אסיה סיימה בעליות: שנחאי הוסיפה כ-1.7% וסידני עלתה ב-1.1%; טושיבה טיפסה ב-6.5%

[למדור שוקי עולם] קצב האינפלציה השנתית באוסטרליה ירד בחודש דצמבר ל-2.2% ;הניקיי של טוקיו עלה ב-0.3% ; ההנג-סנג התחזק ב-0.64% ; היום לא יתקיים מסחר בוול סטריט בשל יום מרטין לותר קינג

שבוע המסחר ברחבי אסיה פסיפיק נפתח בעליות בהמתנה להשבעתו של ברק אובמה לנשיאות ארה"ב ביום שלישי הקרוב, שמסמנת שינוי משמעותי בהיסטוריה הפוליטית של ארה"ב. דויד אקלסרוד, יועץ בכיר של אובמה, אמר כי הממשל החדש שוקל הקמת בנק בניהול ממשלתי שירכוש נכסים פיננסים בעייתיים. היום לא יתקיים מסחר בוול סטריט בשל יום מרתין לותר קינג.

קצב האינפלציה השנתי באוסטרליה האט לקצב שנתי של 2.2% בדצמבר. לנוכח ההאטה המדאיגה בקצב הצמיחה של המשק האוסטרלי והירידה המתמשכת באינפלציה, צפוי לגבור הלחץ על הבנק המרכזי של אוסטרליה (RBA) להמשיך בסבב הפחתות הריבית שבו החל במחצית השנייה של 2008. לעומת הפדרל ריזרב, שלאחר שהוריד את הריבית לרמה אפסית החל לנקוט אמצעים מרחביים כמותיים, מרחב התמרון של הבנק של אוסטרליה גדול יותר בשל הריבית הגבוהה, העומדת על 4.25%, והוא יוכל לעשות שימוש בכלי זה גכדי לייצב את הכלכלה

הוועדה המוניטרית של הבנק המרכזי של יפן (BOJ) נפגשה היום (ב') לאחר שביום שני היא הנמיכה את תחזית הצמיחה של יפן זה הרבעון השני ברציפות בעקבות התדרדרות התנאים הכלכליים בכל תשעת המחוזות השונים של יפן.

עיתון ה"ניקיי" הודיע כי לבנק המרכזי יש מספר אפשרויות להקלת המצב הכלכלי של יפן, ביניהן - הגדלת היצע הכסף כדי לשחרר את שוק האשראי, הרחבת סוגי האג"ח שה-BOJ מקבל כערבויות, והקמת יישות פיננסית נפרדת שתרכוש מניות בשוק הפתוח.

תאבון גבוה לסיכונים מביא למכירתו של הין היפני, מה שהגדיל את האטרקטיביות של היצואנים היפנים.

היום נחשפה חבילת חילוץ חדשה בבריטניה, שנועדה לבטח בנקים כנגד הפסדים מהלוואות שלא הוחזרו. נזכיר כי באוקטובר, ממשלת בריטניה השיקה חבילת חילוץ בת 500 מיליארד ליש"ט (741 מיליארד דולר), שכללה השקעה של 37 מיליארד ליש"ט בשלושה בנקים מובילים.

מדד ניקיי 225 עלה ב-0.32% ל-8,230 נקודות ; מדד ההנג-סנג הוסיף 0.64% ל-13,255 נקודות ; מדד שנחאי המשולב התחזק ב-1.65% ל-2,065 נקודות ; מדד S&P/ASX 200 עלה ב-1.1% ל-3,589 נקודות ; מדד קוספי הוסיף 1.36% ל-1,135 נקודות.

בזירת המטבעות, הין מאבד 0.43% ל-90.58 ין לדולר והדולר האוסטרלי עולה ב-0.3% ל-0.6783 דולר.

בזירת המאקרו

קצב האינפלציה השנתית באוסטרליה ירד בחודש דצמבר ל-2.2%, כך על פי אומדן האינפלציה שפרסמה היום אוניברסיטת מלבורן. לשם השוואה, בחודש יוני עמדה האינפלציה השנתית על 4.8%. הירידה באינפלציה החלה בחודשי הקיץ בעקבות הצניחה במחירי האנרגיה והירידה בביקושים הצרכניים. ברבעון השלישי ניכר קיפאון במגזר הייצור, כאשר התפוקה התעשייתית גדלה בתקופה זו ב-0.1% בלבד, והביקוש ההולך ומתמעט בקרב הצרכנים למוצרי טובין הביא לתהליך חד של ירידת מחירים.


ובזירה היפנית, התפוקה התעשייתית פחתה זה החודש השלישי ברציפות, כאשר הנתונים הצביעו על ירידה בשיעור של 8.5% בחודש נובמבר. לאור הירידה בשיעור של 8.4% בסעיף המשלוחים לייצוא, נראה כי הירידה בביקושים הזרים הנחית מכה קשה על מגזר הייצור ביפן. בנוסף להאטה הגלובלית, גם התיסוף בערכו של הין פגע בביקוש למוצרים כגון מכוניות ולמוצרי האלקטורניקה היקרים.

מניות בכותרות

מניית בנק HSBC מרכזת עניין לאחר שסוכנות הדירוג פיץ' עדכנה מטה את תחזית הרווחים של הבנק ל"שלילית" אך הותירה את דירוג האשראי של הבנק על "AA".

טושיבה מרכזת עניין לאחר שעיתון יומיאורי שימבאן דיווח כי החברה תחדש הזמנות לרכישת ציוד בהיקף 600 עד 800 מיליארד ין שנועד להקמת שני תחנות כוח גרעניות בטקסס על ידי חברת NRG.

ענקית הכרייה BHP ביליטון עלולה לסגור מכרה ניקל גדול באוסטרליה, וקרוב לוודאי מתכננת להקטין את התפוקה של מרבית הסחורות, למעט נפט ופלדה. מניית ריו טינטו .