפשרי, ובכוונתנו לצרף 25 חברות חדשות לפורטפוליו בשלוש השנים הבאות".

יוזמות גרנות היא באופן מסורתי חממה עם מיקוד במדעי החיים. בין החברות הבולטות בחממה נמצאות KST Dynamics שפיתחה התקן לבקרת זרימת דם אצל חולי כליות בטיפולי דיאליזה; קלצידנט שפיתחה התקן מיניאטורי הנצמד לשן ומאפשר שחרור איטי של תרופות לחלל הפה; מיניפריים, שמוצריה מאפשרים עבודה של כמה משתמשים על מחשב יחיד; והידרוג'ין, המאפשרת פירוק של מים למימן ופחמן בלי שחרור של CO2.

אף ש-BHCO ממוקדת בתחום הקלינטק, הכוונה היא לעסוק בשני התחומים הללו וגם בתחומי החקלאות הימית והתעשייה.

"בתקופות כאלה, צריך גם השקעות לטווח קצר יותר", הוא מסביר. עוז מ.א.ה. היא קבוצה של מנהלים שהביאה BHCO לתמוך בה בתחום מדעי החיים, והם מעדיפים שלא להיחשף.

לאחר השלמת הפרטת יוזמות גרנות, נותרה חממה אחת הנמצאת במו"מ להפרטה - יוזמות העמק. חממה נוספת פועלת עדיין כגוף ממשלתי מבחינה רשמית - חממת ניות מיוקנעם. ואולם, החממה היא בפועל בשליטת ובהובלת עופר היי-טק של האחים עופר.