יעקב אילון ל"גלובס": "גם בערוץ 2 יש מצוקה כלכלית ותחזיות קודרות; שוק הטלוויזיה בישראל במבוי סתום"

"הנוסחה של טלוויזיה מסחרית בישראל תמיד היתה עקומה, המשיכה להיות עקומה והיא עקומה עד היום" ; "הרעיון הייחודי, המצאה ישראלית מקורית, להתחיל את ערוץ 2 עם 3 זכיינים - היה מוזר. אחרי כמה שנים בא רעיון גאוני עוד יותר, לעשות מכרז, להוציא מהשלושה אחד ולהישאר עם שניים, וממי שנשאר - לקחת 'על הדרך' מיליונים לקופת המדינה"

ליעקב אילון, מאנשי הטלוויזיה המסחרית הוותיקים בישראל, יש בטן מלאה על ההתנהלות הרגולטורית לאורך השנים בענף הטלוויזיה. "כל הנוסחה של טלוויזיה מסחרית בישראל הייתה עקומה, המשיכה להיות עקומה ועקומה עד היום", הוא אומר ל"גלובס".

שלושה ימים לאחר שזכיינית ערוץ 2 רשת, וזכיינית ערוץ 10 ישראל 10, חתמו על מזכר הבנות בדרך למיזוג ביניהן, מתייצב בחזית המלחמה של הזכייניות מול הרשות השנייה, איש טלוויזיה שהיה עסוק יותר בזמן האחרון דווקא במלחמה אחרת: יעקב אילון. אילון, אחד האנשים שיותר מזוהים עם ערוץ 10, ידוע בדרך כלל בטון הממלכתי שלו. בניגוד למה שנטען על מגישי חדשות אחרים בערוצים אחרים - אילון ממעט להביע דעה, גם לא "אוף רקורד", אפילו לא במימיקה. האם בעקבות ההתרחשויות בשבועות האחרונים הבין אילון שלמרות התותחים בעזה - הקרב האמיתי על הבית שלו הוא עם הרגולטור? גם אם לא, הוא הפך לסוג של משתתף פעיל.

* במה מתבטא ה"עוקם"?

"הרעיון הייחודי, המצאה ישראלית מקורית, להתחיל את ערוץ 2 עם שלושה זכיינים - היה מוזר. אחרי כמה שנים בא רעיון גאוני עוד יותר, לעשות מכרז, להוציא מהשלושה אחד ולהישאר עם שניים, וממי שנשאר, לקחת 'על הדרך' מיליונים לקופת המדינה. את השיטה הנפלאה יישמו גם בערוץ 10: שוב שני זכיינים, שאחד מעולם לא הגיע. הערוץ התמוטט, ושותפיו של יוסי מימן ברחו לכל עבר והוא לקח על עצמו ועל כיסו, יש שאומרים מיליארד שקל עד היום, להחזיק את הערוץ. בהינתן המצב הכלכלי העולמי והישראלי והתחזיות הצפויות - זה לא יכול להימשך".

* אם כך, האם הפיתרון הוא להכניס את ערוץ 10 בתוך ערוץ 2?

"לגבי ההסכם בין רשת לבעלי ערוץ 10, צריך לשים לב שזהו הסכם דו-סטרי. יש בו גם את האפשרות שרשת יעברו לערוץ 10 וגם שבעלי ערוץ 10 יחברו לרשת ויעברו לערוץ 2. ההסכם הזה משקף את העבודה כי יש מצוקה כלכלית ותחזיות קודרות גם בערוץ 2. זאת אומרת שזו לא הבעיה רק של ערוץ 10 - כל שוק הטלוויזיה בישראל הגיע למבוי סתום".

* יש סוף טוב לסיפור הזה?

""אני לא יודע איך יסתיים הסיפור. אני מקווה שכולם יתעשתו. נדרש פה מהלך רחב ועמוק לשנות את כל הנוסחה של טלוויזיה מסחרית בישראל".

יש היתכנות לערוץ חדשות

כזכור, אילון היה בין המתעניינים בהקמת ערוץ חדשות ייעודי לפני כשמונה שנים. בסופו של דבר הדיבורים וההתעניינות לא הבשילו לכדי מכרז, וערוץ החדשות נשאר בגדר חזון רחוק. כעת, יש שסבורים כי הפיתרון לערוץ 10, צריך להיות הפיכתו לערוץ חדשות. התקופה הנוכחית, בה הערוץ משדר חדשות כמעט לאורך כל היום, והמשקל הרב שמייחסים בערוץ 10 לחברת החדשות - מוסיפים שמן למדורת הספקולציות הזו. אילון, במפתיע, סובר שמדובר בפיתרון רע.

