עורך חדשות ערוץ 2 באינטרנט: "גם את ynet נעקוף בסוף"

המלחמה בעזה הפכה את חדשות ערוץ 2 באינטרנט לשחקן בולט בתחום החדשות ברשת ; סמנכ"ל המדיה האינטראקטיבית בערוץ 2, לירן דן, חושף את נתוני האתר בזמן המלחמה ומסתכל ל-ynet ולנענע10 ישר בעיניים

לירן דן, סמנכ"ל מדיה אינטראקטיבית של ערוץ 2, לא מתבייש להודות כי האינטרנט הוא המרוויח העיקרי מהלחימה הנוכחית, ולא הטלוויזיה. "המלחמה נתנה לנו דחיפה משמעותית", הוא אומר. "זו הפעם הראשונה שבה הצופים עשו את החיבור, והחלו להפנים כי ניתן למצוא את חדשות ערוץ 2 גם באינטרנט, ושתי הזכייניות דוחפות את זה מאוד חזק בטלוויזיה, כל אחת בימי השידור שלה. אני בטוח שזה רק יילך ויגדל גם בעתיד".

דן צודק לפחות בדבר אחד. עד המלחמה הנוכחית השלוחה האינטרנטית של ערוץ 2 לא הייתה במודעות של הגולש הישראלי. הערוץ הטלוויזיוני שרגיל להתהדר בסלוגן "ערוץ החדשות של המדינה", הסכים להסתפק בכותרות פחות זוהרות בזירת האינטרנט. לעיתים נדמה היה כי למותג המוביל נוח היה להיות המותג המובל. אולם, בסופו של דבר הבינו בהנהלת ערוץ 2 כי בידיהם מכרה זהב - תוכן חדשותי עשיר - שאינו מקבל ביטוי ברשת.

איחוד כוחות ברשת

יש שיאמרו כי ההחלטה האסטרטגית של ערוץ 2 להקים חטיבת חדשות אינטרנטית באה באיחור, זמן רב לאחר שהשחקניות המובילות כבר מיצבו את עצמן בראש טבלת האתרים. ואכן, קשה שלא להסכים עם טענה כזו: קשת הייתה הגוף הטלוויזיוני הראשון בארץ שהבין את חשיבות האינטרנט והקים אתר עצמאי. אי שילוב התכנים החדשותיים בצורה נאותה, הקשה ללא ספק על צמיחת המותג האינטרנטי. יתרה מכך, עם מהדורת חדשות טלוויזיונית שזוכה לרייטינג הגבוה ביותר מזה מספר שנים, ולאור פריחתה המתמשכת של הפלטפורמה המקוונת, הבחירה להתעלם מהזירה האינטרנטית נראית בדיעבד אף תמוהה יותר.

בחדשות ערוץ 2, בכל מקרה, לא בוכים היום על חלב שנשפך. בסוף 2007, החליטו בערוץ 2 על הקמת חטיבת אינטרנט נפרדת, במטרה למנף גם ברשת את הרייטינג שצוברת חברת החדשות של ערוץ 2. דן, שהיה עורך מהדורת החדשות המרכזית בטלוויזיה, מונה להוביל את המהלך. חצי שנה לאחר שעלה דסק החדשות לאוויר, דן כבר טוען כי "גם באינטרנט, הפכנו להיות מותג החדשות המוביל".

* מדוע לקח לכם כל כך הרבה זמן להיכנס ברצינות לאינטרנט?

"הסיבה היא בראש ובראשונה כלכלית. לתפעל מערכת אינטרנט זה דבר שמצריך עלויות גבוהות. נוסף לכך, יש גם את הבעיה הטכנולוגית, שכן צריך ממשק טכנולוגי מורכב, ולא היינו בטוחים שיש לזה הצדקה כלכלית".

