מלקחי המשבר הפיננסי: בנק ישראל ידרוש מהבנקים גם "הלימות נזילות"

"ראינו במשבר כי בנקים נזילים עם הלימות הון גבוהה הפכו בבת-אחת ללא נזילים והתמוטטו"

בנק ישראל מחמיר את ההוראות הרגולטוריות לשמירת יציבות הבנקים. החל משנת 2010 ייקבעו כללים מחייבים לנזילות הנדרשת המינימלית. המושג החדש ייקרא "הלימות הנזילות" והטמעתו במערכת הבנקאית מהווה לקח מהמשבר הפיננסי ויישום של לקחים שהופקו בבנקים מרכזיים בעולם. את עבודת המטה מוביל באופן אישי רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים, שרואה בהלימות הנזילות יעד מרכזי.

מודל רגולטורי להלימות נזילות אינו קיים בעולם וכעת מתבצעת עבודה להגדרת כללים והבנת המושג בכמה בנקים מרכזיים. הלימות הנזילות תביא לידי ביטוי לא רק את גודל ההון המינימלי הנדרש מהבנקים, פרמטר המתבטא בשיעור הלימות ההון, אלא גם את נזילות ההון הנמדדת בימים. זאת תוך הבנה כי תרחישי קיצון עשויים להתממש. "ראינו במשבר כי בנקים נזילים עם הלימות הון גבוהה הפכו בבת אחת ללא נזילים והתמוטטו", אומרים בפיקוח על הבנקים.

לכן סבורים בבנק ישראל כי נזילות הבנקים אינה פרמטר קבוע, למשל צורך בחודש נזילות, אלא פרמטר המשתנה לפי צורכי הבנק, האקלים הפיננסי, מרכיבי נכסי הסיכון של בנק והיקפם. כך ייתכן מצב בו בנקודה מסוימת יידרש בנק להחזיק שלושה חודשי נזילות כדי לענות על צרכיו ובנקודה אחרת רק חודש וחצי.

קורסים והשתלמויות

כחלק מההיערכות לפיתוח הלימות הנזילות הוציא בנק ישראל עובדים לקורסים והשתלמויות ב-BIS (International Settlements Bank, הבנק הבינלאומי לסליקה היושב בבאזל). בנוסף נעזר בנק ישראל בצוות יועצים מתחום ניהול הסיכונים של פירמת רואה החשבון קסלמן וקסלמן PwC בשיתוף צוות מ- PwCהולנד.

בשבועות האחרונים ריכז בנק ישראל מכל הבנקים את המודלים הפנימיים איתם הם עובדים לאמידת סיכון וקביעת הנזילות הנדרשת. בשלב הבא יבנו בבנק ישראל מודל כללי ויחלו בשיחות עם הבנקים כדי להגיע לקראת סוף השנה למודל מחייב. לאחר גיבוש המודל התיאורטי יצטרך הדירקטוריון של כל בנק להגדיר לעצמו את המינימום הנדרש מבחינתו. בבנק ישראל לא התקבלה החלטה האם לחייב את המערכת הבנקאית בשיעור מינימלי או לאפשר לבנקים גמישות.