המסחר באירופה ננעל בירידות שערים למרות הפחתת הריבית: הדאקס הגרמני ירד ב-1.9%; HSBC ירדה ב-6.4%

[למדור שוקי עולם] ירידות חדות בשוקי אסיה פסיפיק ; הבנק המרכזי של אירופה הפחית היום את הריבית ב-0.5% ל-2% ; הקאק הצרתי איבד 2% מערכו ; אורידיון ירדה ב-1.4% ; נסטלה התחזקה ב-1.4% ; זיו סגל - סל קניות עולמי

המדדים המובילים באירופה נעלו את יום המסחר בירידות שערים כשהדאקס והפוטסי ירדו ב-1.9% ו-1.8% בהתאמה והקאק הצרפתי איבד כ-2% מערכו וה-SMI השוויצרי ירד ב-0.2%. זאת, בהמשך לנפילות באסיה, על רקע פרסום נתוני האינפלציה בגוש האירו ולמרות הפחתת הריבית של הבנק המרכזי של אירופה (ECB). ז'אן קלוד טרישה, נגיד ה-ECB, הפחית את שיעור הריבית ב-0.5% ל-2% - בהתאם לתחזיות השוק.

במחלקת המחקר של TRIFX מציינים כי בלילה, מדד החלפי הריבית של קרדיט סוויס הראה שהשווקים כבר תמחרו תוצאה זו ולכן ההפחתה עצמה לא גורמת לתנודתיות רבה. הסוחרים סבורים שהריבית תופחת ב-0.75% עד 1% נוספים ב-12 החודשים הבאים. הבנק המרכזי הסתייג מהפחתות ריבית אגרסיביות ברמה של הבנק הפדראלי והבנק המרכזי של אנגליה.

שיעור האינפלציה בגוש האירו עלה בקצב שנתי 1.6% ב-2008, מתחת ליעד הבנק המרכזי של אירופה שעומד על 2%.

מדד פוטסי 100 של לונדון ; מדד פוטסי 300 של החברות הגדולות באירופה ; מדד דאקס 30 של גרמניה ; מדד קאק 40 של צרפת ; מדד SMI של שוויץ.

בזירת המטבעות, האירו יורד ב-0.05% ל-1.3175 דולר והליש"ט עולה ב-0.12% ל- 1.4613 דולר.

בזירת המאקרו

מדד המחירים לצרכן (CPI) של אזור האירו אישר כי האינפלציה היא ברמה של 1.6% מתחילת השנה עד דצמבר, בהתאם לתחזיות אך מתחת ליעד של הבנק המרכזי של אירופה שעומד על 2%.

מדד המחירים לצרכן (CPI) בגרמניה עלה ב-0.3% בדצמבר לקצב שנתי של 1.1%, בהשוואה לחודש המקביל ב-2007. בהשוואה למדינות אחרות במדינות אחרות בגוש האירו, עלה שיעור האינפלציה ב-0.4% לקצב שנתי של 1.1%.

מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה בפברואר יורד ב-0.5% ל-37.11 דולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו יורק.

מניות בכותרות

ענקית המזון נסטלה מרכזת עניין לאחר שגולדמן זאקס עדכן מעלה את המלצתו למניה ל"קנייה" מ"נייטראלי".

HSBC עלול להפסיד עד 3.2 מיליארד דולר כתוצאה מחשיפה להונאה של ברנרד מיידוף שהגיעה לסכום של 50 מיליארד דולר.

מניות הכרייה והאנרגיה ריו טינטו ו-BHP ביליטון יורדות בחדות בתגובה לירידה מחיר הנפט אל מתחת לרף 37 הדולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו יורק.

ישראליות באירופה

ויולה פרייבט אקוויטי, שבה שותפים סמי תותח, יונתן קולבר, אסנת רונן והראל בית-און רכשה כ-23% מחברת עמיעד מערכות סינון מחברת ההשקעות האיסלנדית Atorka Group hf בתמורה ל-9 מיליון דולר. במקביל לרכישת המניות, צפויים אסנת רונן והראל בית-און להתמנות למועצת המנהלים של עמיעד. המחיר שנקבע בעסקה משקף לעמיעד שווי שוק של 39.1 מיליון דולר.

אפ"י פיתוח צורפה לרשימת המניות המומלצות של מורגן סטנלי לשנה הבאה עם מחיר יעד של 2.92 דולר למניה.

מירלנד פיתוח , דיווחה לבורסה של לונדון, כי מבני תעשייה , שבשליטת אליעזר פישמן, מחזיקה כעת ב-33.99% ממניות החברה לאחר שרכשה ב-12 לינואר 72 אלף ו-501 מניות במחיר ממוצע של 34 פני למניה, וביצעה רכישה נוספת ב-13 לינואר של 20 אלף מניות במחיר של 35 פני בממוצע.

* אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".

אורידיון הודיעה היום (ה') כי חתמה על הסכם עם חברת תרופות עולמית מובילה, במסגרתו תשולב טכנולוגיית ה- Microstream לניטור פחמן דו חמצני בנשימה של אורידיון במכשור עירוי PCA למתן תרופות ומשככי כאבים, הנשלט על ידי החולים. דבר המאפשר לחולים שליטה על מינון משככי הכאבים שלהם במסגרת גבולות שנקבעו מראש. השילוב בין מערכת ה- PCA לבין טכנולוגיית Microstream של אורידיון, יאפשר לצוות הרפואי לנטר את כמות דו תחמוצת הפחמן של החולים.