לדברי דן, הטריגר הגיע לאחר שבעלי המניות בזכייניות זיהו שני תהליכים. "הם ראו את הגידול בתקציבי הפרסום און-ליין, ובווידיאו בפרט; לצד עלייה משמעותית בצפייה בתכני וידיאו. אז החלו להבין שיש לערוץ 2 מאגר וידיאו אדיר, ויש גם בית אינטרנטי מתאים". מאותה נקודה החליטו שלא רק לעשות "קופי פייסט" לתכנים הטלוויזיוניים אלא גם להפיק תכנים שמיועדים לזירת האינטרנט בלבד.

כשדן אומר "בית אינטרנטי" הוא מתכוון לאתרי הבית של הזכייניות: מאקו של "קשת" ואתר הבית של "רשת". הפיצול הטלוויזיוני בין 2 הזכייניות בא לידי ביטוי גם באינטרנט, אך דן בטוח שזה דווקא מסייע לדסק החדשות. "יכול להיות שזה היה עושה לי טוב לאגו אם דסק החדשות היה נמצא תחת דומיין אחד, אבל היכולת להגיע לחשיפה גבוהה כזו אפשרית רק באמצעות 2 פלטפורמות. לבד לא היינו מגיעים לרייטינג שיש לנו היום, והרבה אנשים מגיעים למאקו או לרשת בגלל תכנים בידוריים, ועל הדרך נחשפים גם לתכנים החדשותיים שלנו, ונשארים".

עם זאת, דן מסכים כי הפיצול הזה הוא גם אחת הסיבות לכך שדסק החדשות האינטרנטי הוקם רק עכשיו. "לא ידענו כיצד ניתן להעלות את דסק החדשות, כאשר כל אתר עבד בפורמט וידיאו אחר. שני האתרים גם היו צריכים להסכים לכך שחלק מסוים באתר שלהם ייראה אותו דבר. אולם, שני הצדדים החלו להבין שחדשות זה פריט אטרקטיבי מאוד, והחלו להשקיע בזה. מעל הכול, המלחמה רק חידדה את ההבנה הזו, ועכשיו יש בולטות לחדשות בעמוד הבית של שני הפורטלים, משהו שלא היה קודם לכן. כל הצדדים מבינים שיש לנו מטרה משותפת ואנחנו עובדים בשיתוף-פעולה מלא".

טובים ברייטינג, חלשים ביחסי ציבור

הלחימה בעזה רק הדגישה את המאבק העז שמתרחש בין הפורטלים השונים ברשת, מאבק שכבר מזמן אינו נסתר מן העין. עד לא מזמן, שלט ynet ללא עוררין בזירת החדשות המקוונת. אולם בחודשים האחרונים נושפים בעורפו של ynet גם נענע10, עם שיתוף הפעולה שיש לו עם חדשות ערוץ 10 בטלוויזיה, ודסק החדשות האינטרנטי של ערוץ 2.

תחושת התחרות ניכרת בכל פינה בנווה אילן, שם יושב דסק החדשות של ערוץ 2. שלל מסכי הפלזמות שניצבים בחדרים השונים מראים תמונות דומות שמגיעות משתי מקורות: נענע10 ו-ynet. "ברור לנו שזו התחרות המרכזית שלנו", אומר דן, ועובר למתקפה: "אפילו ל-ynet הגדול והחזק אין שידור חי בכל המלחמה הזו, ואילו וואלה נאלץ להסתפק בערוץ 1".

* אבל התחרות האמיתית מגיעה מנענע10. במה הבידול שלכם בא לידי ביטוי?

"קודם כל בראשוניות. אנחנו הראשונים לדווח על כל דבר שקורה, והראשונים שהחלו ליישם את הרעיון של שידור חי, מהיום הראשון שקמנו. בכל שבוע אנחנו מקפידים להעביר 2-3 שידורים חיים, כגון שידור מהמשפט של טלנסקי או הפגנה למען שחרור גלעד שליט, כמו גם שידור ישיר מעזה".