"לגבי ערוץ חדשות, אני באופן אישי חשבתי תמיד וחושב גם היום שצריך להיות ערוץ חדשות בישראל. אבל, האפשרות הרחוקה כרגע היא שערוץ 10 יהפוך לערוץ חדשות, וזה גם רעיון רע. תקציב החדשות מסך התקציב בערוצים המסחריים הוא כרבע מהתקציב. עדיין, רוב הכסף, מאות מיליונים בשנה, הולך לשוק ההפקות והתוכניות. אם הופכים את ערוץ 10 לשוק חדשות, זה בעצם לסגור את ערוץ 10: אין הפקות, אין תחרות, אין תוכניות. זה רעיון רע".

* אתה סבור שיש מקום בארץ לערוץ חדשות?

"יש היתכנות לערוץ חדשות בארץ. ביום מן הימים, כששוק הטלוויזיה יתעשת והרשויות יתעשתו ויתנו רישיון להפעיל ערוץ חדשות - ולא מכרזים כמו שכבר היו ולא יצא מזה כלום, אז יש לערוץ כזה היתכנות כספק חדשות ותוכניות חדשות לאחד מערוצי הברודקאסט. במצב כזה כולם מרוויחים. להפוך את ערוץ 10 לערוץ חדשות זה כישלון טוטאלי של ענף הטלוויזיה בישראל, ואת זה אני אומר כאיש חדשות".

שני תרחישים למיזוג

כפי שפורסם ב"גלובס", על פי ההסכם עליו חתמו נציגי ערוץ 10 ורשת, עשוי המיזוג להתבצע באחת משתי דרכים: מיזוג פעילות ערוץ 10 אל תוך רשת, או מיזוג פעילות רשת אל תוך ערוץ 10. בכל אחת מהאפשרויות יחזיקו הצדדים בחלקים שווים בערוץ המשותף. במקרה של מיזוג ערוץ 10 לתוך רשת, יפעל הערוץ הממוזג תחת הזיכיון של רשת עד לשנת 2015. במקרה של מיזוג רשת לתוך ערוץ 10, הערוץ הממוזג יפעל תחת הזיכיון של ערוץ 10, שבשלב זה תקף עד סוף ינואר 2010 , קרי עוד שנה, אך ניתן להארכה בתנאים מסוימים עד ינואר 2014, על פי החלטת מועצת הרשות השנייה.

בהודעה משותפת שמסרו רשת וערוץ 10 נאמר: "המשבר הכלכלי העולמי צפוי להשפיע באופן מהותי על המשק הישראלי בשנת 2009. שני הצדדים מבינים כי רק חשיבה 'מחוץ לקופסה' תאפשר להם לשרוד את התקופה הקשה ולהגן לא רק על האינטרסים של בעלי המניות, אלא של הציבור הישראלי ושל אלפי העובדים המתפרנסים משני הערוצים, באופן שיבטיח את המשך הפעילות הסדירה".

הרשות השנייה טרם הגיבה רשמית למהלך המיזוג, ויתכן שתחכה עד ששאר הצדדים - משרד התקשורת, הממונה על ההגבלים ואולי גם הרשות המחוקקת - יביעו את דעתם. אבל ניתן ללמוד משהו מהלך הרוח ברשות, מתשובתו של מנכ"ל הרשות, מנשה סמירה, למנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי, שאיים כי יחשיך את המסך של ערוץ 10 אם הרשות השנייה תתנגד למיזוג. סמירה כתב לורשבסקי: "הרשות השנייה פעלה בשנים האחרונות על מנת לאפשר לערוץ 10 לעלות על דרך המלך, בהתאם לחוק ולמחויבויות. מאחר ועדיין לא הוצגה לנו הצעת הסדר חדשה לא נתייחס אליה. אני דוחה על הסף את ניסיונך לגלגל לעבר הרשות השנייה את מצבו של הערוץ או האפשרות לאי הארכת זיכיונו, כפי שכתבת במכתבך לעובדים (גם אם הדברים נכתבים מתוך כאב)".