עימות דיפלומטי חריף בין ישראל לממשל היוצא: וושינגטון מכחישה שאולמרט לחץ על בוש לשנות את הצבעת ארה"ב באו"ם

אתמול באשקלון אולמרט התפאר כי סידר את עניין ההצבעה באו"ם בשיחת טלפון לבוש, וזה אילץ את רייס להימנע בהצבעה ; דוברים של הבית הלבן והסטייט דיפרטמנט מכחישים את דברי אולמרט בפומבי ומציגים אותו, בלשון המעטה, כמי שלא אמר אמת

מחלוקת פומבית נדירה בין ישראל לארה"ב, שהתלקחה היום (ג'), מעיבה על היחסים הקרובים בין שתי המדינות בימים האחרונים של ממשל בוש וממשלת ישראל.

ביסוד המחלוקת: נאום של ראש הממשלה, אהוד אולמרט, לפני ראשי רשויות מקומיות באשקלון, אתמול, שבו רמז אולמרט כאילו שרת החוץ האמריקנית, קונדוליסה רייס, "תמרנה" מאחורי גבו של בוש להעביר במועצת הביטחון החלטה להפסקת אש בעזה, שניסוחה לא נראה לישראל. אולמרט התפאר, כי סידר את העניין בשיחת טלפון לבוש, וזה אילץ את רייס להימנע בהצבעה. מדובר בהחלטת מועצת הביטחון 1860, שהתקבלה ביום ה' שעבר. 14 המדינות החברות במועצה הצביעו בעד; ארה"ב נמנעה.

דוברים של הבית הלבן והסטייט דיפרטמנט מכחישים את דברי אולמרט בפומבי ומציגים אותו, בלשון המעטה, כמי שאינו אמר אמת.

אולמרט אמר: "שרת-החוץ של ארה"ב חשבה שתוכל להוביל הצעה במוצעת הביטחון שהיא ארגנה ותימרנה. פתאום הסתבר שהנה, צ'יק צ'ק, יש הצבעה בתוך עשר דקות. רציתי לדבר עם בוש. נאמר לי שהוא נושא נאום בפילדלפיה. אמרתי שזה לא אכפת לי ושיביאו אותו כדי לדבר אתי.

"הוא ירד מדוכן הנואמים, עבר לחדר אחר, ואמרתי לו שלא ייתכן שארה"ב תתמוך בהצעה שאינה טובה לישראל . בוש אמר לי, 'אינני ידוע על זה שום דבר. לא ראיתי זאת. אינני מודע לנוסח'. השבתי לו: 'אני מודע. אינך יכול להצביע בעדו'. בוש טילפן לרייס ואמר לה לא להצביע בעד. התוצאה היתה, שהיא נשארה די מבויישת. היתה הצעה שהיא יזמה וארגנה ובסופו של דבר היא לא הצביעה בעדה".

ההתבטאות הבלתי דיפלומטית של אולמרט גררה תגובות בלתי דיפלומטיות בוושינגטון.

דובר משרד החוץ האמריקני, שון מקורמאק, שהיה עם רייס במועצת הביטחון, בשבוע שעבר, בעיצומן של ההתרחשויות שאותן תיאר אולמרט, אמר אמש כי דברי אולמרט הם "פשוט 100 אחוז, לגמרי ובהחלט בלתי נכונים".

הוא אמר עם זאת, כי ארה"ב אינה מתכננת, בשלב זה, לבקש הבהרות מישראל.

דובר בבית הלבן, טוני פראטו, אמר: "חלק מהדברים ששמענו פה אינם מדויקים'/

יצויין, כי רייס עצמה נמנעה מהכחשה מפורשת של דברי אולמרט. בשיחה עם כתבים ועורכים בושינגטון פוסט, אמרה רייס, כי "ההחלטה כיצד להצביע במועצת ביטחון לא היתה קלה", אך סירבה לתאר את שיתה עם בוש לפני ההצבעה.

"אני לא עומדת לומר שום דבר נוסף בנושא זה, אלא להסתפק באמירה שנדמה לי שאתם מודעים ליחסיי עם הנשיא. יש לי יחסים עמו שמאפשרים לנו לדבר על דברים כאלה לקבל את ההחלטה הטובה ביתר".

לפי רויטרס, אמרו שרי-חוץ ערביים, אחרי ההצבעה, שרייס הבטיחה להם שארה"ב תצביע בעד הצעת ההחלטה, אבל היא חזרה בה אחרי השיחה עם בוש. לאחר ההצבעה, חזרה רייס לוושינגטון, בלי לדבר עם עיתונאים.

אלם למחרת, חידשה שרת החוץ את המגעים עם המדיה והסבירה מדוע החליטה ארה"ב להימנע בהצבעה: "היו לנו הסתייגויות כי חששנו שאנשים ימצאו קו מקביל בין ישראל לחמאס (בגלל איזכורם באותה החלטה). לא מדובר פה בהחלטת מועצת הביטחון 1701 על לבנון שבה עסקנו בחברה באו"ם, לבנון, ובחברה נוספת באו"ם, ישראל. כאן, לעומת זאת, יש לנו עסק עם ארגון טרור ועם מדינה חברה באו"ם, ישראל, ואין פה שום קווי דמיון בין השניים. ישראל מגינה על עצמה מפני התקפות טילים".