דן מדגיש כי הם מעלים לאינטרנט הרבה מאוד חומר גלם שאינו נכנס לטלוויזיה. "אנחנו משאירים את זה להחלטת הגולש האם לצפות בזה או לא, ולא רק מגישים לו את הקטע הערוך, כפי שהוא הופיע בטלוויזיה".

מלבד כ-40 עובדים, מערכת האינטרנט מחזיקה גם 3 כתבי חוץ, שמסתובבים עם לפטופ, אליו הם מחברים מצלמה. "זה מאפשר להם להעביר כתבות בזמן אמת, שמיועדות רק לאינטרנט", מסביר דן. "אנחנו גם מציעים שירותים נלווים נוספים, כגון וידיאופדיה, במטרה להקים אתר עצמאי שיתפקד כוויקיפדיה של הווידיאו; מאחורי הקלעים של הכתבים השונים; חדשות מן העבר, שם ניתן למצוא מהדורות חדשות מימיו הראשונים של ערוץ 2; ותמונות שלא ראויות לשידור טלוויזיוני אבל זוכות לפופולריות רבה מצדם של הגולשים".

* אם כך, אז אולי אתם פשוט לא טובים ביח"צון עצמי כמו שאר האתרים?

"זה נכון. אחת התקלות שלנו זה שלא עשינו לעצמנו מספיק יחסי ציבור. ערוץ 10, לדוגמה, העלה עכשיו פרומו שהוא ערוץ החדשות המוביל, אבל זה פשוט לא נכון. לא בטלוויזיה ולא באינטרנט. אנחנו חשפנו את הנתונים שלנו, שהצביעו על מעל ל-5 מיליון צפיות וידיאו מתחילת המלחמה, ואילו הם לא חושפים את הנתונים שלהם. אני יודע בוודאות שהם הופתעו מהנתונים ששחררנו, שכן הם היו בטוחים שאנחנו לא במשחק".

דן מפרש את העובדה שנענע10 קנו את הקישור הממומן של המילה "חדשות", כך שבכל פעם שגולש יקליד את המילה הזו בגוגל הוא יקבל תוצאה שמפנה לנענע10, כאקט של פחד. "מתי עושים דבר כזה? כאשר אתה בלחץ. השקיפות שלנו באה ממקום של ביטחון. החזון שלנו להיות אתר הווידיאו המוביל בישראל הוגשם תוך חצי שנה בלבד, כאשר התחזית הייתה לסוף 2009. אם נענע10 יחשוף את הנתונים שלו ויוכיח כי הם יותר גדולים מאיתנו אני אהיה הראשון שאודה בכך ואפילו אפרגן להם. וגם אם זה יקרה, לפחות לי יש תירוץ: אני רק חצי שנה באוויר. אין לי ספק - אנחנו פשוט טובים יותר וחדשניים יותר. גם את ynet נעקוף בסוף, מבחינת מספר הגולשים".

ייתכן שבכל הנוגע לצפיות בקטעי וידיאו, הנתונים אכן מוכיחים כי ערוץ 2 חזק יותר באינטרנט מערוץ 10, אולם בכל הנוגע למספר הגולשים שמבקרים באתר, התמונה עדיין לא ברורה. נענע10 נחשב לאתר הישראלי השלישי בגודלו בישראל (ללא גוגל), ואילו הרייטינג של מאקו הושפע לאחרונה בעיקר משידורי ה"אח הגדול". את אתר רשת, נדמה, אף אחד עדיין לא סופר כפורטל מוביל, ושני האתרים ביחד, מאקו ו"רשת", עדיין לא מצליחים להדביק את הרייטינג של נענע10.

זה אולי מסביר את רוח הלחימה של דן, שניכרת גם בכל עובדי דסק החדשות. ההחלטה להושיב את חטיבת האינטרנט בבניין שבו יושבת מהדורת החדשות הטלוויזיונית מתבררת כנכונה. עובדי האינטרנט מתחככים בטאלנטים של ערוץ 2, ונראה כי הסינרגיה בין שתי הפלטפורמות עובדת. "זיהינו את הקשר בין צפייה בטלוויזיה לבין גלישה באינטרנט, ולכן התקבלה ההחלטה הזו", מסביר דן. לדבריו, הפופולריות של האתר לא פוגעת במותג הטלוויזיוני. "בשעת מהדורת החדשות הטלוויזיונית ניכרת ירידה במספר האנשים שגולשים באתר. עיקר הטראפיק מגיע בשעות העבודה, לפני ואחרי ארוחת צהריים, ואחרי מהדורת החדשות".

* מה גיליתם על הרגלי הגלישה של הצופה הישראלי בזמן הלחימה?

"גילינו שכ-30% מהאנשים שרואים טלוויזיה, גולשים במקביל באינטרנט, ולכן ניתן להניע אנשים לפעולה באמצעות מסך הטלוויזיה", הוא אומר. "הגולש הישראלי מאוד אוהב את השידורים החיים באינטרנט, ומאוד מחובר לתכנים קשים שלא ניתנים לשידור בטלוויזיה או מעוררים אצלו את הרצון למעורבות". כך, לדוגמה, טור קבוע של תושב מעזה זוכה לפופולריות רבה, שכן הגולשים אוהבים להוסיף תגובות נאצה. מלבד זאת, דן טוען כי גם העובדה שתכנים לא מלחמתיים מופיעים באינטרנט לא פוגעת ברייטינג הטלוויזיוני.

"אפילו גוגל בחר בנו"

המלחמה הסיטה מעט את תשומת הלב מפרויקט נוסף שנוצר בעקבות שיתוף-פעולה בין גוגל לבין ערוץ 2 - "קול אחד יכול לשאול". במסגרת היוזמה הזו הושק אתר בחירות משותף, שמאפשר לגולשים להפנות שאלות למועמדים לראשות הממשלה, בדומה למתכונת שקיים יו-טיוב בארה"ב, בשיתוף-פעולה עם CNN. הגולשים מוזמנים להעלות שאלות לאתר יו-טיוב ישראל, באמצעות מצלמה ביתית, ולבסוף - כל מועמד יענה על 15 שאלות שייבחרו על-ידי הגולשים ומערכת האינטרנט של חדשות ערוץ 2.

דן סבור כי העובדה שהמיזם הזה מתרחש תחת המותג של ערוץ 2 הוא הוכחה לחוזקה של הפלטפורמה האינטרנטית של הערוץ. "גוגל בחר בנו ולא באף אחד אחר כי אנחנו המותג הכי חזק", הוא טוען. לדבריו, הועלו כבר כ-165 שאלות, שזה "יותר ממה שהועלה בארה"ב, ביחס לגודל האוכלוסייה, ומעל ל-100 אלף איש כבר נכנסו לאתר. זה היה פרויקט הדגל שלנו, ואין ספק שהמיזם הזה קצת נדחק הצידה, בשל המלחמה, אבל אנחנו מאוד נרגשים ממנו, ומהעובדה ששלושת המנהיגים: נתניהו, ברק ולבני הסכימו להשתתף בפרויקט".

* מה השאיפות שלכם ל-2009?

"אנחנו נמשיך לעבוד על יצירת תכנים עצמאיים, ולא נסתמך רק על הרייטינג שהגיע אלינו בעקבות הלחימה בעזה", מבטיח דן.

5 הקטעים הנצפים ביותר מתחילת מבצע "עופרת יצוקה":

1. שידור חי מתוך עזה (24 שעות ביממה)

2. פעילות צה"ל בשטח (צילומי דובר צה"ל)

3. התמונות שמראות הטלוויזיות הערביות

4. הנחיות פיקוד העורף לתושבי הדרום

5. וידיאו ששלחו הגולשים לחיילים בשטח